Performancing Metrics

حمایت از گونه‌های بومی شده توسعه کشت را به دنبال دارد | اتاق خبر
کد خبر: 371871
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1395 - 09:26
شریعت‌نژاد:
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر این که از گونه‌های گیاهی بومی شده باید حمایت ویژه‌ای به عمل آورد تا توسعه کشت هم فراهم شود،‌ گفت: به همان میزان که بر حفظ اراضی کشاورزی تاکید می‌شود باید در جهت پشتیبانی از تولیدات کشاورزی نیز فعال

اتاق خبر: شمس الله شریعت‌نژاد با اشاره به برنامه‌های انجام شده در بخش کشاورزی در جهت دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی دارای 24 بند است که برجسته‌ترین آن‌ها بحث تکیه بر مزیت‌های کشور است، مناطق مختلفی در حوزه کشاورزی در کشور وجود دارند که باید به مزیت‌های آنان وبهره‌وری شان توجه بیشتری کرد.

وی افزود: البته دراین زمینه سلسله اقداماتی انجام شده؛ اما کشوری هستیم که از نظر منابع آبی با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم، سال‌ها برداشت بی‌رویه از منابع آب کشور وجود داشته و در حال حاضر نیز بیلان آب ما منفی است و ادامه این رویه قطعا بر نابودی کشاورزی کشور ما ختم می‌شود.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس یادآور شد: البته برای برخی از گونه‌های گیاهی مثل برنج که الگوی کشت برای آن تعریف شد و محدودیت‌هایی را قائل شدند مانند این‌که در مناطقی که پرباران نیست و محدودیت آبی بیشتری وجود دارد، به طور کلی کشت برنج ممنوع شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین ابراز کرد: در خصوص توسعه خاویاری نوین نیز اقداماتی انجام شده و منابع مالی آن از محل صندوق توسعه ملی نیز دیده شده است که همه این موارد رویکردهای مثبت این قضیه است، اما حجم کار نکرده در این حوزه بسیار زیاد است.

شریعت نژاد با اشاره به این‌که دانش کشاورزی یکی از مزیت‌های موجود در کشور ما است، گفت:  گونه‌هایی که مقاومت بالاتری داشته و حجم تولید بالاتری دارند باید مورد توجه و تاکید قرار گیرند، ضمن این‌که گونه‌هایی هم که در کشور بومی شدند باید حمایت ویژه‌ای از آن‌ها به عمل آید تا بتوانیم توسعه کشت را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت با افزایش سطح تولید همراه خواهد بود و منجر به خودکفایی می‌شود، از طرفی برخی محصولات استراتژیک هستند و با امنیت غذایی مرتبط‌ند ، البته مجلس هم در این حوزه قوانین خوبی دارد و دولت هم به خوبی همراهی می‌کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما حجم کاری که باید صورت بگیرد خیلی بیشتر از این است، چرا که نیازمند فرهنگ سازی و تامین منابع از طرف دولت هستیم که امیدواریم تحقق یابد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین اظهار کرد: همان‌طور که بر حفظ اراضی کشاورزی تاکید، اصرار و تعصب وجود دارد باید به همین میزان نیز در جهت پشتیبانی از تولیدات کشاورزی فعال بود و در جهت بازاریابی محصولات مباحث برون مرزی و ایجاد بازار پایدار اقدام کرد تا کشاورز بعد از تولید نگران فروش محصول خود نباشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید