Performancing Metrics

دیدگاه بخش خصوصی درباره رشد صادرات غیرنفتی | اتاق خبر
کد خبر: 371422
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1395 - 13:28
رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش ۲۱ درصدی صادرات غیر نفتی در چهار ماه نخست سال جاری گفت: برای بررسی دقیق این افزایش، لازم است صادرات بخش‌های کشاورزی، پتروشیمی و میعانات گازی را از دیگر بخش‌ه

اتاق خبر: سید رضی حاجی آقامیری ، مسئله اصلی در آمارهایی که سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌دهند این است که صادرات بخش‌های مختلف به صورت تفکیک شده در نظر گرفته نمی‌شود. به این معنا که وقتی گفته می‌شود صادرات کالاهای غیر نفتی رشد داشته متوجه نمی‌شویم که منظور از صادرات کالاهای غیرنفتی چیست. به نظر می‌رسد در این آمار بخش‌های مربوط به پتروشیمی، میعانات گازی، بخش کشاورزی و صادرات سنتی هم در نظر گرفته شده است.  

وی تصریح کرد: بخش خصوصی معتقد است که باید صادرات به صورت بخش بخش و جداگانه بررسی شود و اینکه بخش مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی نباید در آمار صادرات غیر نفتی به حساب آید، چراکه این بخش‌ها به لحاظ ساختاری با دیگر بخش‌های صادرات غیر نفتی متفاوت هستند و برای همین می‌توان صادرات این بخش‌ها را تحت عنوان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی ارائه کرد و آن را در صادرات غیر نفتی قرار نداد.  

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی همچنین معتقد است که صادرات بخش کشاورزی تفاوت‌های اساسی با صادرات صنعتی دارد؛ لذا نباید این محصولات را در آمارهای مربوط به صادرات غیر نفتی گنجاند و باید آمار صادرات آن به صورت جداگانه ارائه شود.  

وی تصریح کرد: نمی‌توان به صورت دقیق درباره افزایش ۲۱ درصدی صادرات غیر نفتی در چهار ماهه نخست امسال اظهار نظر کرد، چراکه این افزایش در بخش‌های مختلف مشخص نشده است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید