Performancing Metrics

گشایش بخشی از طرح توسعه حرم حضرت علی (ع) | اتاق خبر
کد خبر: 371866
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1395 - 15:46
بخشی از فاز دوم طرح توسعه حرم مطهر حضرت علی (ع) امروز 30 شهریور ماه به ‏روی زائران گشوده شد.

اتاق خبر: در آئینی به مناسبت عید سعید غدیر خم، بخشی از فاز دوم صحن و شبستان حضرت زهرا (س) به وسعت ۲۵ هزار متر مربع با حضور حسن پلارک ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران ـ و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنزار هاشم حبل المتین ـ تولیت حرم مطهر ـ و جمعی از مسؤولان عراقی به روی زائران گشوده شد.

فاز نخست بخش زیارتی این طرح به وسعت ۵ هزار متر مربع، فروردین‌ماه امسال و در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) افتتاح شده بود و اکنون همزمان با عید غدیر خم، ۲۵ هزار متر مربع دیگر به فضای حرم مطهر افزوده شد. برای فضای جدید ۶ ورودی ویژه در نظر گرفته شده است.

قرار است مراسم رسمی افتتاح بخش زیارتی طرح توسعه حرم مطهر حضرت علی (ع) در ماه ربیع برگزار شود.

پیش از بازگشایی این صحن، آیت‌الله جنتی ـ رییس مجلس خبرگان رهبری ـ، حسن پلارک ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنزار حبل المتین ـ تولیت حرم مطهر ـ، صحن و مضجع شریف مولای متقین را با گلاب ناب ایرانی شست وشو دادند.

طرح توسعه حرم مطهر امام علی(ع) که مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) است، ۲۲۰ هزار متر مربع زیربنا دارد و بعد از مسجدالحرام، بزرگترین پروژه عمرانی جهان اسلام به حساب می‌آید.

برای شروع این پروژه هتل‌های ضلع غربی حرم، تخریب و خاکبرداری با عمق ۱۱ تا ۱۷ متر انجام شد. در حال حاضر نیز به خاطر اجرای این پروژه بزرگ، بافت قدیمی شهر نجف تا حدی دگرگون شده است.

صحن حضرت زهرا (س) که نام آن پس از تایید آیت الله سیستانی تعیین شد، با گنبد حرم امام علی (ع) نسبت قرینه دارد و قرار است شامل موزه، کتابخانه، مهمانسرا و رستوران، شبستان و ساختمان اداری و فرهنگی باشد که در طراحی و معماری این صحن، بویژه شبستان آن (با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ هزار زائر)، از هنر و معماری اصیل ایرانی بهره گرفته خواهد شد.

پیش‌بینی ستاد بازسازی عتبات این است که با تکمیل این پروژه، فضای حرم امام علی (ع) که هم‌اکنون کوچکترین حرم در اعتاب مقدسه است به حدود ۲۰ برابر توسعه یابد.

منبع:ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید