Performancing Metrics

استقبال ایران از توافق دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار | اتاق خبر
کد خبر: 372170
تاریخ انتشار: 2 مهر 1395 - 22:01
سفیر ایران در افغانستان توافق دولت و حزب اسلامی حکمتیار را اقدامی مثبت دانست و گفت: جمهوری اسلامی از این اقدام استقبال می‌کند و امیدوار است این فرایند به سایر گروه‌های مخالف دولت تسری یابد.

اتاق خبر: محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان با اشاره به توافق‌نامه صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار که روز پنج‌شنبه به امضا رسید اظهار کرد: سیاست اصولی ایران حمایت از ثبات و امنیت به عنوان بستر اصلی توسعه در افغانستان است و ایران از هر اتفاقی که به تقویت ثبات و بازگشت امنیت کمک کند استقبال می‌کند.

او گفت:‌ مهم‌ترین راهکاری که برای تقویت ثبات و بازگشت امنیت در این کشور مدنظر است انجام مذاکره میان دولت و جریان‌های مختلف که در مقابل دولت قرار دارند است.

بهرامی با اشاره به تجربه جنگ و درگیری در سال‌های گذشته در افغانستان اظهار کرد: جنگ در افغانستان تعیین کننده نهایی نیست بلکه آسیب جدی جنگ‌ها بیش‌تر متوجه مردم است و هم‌چنین کشورهای همسایه نیز ناگزیر از تحمل نارسایی‌ها و مشکلات جنگ در افغانستان هستند؛ بنابراین هر مذاکره‌ای که دولت با گروه‌های مخالف انجام دهد و به نوعی توافق سیاسی منجر شود گام مثبت و رو به جلویی است و امیدواریم این گام ثبات را افزایش دهد.

سفیر ایران در کابل توافق انجام شده میان دولت و حزب اسلامی حکمتیار را «اقدامی مثبت» تلقی کرد و گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از این اقدام استقبال می‌کند و امیدوار است این فرآیند به سایر گروه‌های مخالف تسری یابد.

وی ادامه داد: در این مسیر وظیفه همه دوستان افغانستان این است که کمک کنند تا این قبیل پدیده‌ها با سرعت و با جدیت بیش‌تر پیگیری شود تا بتواند آینده قابل پیش‌بینی را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورد.

بهرامی در پاسخ به این که کشورهای منطقه‌یی، بین‌المللی تا چه اندازه می‌توانند به این صلح و استمرار آن کمک کنند، اظهار کرد: صلح در افغانستان مطالبه‌ای عمومی است و مردم افغانستان ظرف چند دهه گذشته بی‌ثباتی و ناامنی زیادی را شاهد بودند و بیش‌ترین هزینه این بی‌ثباتی متحمل مردم عادی است بنابراین مقابله با خواست مردم بدون پاسخ از سوی مردم باقی نمی‌ماند.

او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تقویت‌کننده و استمراردهنده روند مذاکرات صلح باشد اراده سیاسی رهبران افغانستان و گروه‌های مخالف است. این اراده سیاسی است که تضمین‌کننده روند صلح است و کمک می‌کند تا سایر جناح‌ها و گروه‌های مخالف نیز به روند مذاکرات صلح بپیوندند.

سفیر ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: همه کشورهایی که خواستار ثبات در افغانستان هستند باید از بروز چنین پدیده‌هایی حمایت و استقبال کنند چرا که این فرایند به صلح در افغانستان، منطقه و بین‌الملل کمک می‌کند.

بهرامی تاکید کرد: تحولات دهه‌های گذشته به ویژه در سال‌های اخیر نشان داده است تروریسم عامل محلی نیست بلکه می‌تواند عاملی منطقه‌یی و بین‌المللی باشد و مهار آن نیازمند اراده جمعی از سوی همه طرف‌هاست و امکان مقابله با آن بدون همکاری جمعی وجود ندارد.

توافق‌نامه صلح میان دولت وحدت ملی افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با میانجی‌گری شورای عالی صلح روز پنج‌شنبه در مراسمی امضا شد.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و محمد امین کریم، نماینده حزب اسلامی این توافق‌نامه را امضا کردند. در این مراسم رییس شورای عالی صلح افغانستان و تعداد دیگری از مقامات عالی‌رتبه دولتی و اعضای ارشد حزب اسلامی حضور داشتند. متن توافق‌نامه صلح شامل تعهدات متقابل دولت و حزب اسلامی است. این سند شش صفحه و شامل سه فصل و 26 ماده است.

هم‌چنین پس از امضای این توافق کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلستان از آن حمایت و استقبال کردند. در عین حال برخی نهادهای مدنی بین‌المللی و نیز برخی گروه‌ها در داخل افغانستان با این توافق مخالفت کردند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید