Performancing Metrics

انصارالله رسما هیچ طرح یا پیشنهاد آمریکایی را درباره آتش‌بس دریافت نکرده‌ است | اتاق خبر
کد خبر: 371463
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1395 - 17:06
رئیس هیئت انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش به شکل رسمی طرح یا پیشنهادی از سوی آمریکا درباره آتش‌بس دریافت نکرده است.

اتاق خبر: محمد عبدالسلام، رئیس هیئت انصارالله یمن در مصاحبه با بی بی سی گفت: آنچه در دیدار هشتم و نهم سپتامبر با توماس شانون، معاون امور سیاسی در وزارت خارجه آمریکا مطرح شد تنها صرف افکاری بود که در اصل با ایده‌ها و دیدگاه‌هایی که در کویت مطرح شد فرقی نداشت تنها شکل و ظاهر آن فرق داشت. هیچ گونه دیدگاه یا طرح مکتوبی از پایان مذاکرات کویت تا به این لحظه به دست ما نرسیده است.

وی گفت: طرح جان کری، وزیر خارجه آمریکا صرف قالب شکلی و ظاهری افکاری است که در کویت مطرح شد و تنها بعد از اینکه به صورت رسمی طرحی از سازمان ملل دریافت شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عبدالسلام افزود: این دیدگاه‌هایی که ما آن را شنیده‌ایم با گزارش اخیر اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در شورای امنیت و اظهارات عمانی‌ها که به نقل از مسئولان آمریکایی ایراد شده مغایر است در نتیجه تنها زمانی که دیدگاه مکتوب و واضحی از سوی سازمان ملل دریافت کنیم به بررسی آن می‌پردازیم.

وی درباره تلاش‌های آمریکا برای حل بحران یمن گفت: ما آمریکا را بخشی اصلی از جنگ می‌دانیم نه یک میانجیگر. آمریکا می‌خواهد با مطرح کردن دیدگاه‌هایی درباره صلح چهره خود را بهبود بخشد اما در واقع مردم یمن را می‌کشد و محاصره می‌کند. آمریکاست که فعالیت سازمان ملل را مشخص و اداره می‌کند.

عبدالسلام تأکید کرد: تنها یمنی‌ها می‌توانند دیدگاه‌هایی را برای حل بحران در کشور خود مطرح کنند نه آمریکا، عربستان یا امارات. ما مانع این کشورها در ایجاد راهکارها از طریق سازمان ملل نمی‌شویم.

وی درباره بازگشت هیئت صنعا به یمن گفت: در دوره اخیر و با حضور برادران عمانی و بعد از اینکه ما خواهان شکستن محاصره حریم هوایی یمن شدیم آن‌ها به ما وعده دادند که اوضاع را درست می‌کنند اما بعد از پایان دیدار با عمانی‌ها غافلگیر شدیم که یک شرط دیگر را برای ادامه محاصره به شروط قبلی اضافه کردند. این شرط ارسال هویت و اسامی مسافران برای آن‌ها قبل از سفر بود.

در همین راستا، خبرنگار المیادین اعلام کرد که سازمان ملل بازگشت هیئت صنعا از طریق هواپیمای سازمان ملل به یمن را به امضای فرم "کناره‌گیری از مسئولیت" مشروط کرده اما دو تن از رهبران این هیئت امضای این فرم را رد کردند.

این دو رهبر امضای این فرم را باج گیری و برخورد حقارت آمیز و غیرمسئولانه سازمان ملل دانستند.

براساس یکی از بندهای این فرم سازمان ملل خود را مسئول آسیب رسیدن به مسافران نخواهد دانست. از دیگر بندهای این فرم این است که این پرواز توسط یک هیئت مستقل و احتمالا در مکان یا شرایطی خطرناک انجام می‌شود. همچنین این پرواز براساس قوانین و معیارهای بین‌المللی یا ملی انجام نمی‌شود و همین مساله احتمالا این پرواز را در معرض خطر قرار می‌دهد. هواپیمای سازمان ملل ۳۴ صندلی را برای هیئت صنعا تعیین کرده در حالی که این هیئت ۴۳ نفر است.

به گفته منابع، ائتلاف سعودی همچنان از دادن مجوز به هواپیمای سازمان ملل برای ورود به حریم هوایی یمن خودداری می‌کند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید