Performancing Metrics

امضای 6 قرارداد تجاری بین خراسان شمالی، جمهوری آذربایجان و گرجستان | اتاق خبر
کد خبر: 370974
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1395 - 15:03
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از انعقاد 6 قرارداد بین تجار این استان به ارزش حدود ١٠میلیون دلار با تجار کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

اتاق خبر:محمد صمدی روز چهارشنبه در نشست خبری و در تشریح نتایج سفر هیات 22 نفره از تجار این استان در هفته گذشته به باکو و تفلیس اظهار کرد: در این سفر هیات استان خراسان شمالی با ظرفیت ها و توانمندی های این کشورها به عنوان بازار هدف آشنا شدند.
وی استقبال تجار کشور گرجستان از حضور هیات تجاری استان خراسان شمالی در سفر به این کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این سفر در زمینه های مختلف کشاورزی مکانیزه، تولیدات محصولات کشاورزی شامل زعفران، پسته و حوزه گردشگری، سرمایه گذاری مشترک ، توسعه صادرات و واردات ابراز علاقه مندی و اعلام همکاری شد.
وی بیشترین موارد علاقه مندی کشور گرجستان در همکاری با استان خراسان شمالی را در زمینه تولید محصولات کشاورزی مکانیزه اعلام کرد وافزود: کشور گرجستان به لحاظ فراوانی آب از ظرفیت بالایی برخوردار است و بایستی از این ظرفیت در زمینه کشاورزی بهره مند شد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی کشور گرجستان را یک کشور قانونمند و دارای راه های دسترسی بالا به کشورهای اروپایی دانست وگفت: این کشور حوزه قفقاز از سال های گذشته روابط تجاری بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است.
وی از حضور پررنگ تجار و بازرگانان و گردشگران ایرانی بسیار به کشور گرجستان خبرداد واظهار داشت: در سفر اخیر اتاق بازرگانی خراسان شمالی به این کشور نشست ها و جلسات مختلفی با وزارت خانه ها از جمله وزارت کشاورزی این کشور و.... انجام که منجر به انعقاد چندین تفاهم نامه مشترک بین کشور گرجستان و استان خراسان شمالی شد.
صمدی به جلسات مختلف و پربار اتاق بازرگانی خراسان شمالی با کشور گرجستان طی سفر اخیر اشاره کرد وگفت: دراین سفر پیشنهادات خوبی در زمینه واگذاری زمین، اقامت، تردد، صدور ویزا و روادید، سرمایه گذاری مشترک صورت گرفت که مورد رضایت و علاقه مندی هر دو طرف بود.
وی انعقاد تفاهم نامه در زمینه کشاورزی مکانیزه، نشست مشترک بین تجار و بازرگانان، انعقاد چندین قرارداد یک میلیون دلاری و بالاتر، ملاقات های مختلف با وزارتخانه ها در زمینه اقتصاد، صادرات و واردات و ... را ازجمله اقدامات انجام شده طی این سفر اعلام کرد.
وی یادآور شد: در این سفر چندین جلسه با مقامات کشور جمهوری آذربایجان در رابطه با پتانسیل ها و توانمندی های استان برگزار شد و همچنین نشستی با وزارت کشاورزی با حضور معاون وزیر کشور گرجستان در زمینه کشاورزی مکانیزه ، نحوه واگذاری زمین های کشاورزی، قیمت، آب و برق و .... مذاکراتی انجام و منجر به انعقاد قرارداد شد.
صمدی متذکر شد: دراین خصوص یک تفاهم نامه کلی در 11 ماده با اتاق بازرگانی کشور جمهوری آذربایجان و استان خراسان شمالی در زمینه های اعزام و پذیرش هیات تجاری، برپایی نمایشگاه، توسعه صادرات و واردات و توسعه اقتصادی و.... منعقد شد.
وی یاداور شد: جلسات مختلف با مرکز تجاری این کشور منجر به انعقاد تفاهم نامه ای در رابطه با واگذاری 20 فروشگاه بزرگ مرکز تجاری آن کشور شد که این مراکز را به مدت 5 سال به تجار و بازرگانان خراسان شمالی واگذار شود تا تولیدات و محصولات این استان دراین مراکز تجاری به فروش برسد.
وی به برگزاری جلسات بسیار مطلوب در زمینه گردشگری اشاره کرد وگفت: دراین زمینه کشور آذربایجان ابراز علاقه مندی برای اعزام هیات تجاری به استان خراسان شمالی کرد.
وی افزود: همچنین در زمینه ساخت هتل های 5 ستاره ، تولید و فرآوری گیاهان دارویی سرمایه گذاری مشترک ابراز علاقه مندی کردند.
صمدی نتایج کلی این سفر را انعقاد قرارداد 2 تفاهم نامه کلی با کشور آذربایجان و گرجستان و استان خراسان شمالی در زمینه های مختلف اعزام و پذیرش هیات تجاری و گردشگری عنوان کرد وافزود: در این سفر 6 قرارداد در زمینه های مختلف صادرات، واردات و یک تفاهم نامه در زمینه توسعه مکانیزه کشاورزی و خدمات فنی مهندسی منعقد شد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی همچنین در ادامه به برنامه های اتاق بازرگانی استان تا پایان سال اشاره کرد و گفت: درصدد برنامه ریزی برای اعزام هیات تجاری به کشورهای اروپایی ازجمله کشور آلمان به جهت علاقه مندی این کشور به استان خراسان شمالی در زمینه صنایع دستی ، اسب اصیل ترکمن و محصولات ارگانیک هستیم.
وی همچنین از اعزام چند هیات تجاری از اتاق بازرگانی استان به کشورهای همسایه از جمله قرقیزستان، پاکستان ، روسیه، عراق،افغانستان، ترکیه در آینده نزدیک خبرداد وگفت: استان خراسان شمالی به دلیل مشکلات فراوان ازجمله نبود زیرساخت های مناسب چون راه آهن، نبود فرودگاه بین الملی، دریایی و راه های مناسب در زمینه صادرات و واردات بسیار موفق عمل کرده است.
افزون بر 26 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور به کشورهای هدف از جمله جمهوری آذربایجان و گرجستان در پنج ماه گذشته صادر شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید