Performancing Metrics

نگرانی بانک‌ها از مجازات آمریکا مانع صادرات نیوزیلند به ایران است | اتاق خبر
کد خبر: 370984
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1395 - 20:01
نگرانی بانک‌ها از مجازات‌های سنگین آمریکا مانع صادرات نیوزیلند به ایران شده است.

اتاق خبر: روابط تجاری نیوزیلند با ایران به دلیل نگرانی بانک‌های این کشور از جرایم و مجازات های سنگین سیستم بانکی آمریکا، مطابق آنچه بعد از لغو تحریم های بین المللی ایران انتظار می رفت، پیش نمی رود.

نیوزیلند نیز همانند دیگر کشورهای غربی بعد از توافق هسته ای، تحریم ها علیه ایران را برداشته است اما صادرات آن به دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه رشد چشمگیری نداشته است چون بانک ها نگران هستند خودشان و یا شرکت های وابسته به آنها با مجازات های آمریکا مواجه شوند.

کارن اسکات هاومن رییس اجرایی انجمن بانکداران نیوزیلند در این باره گفت: تحریم های جهانی علیه بانک ها شرایط پیچیده ای را برای اعضای ما به وجود آورده است و تحریم های مرتبط با ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: با وجود کاهش تحریم های سازمان ملل علیه ایران و تلاش ها برای کمک به روابط تجاری بین دو کشور، بانک ها در این زمینه بسیار محتاطانه عمل می کنند.

بانک های نیوزیلند در این خصوص با دولت ایران و همچنین دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا مذاکراتی را انجام داده اند اما این موانع منحصر به نیوزیلند نیست و بسیاری از تجار و بانک های بین المللی و کشورها منتظر چگونگی حل مشکل معاملات بزرگتر با ایران هستند.

اسکات هاومن افزود: نقض غیر عمدی قوانین آمریکا، سازمان ملل و دیگر حوزه های قضایی در رابطه با تحریم ها و مقررات مبارزه با پولشویی می توانند عواقب جدی برای بانک های نیوزیلند و همچنین روابط بانکی این کشور با آمریکا داشته باشد. بانک های نیوزیلند، ایران را یک بازار بالقوه برای برخی از مشتریان خود می دانند و همکاری نزدیکی را با دولت و وزارت امور خارجه برای حل مشکلات دارند.

آمار داده‌های تجاری نیوزیلند نشان می‌دهد که تبادل برخی کالاها مثل محصولات لبنی، پشم و غذاهای دریایی با ایران در دوران تحریم ادامه داشته است و برخی محصولات نیز خارج از محدوده تحریم ها بوده اند.

اسکات هاومن ادامه داد: بانک ها بادقت به ارزیابی شرایط جهانی برای رابطه با ایران ادامه می دهند تا با تغییر شرایط، موضع خود را تغییر بدهند. در حال حاضر شرکت ها قبل از هر گونه توافقی برای صادرات و یا تجارت با ایران باید با بانک طرف قرارداد خود مذاکره کنند.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید