Performancing Metrics

نهاوند به عنوان مدل آزمایشی بازآفرینی محله شهری معرفی شد | اتاق خبر
کد خبر: 370965
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1395 - 13:21
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محله پای قلعه شهر نهاوند از توابع استان همدان به عنوان یکی از قدیمی ترین محله های مدل آزمایشی بازآفرینی انتخاب و معرفی شده است.

اتاق خبر:محمد سعید ایزدی روز چهارشنبه در همایش بازآفرینی شهری در نهاوند از توابع استان همدان افزود: هدف از اجرای بازآفرینی شهری بازگرداندن کیفیت زندگی شهری به این محله تاریخی است.
وی بیان کرد: به منظور اجرای طرح بازآفرینی در محله های نهاوند پنج محله هدف انتخاب شده است که یک محله به صورت مدل پیشرفته با حضور نهاد تسهیل گر اجرایی شده که اعتبارات زیر ساخت ، خدمات مورد نیاز محله و منابع مورد نیاز به شکل اشتراکی به اجرا گذاشته می شود.
وی با بیان اینکه محله ها به عنوان شیرازه یک شهر چنانچه دچار آسیب شوند شهر از هم پاشیده می شود، افزود: ما به دنبال بازآفرینی و بازگرداندن رونق به محله های قدیمی که به لحاظ قدمت و تاریخی بودن فرسوده شده اند، هستیم .
وی ادامه داد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص رسیدگی به حوزه آسیب های اجتماعی و اعلام 5 اولویت از سوی ایشان، بحث رسیدگی به سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی به عنوان اولویت نخست مطرح شده و قرار شد تا از سوی دستگاههای مرتبط پیگیری شود.
ایزدی گفت: در این زمینه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری راه اندازی شده تا بتوان شهرها و محله ها را که دارای مشکل هستند به توسعه و توانمند سازی رساند.
وی افزود: پس از تشکیل این ستاد اقدام های لازم از سال گذشته آغاز شد که بر اساس فعالیت ها مشخص شد که پیشبرد برنامه ها با هم افزایی همه دستگاههای مرتبط امکان پذیر خواهد بود.
وی با تشریح بخشی از اقدام های ستاد ملی بازآفرینی گفت: در سال 94 بیش از 15 هزار نفر در دوره های آموزشی مرتبط با اهداف ستاد در زمینه مهارت یابی ، ایجاد اشتغال و توانمند سازی بخش اقتصادی خانوارها شرکت کردند که این رقم در چهار ماهه امسال به بیش از چهار هزار و 700 نفر رسیده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آمار به دست آمده از مطالعه انجام شده در خصوص ظرفیت های موجود این حوزه در 544 شهر کشور گفت: براساس این آمار 25 هزار هکتار بافت در 168 شهر تاریخی شناسایی شد که بدون شک می تواند ظرفیت بالایی را در زمینه تأمین مسکن به وجود آورده و فضاهایی را برای احیا و ارتقای هویت محدوده های تاریخی ایجاد کند.
ایزدی افزود: همچنین در این گزارش 60 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در 91 شهر و میزان چشمگیری بافت ناکارآمد میانی در 495 شهر دیگر شناسایی شد.
وی گفت: در مجموع 130 هزار هکتار بافت در این مطالعه شناسایی شد که جمعیت 19 میلیون نفری را در خود جای داده و نزدیک به دو هزار و 700 محله را نیز شامل شده است.
ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود ایمنی را از مهمترین مسائل موجود در نواحی ناکارآمد خواند و افزود: اینکه ما بتوانیم شهرهای خود را در برابر سوانح گوناگون تاب آور کنیم اقدام بسیار مهم و قابل توجهی است لذا در این زمینه تلاش شد ضمن شناسایی نقاط پرخطر به رفع این مشکل نیز کمک کنیم.
وی با اشاره به نحوه بازآفرینی محله های میانی شهرها یا محله های حاشیه نشینی گفت: حدود یک چهارم جمعیت ایران در مناطق حاشیه ای و بافت های میانی فرسوده زندگی می کنند.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهرهای ایران مشارکت و تکیه بر مردم را سرمایه اصلی در اجرای بازآفرینی شهری ذکرکرد و گفت: هدف ما این است که در این محله ها خود شهروندان که ثروت اصلی ما هستند، به مشارکت کشیده شوند و از ایده های آنان برای طرحهای بازآفرینی استفاده شود.
ایزدی افزود: دستگاههای عضو ستاد نباید برای رفع تکلیف کار کنند زیرا 30 درصد جمعیت شهر در مناطق فرسوده زندگی می کنند و همه باید نسبت به سرنوشت آنها احساس مسئولیت داشته باشند و کارها را با جدیت پیگیری کنند.
شهردار نهاوند نیز گفت: همایش بازآفرینی شهری با هدف توسعه شهر نهاوند برگزار شده است که با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری پنج محله این شهر بازآفرینی می شود.
امیر رضا یوسفیان افزود: برای توسعه با وجود کمبود اعتبارات لازم طرح ساماندهی مسیل شهر نهاوند به طول سه کیلومتر در دست اقدام است که کار طراحی آن انجام شده است .
وی اظهارکرد: یکی دیگر از اقدام های مهم ما در زمینه توسعه شهر نهاوند آماده سازی میدان مرکزی شهر برای اجراست که در این راستا کار آزادسازی این میدان انجام شده و پیمانکار نیز شروع به کار کرده است.
وی گفت: همچنین باغ موزه قبر آقا برای اجرا طراحی شده که عملیات اجرایی آن از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد .
شهر نهاوند به واسطه تاریخی بودن از قدمت بالایی در زمینه معماری شهری برخوردار است که باعث به وجود آمدن بافت فرسوده به مساحت زیادی در سطح شهر شده است .
این شهر مرکز شهرستان نهاوند است که بیش از 90 هزار نفر جمعیت در آن قرار گرفته که در 105 کیلومتری جنوب شهر همدان واقع شده است .

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید