Performancing Metrics

آمریکا و روسیه در از سرگیری آتش‌بس سوریه ناکام ماندند | اتاق خبر
کد خبر: 372149
تاریخ انتشار: 2 مهر 1395 - 17:27
آمریکا و روسیه در از سرگیری آتش‌بس در سوریه ناکام ماندند و اعلام کردند که نشست گروه تماس یا همان به اصطلاح "دوستان سوریه" در نیویورک بی‌نتیجه مانده است.

اتاق خبر: نشست گروه بین المللی تماس سوریه روزهای سه شنبه و پنج شنبه برگزار شد که پس از ساعت‌ها مذاکره میان 23 کشور و نهاد شرکت کننده در این نشست، شامگاه پنج شنبه بدون نتیجه در نیویورک به کار خود پایان داد.

 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با بی‌نتیجه خواندن این مذاکرات گفت: اگر روسیه با پیشنهادات جدید و سازنده‌ای بازگردد ما آماده شنیدن این پیشنهادات هستیم اما آمریکا نمی‌تواند تنها طرفی باشد که تلاش می‌کند در را به روی صلح بگشاید.

کری پس از نشست روز پنج شنبه گروه تماس بین المللی سوریه گفت: نشست بین المللی درباره سوریه در بازگرداندن آرامش و آتش بس به این کشور جنگ‌زده شکست خورد. برخی طرف‌ها بر آنچه که در توافقات پیشین بر آن متعهد شده بودند، پایبند نیستند.

 

کری گفت: دولت سوریه و مخالفان باید به قطعنامه شورای امنیت و تصمیمات جمعی جامعه جهانی پایبند باشند تا خشونت در این کشور کاهش یابد و کمک‌های انسانی امکان رسیدن به دست آسیب دیدگان را داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه آتش‌بس در سوریه در مدت یک هفته، چندین بار نقض شد از دولت سوریه و مسکو خواست تا به مسئولیت‌هایشان پایبند باشند.

 

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل نیز با ابراز تاسف از شکست مذاکرات بین المللی برای بازگرداندن آتش بس به سوریه گفت: نشستی طولانی، خسته کننده و بی‌نتیجه داشتیم. همه باید تلاش کنند آتش بس به سوریه بازگردد و ارسال کمک‌های بین المللی از سر گرفته شود.

جان مارک آیرو،  وزیر خارجه فرانسه نیز بعد از شکست مذاکرات مذکور روسیه را مسئول شکست آن خواند و گفت: واکنش روس‌ها اصلا قابل قبول نیست. ما خواهان توقف پرواز جنگنده‌های ارتش سوریه برفراز مناطقی از این کشور هستیم و پاسخ روس‌ها در این باره کافی نیست.

 

آتش بس یک هفته‌ای سوریه که در پی مذاکرات مداوم آمریکا و روسیه در این کشور برقرار شده بود با وجود نقض‌های متعدد توانست میزان خشونت‌ها در سراسر سوریه را تا حدود چشمگیری کاهش دهد. حمله هوایی آمریکا به ارتش سوریه و بمباران کاروان امدادرسان سازمان ملل به حلب که واشنگتن معتقد است از سوی روسیه انجام شده دو مورد آشکار نقض این توافقنامه بود؛ توافقنامه‌ای که از آخرین امیدها برای بازگرداندن آشوب به کشور جنگ‌زده سوریه به حساب می‌آید.

منبع ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید