Performancing Metrics

جزئیات ساخت مخازن زیرزمینی نفتی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 371479
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1395 - 12:19
امکان سنجی و انتخاب سایت های مستعد احداث مخازن زیرزمینی در اداره پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران به پیشرفت بالای ٩٠ درصد رسید.

اتاق خبر: مهدی حسنی، رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: مطالعه و بررسی درباره ساخت مخازن زیرزمینی ذخیره‌سازی نفت خام با هدف امکان افزایش ظرفیت ذخیره سازی و افزایش توان رقابتی و قدرت مانور کشور در چند سال اخیر در این  شرکت آغاز شده است.

وی گفت: شرکت پایانه های نفتی ایران، نخستین شرکتی است که در وزارت نفت به حوزه ساخت مخازن زیرزمینی ورود کرده است و اکنون در بخش پژوهش و توسعه این شرکت مطالعات امکان سنجی آن در دست اجراست.

حسنی از طرح احداث مخازن زیرزمینی به عنوان یکی از طرح‌های کلان در حوزه صنعت نفت و ذخیره سازی یاد کرد و افزود:  ورود به این حوزه از ضرورت‌های صنعت نفت است.

وی با بیان این نکته که اکنون آمریکا نزدیک به یک میلیارد بشکه ذخایر زیرزمینی دارد که حدود ٨٠٠ میلیون آن نفت خام و ٢٠٠ میلیون هم فرآورده های نفتی است، افزود: کشورهای توسعه یافته به دلیل مسایل زیست محیطی، رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل، هزینه های پایین تر ساخت این نوع مخازن در مقایسه با مخازن مرسوم و همچنین امکان ساخت مخازنی با ظرفیت بسیار بالاتر از این نوع مخازن استفاده می کنند.

حسنی همچنین مزایای دیگر ذخیره‌سازی زیرزمینی را  ایمنی مناسب در مقابل حوادث طبیعی و حملات  هوایی و اقدامهای تروریستی برشمرد.

وی مخازن کنونی مورد استفاده در شرکت پایانه های نفتی ایران را مخازن فلزی رو سطحی با ظرفیت محدود دانست و به پایگاه خبری وزارت نفت افزود: بالاترین ظرفیت مخازن در پایانه نفتی خارک یک میلیون بشکه است، در حالی که در احداث مخازن ذخیره سازی زیرزمینی امکان ساخت مغارهایی با ظرفیت حدود ٢٠ میلیون بشکه در توده سنگ های با شرایط مناسب، ممکن است.

حسنی ادامه داد: اکنون در پروژه احداث مخازن زیرزمینی امکان سنجی و انتخاب سایت‌های برتر برای احداث مخازن زیرزمینی در دستور کار است و با اتمام این فاز از پروژه سایت های مستعد احداث مغارهای زیرزمینی نهایی شده و امکان شروع مطالعات پایه و طراحی این نوع مخازن آغاز خواهد شد.

شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران سازمانی است عملیاتی، تخصصی که در حوزه های ذخیره سازی ، اندازه گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی ، عملیات صادرات و واردات نفت خام ، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی فعالیت می کند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید