Performancing Metrics

علت پای پرانتزی از کودکی تا سالمندی | اتاق خبر
کد خبر: 371777
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1395 - 22:03
یک متخصص ارتوپدی علل پرانتزی شدن پاها در سنین مختلف را توضیح داد.

استخوان نوزاد

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر رضا عبدی اظهار کرد: پای پرانتزی یا ژنو واروم به وضعیتی گفته می‌شود که در حالت ایستاده زانوها از هم فاصله بیشتر از حد نرمال داشته باشند.

وی با بیان اینکه بد شکلی‌های زاویه‌دار اندام‌های تحتانی در کودکان به طور شایع علت مراجعه والدین کودکان به کلینیک‌های ارتوپدی است، ادامه داد: بیماری پای پرانتزی علت‌های مختلفی دارد. تا سن دو سالگی شایع‌ترین نوع علت این بیماری نوع فیزیولوژیکی آن است که باعث نگرانی والدین می‌شود.

عبدی با بیان اینکه در نوع فیزیولوژیک این بیماری معمولا چرخش به داخل اندام تحتانی نیز موجود است، بیان کرد: علت این بیماری نامشخص بوده، اما با عبور سن از دو سال شروع به بهبود می‌کند و نیازمند اقدامات درمانی نیست. در سنین پس از دو سال نوع فیزیولوژیک در این بیماری وجود ندارد و غالبا موارد بیماری ژنوواروم دیده می‌شود.

این متخصص ارتوپدی فلوشیپ ارتوپدی تاکید کرد: همچنین زاویه‌دار شدن و حالت پرانتزی به علت ترکیب چرخش خارجی مفصل ران و چرخش داخلی استخوان ساق است.

عبدی افزود: این حالت زاویه‌دار شدن استخوان‌های ساق و ران ممکن است در سطح جلویی یا به صورت زاویه‌دار شدن در جهت جلو و عقب یا ترکیبی از این دو حالت ایجاد شود.

وی یادآور شد: بیماری بلانتر و راشیتیسم، بیماری‌های دیس پلازی استخوانی به معنای بیماری‌های ژنتیک استخوان، بیماری‌های دستگاه گوارش مانند بیماری سلیاک و بیماری‌های سوء تغدیه در تمام موارد نیازمند درمان‌های تخصصی هستند. بیماری پای پرانتزی در سنین مختلف از خردسالی تا پیری می‌تواند اتفاق افتد.

عبدی عنوان کرد: زانوهای پرانتزی در بزرگسالی می‌توانند به علت باقی ماندن اثرات این بیماری‌ها از کودکی باشد که به علت عدم انتقال مساوی وزن در ناحیه زانوها باعث آرتروز زودرس در بیمار شود.

این فلوشیپ ارتوپدی با بیان اینکه در تمام موارد این بیماری، مشاوره پزشک لازم است، خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از  پیشرفت روند فرسایش در زانوها، تمام موارد و حتی اگر در شروع بدون علامت و بدون درد باشند، پس از انجام تصویربرداری مناسب و تایید تشخیص، نیازمند درمان مناسب با توجه به علت ‌آن خواهد بود.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید