Performancing Metrics

مدیران مشکل مهارت دارند | اتاق خبر
کد خبر: 372274
تاریخ انتشار: 3 مهر 1395 - 17:21
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه مدیران ایرانی از نظر دانش به روز بوده اما از نظر مهارت مشکل دارند، گفت: ۵۰۰ مدیر ایرانی بزودی در تراز جهانی آموزش خواهند دید.

اتاق خبر: محمد علی محمدی در خصوص اینکه چرا شیوه های جدید آموزش مدیران در سطح بین المللی دیر شروع شده است، گفت: فلسفه تشکیل سازمان از ابتدا این بود که مدرسه عالی کسب و کار برای تربیت مدیران باشد. بنابراین توسعه ظرفیت مدیریت کشور در سطوح مختلف برای آن تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه از زمان تاسیس تا امروز، سازمان فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، افزود: ارتباط سازمان با محیط بین‌الملل همواره برقرار بوده است، حتی در سال‌هایی که بحث تحریم‌ها را داشتیم، ارتباط ما با اروپا برقرار بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اعلام اینکه ارتباط با مراکز آموزش معتبر اروپا به ویژه فرانسه را در سال‌های تحریم داشتیم، اظهار داشت: بدلیل ارتباط با مراکز آموزشی معتبر اروپا و بویژه فرانسه،  مدیران ایرانی توانستند از این آموزشها در سطح جهانی بهره مند شوند.

محمدی ادامه داد:در این دوره‌های آموزشی، آموزش‌هایی در  سطح «ام بی ای» که متقاضی زیادی هم در جامعه داشت را پیگیری می کردیم.

وی با بیان اینکه پس از برجام موضوع آموزش مدیرانی در تراز جهانی به صورت جدی مطرح شد، گفت: ارتباط بیشتر موسسات و سازمان‌های ایرانی با شرکت‌های بین المللی منجر به این شد که نیاز به مدیرانی در سطح جهانی بیشتر احساس شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی در عرصه بین المللی نیاز به مهارت‌ها و شایستگی های خاصی دارد، اظهار داشت: از اواخر دهه ۸۰ بحث‌های مطالعاتی برای اینکه چگونه شایستگی‌ها را تعریف کنیم تا مدیران در سطح جهانی بتوانند بازیگر خوبی باشند از طریق هیات علمی سازمان شروع شده بود اما پس از برجام و اتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی، این موضوع جدی‌تر شد.

محمدی با بیان اینکه مشاوران سازمان کار در یک تحقیق علمی ۱۱۰ تا ۱۲۰ مدل شایستگی در سطح جهانی را مورد بررسی قرار داده بودند، گفت: این مطالعات ادامه داشت تا اینکه از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که در مذاکرات بین‌المللی نیاز به مدیرانی با شایستگی خاص داریم تا از جلسات برنده بیرون بیایند.

وی ادامه داد: الان متاسفانه به دلیل سالها دوری ما از محیط بین المللی یکسری قوانین، مقررات و ارتباطات جدیدی مطرح شده که ما باید از اینها مطلع شویم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه نگاه تراز جهانی این نیست که مدیران بیرون از کشور کار کنند بلکه باید مدیرانی  توانمند تربیت کنیم که بتوانند با مدیران جهانی رقابت کنند، گفت: از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که سازمان مدیریت صنعتی وظیفه آموزش مدیران و به روزرسانی دانش مدیران را برعهده بگیرد تا مدیران ما بتوانند درعرصه جهانی وارد عمل شوند.

نیاز به حداقل ۵۰۰ مدیر تراز جهانی

محمدی  با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که کشور در شرایط فعلی نیاز به ۵۰۰ مدیر خوب در سطح جهانی دارد، اظهار داشت: تعداد مدیران با توجه به ظرفیت تولید در کشور تعیین شد زیرا ما پتانسیل بیشتر از این نداریم و ممکن است منجر به سطحی نگری در تربیت مدیران شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس آموزش ۵۰۰ نفر از مدیران کشور در دستور کار سازمان مدیریت صنعتی قرار گرفت.

وی در خصوص اینکه ۵۰۰ مدیر با چه تعاریفی برای گذراندن دوره آموزشی انتخاب می شوند، گفت:ما نیاز داشتیم که مدل شایستگی‌ها را تعریف کنیم. برای ایجاد یا تقویت این شایستگی‌ها باید مسائل آموزشی تعریف شود چرا که این آموزش هم به تنهایی کافی نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی فزود: ما برای آموزش مدیران در این برنامه جدید، یک آزمون و مسابقه داریم و آنهایی که پتانسیل بهتری برای توسعه دارند را برای گذراندن دوره آموزشی انتخاب می‌کنیم.

محمدی با اعلام اینکه این فرآیند الگو گرفته از انتخاب مدیران شایسته در سطح جهانی است، گفت: الگوهایی زیادی را در سطح دنیا بررسی کردیم و ماحصل این بود که تصمیم گرفته شد این مدیران از طریق آزمون و مصاحبه انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه مدیرجهانی فردی است که در یک فرآیند تربیت می‌شود، اظهار داشت: از بین ۵۰۰ مدیرجهانی که ما آموزش می‌دهیم ممکن است ۱۰۰ مدیر در تراز جهانی شوند، اما در فرآیند انتخاب این مدیران، شریک خارجی ما هم مصاحبه را انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه در کنار این پرورش مدیران، اساتید را هم پرورش می دهیم، گفت: هدف ما این است که به مرور تربیت منابع انسانی هم انجام گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع دیر شروع نشده است، افزود: سازمان مدیریت صنعتی خوشبختانه ۱۰۰ نفر اعضای هیات عملی دارد که اساتید ایرانی هستند و ما برای دکترای حرفه ای هم از اساتید استفاده می‌کنیم.

محمدی با بیان اینکه اساتید ما  سالها در عرصه جهانی وارد نشدند، گفت: یک استاد ایرانی که قوانین بین المللی را تدریس کند نیاز به تمرین دارد و ما اصرار داریم که کسانی که در این فرآیند هستند، جدا از دانش، تمرین و تجربه هم داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه کسانی که وارد این دوره می‌شوند الان در محیط بین المللی هم حضور دارند، اظهار داشت: ما در داخل کشور ضعف داریم. شاید در محیط دانشگاه این افراد موفق باشند اما در جاهایی که مدیران باید در عرصه جهانی باشند، ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: البته باید زودتر وارد عرصه بین المللی می شدیم اما به نظر می‌رسد که به دلیل استفاده از متون داخلی و بین المللی در سازمان، آمادگی این وجود دارد که سریع به جامعه جهانی متصل شوند.

محمدی در خصوص وضعیت مدیریت در کشور، گفت: ابعاد شایستگی مدیر یک بخشی دانش و مهارت است و بخشی دیگر به ویژگی‌های شخصیتی برمی‌گردد، بخشی هم عوامل انگیزشی و خودباوری است که در درون فرد وجود دارد.

فعالیت مدیران ایرانی در شرایط جنگ و تحریم

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بابیان اینکه مدیران ایرانی شایستگی بالایی دارند چرا که در بدترین شرایط تحریم و جنگ فعالیت داشتند و سازمان ها را اداره می کردند، گفت: بنابراین از نظر شخصیتی آمادگی دارند که بازیگران خوبی در عرصه جهانی شوند. در این میان نقش اساتید خارجی تسهیل گر است.

وی با اشاره به اینکه مدیران ما از نظر دانش به روز هستند و از نظر مهارت مشکل دارند، افزود: علت پایین بودن مهارت مدیران این است که محیط درون کشور رقابتی نیست و مدیران با چالش روبرو نیستند.

محمدی با تاکید بر اینکه امروز از نظر مهارت در سطح دنیا ضعیف هستیم، اظهار داشت: ما وقتی از ظرفیت خود استفاده نمی‌کنیم وارد چرخه جهانی نمی‌شویم.  

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بابیان اینکه نیازی نیست که صبر کنیم تا مدیران ما در عرصه جهانی آماده شوند بعد وارد شویم، گفت: ما باید وارد بازی شویم الان در شرایط برجام و پسابرجام محیط برای بازی آماده شده است.

وی افزود: در دوره ای که سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌کند در کنار فرآیند جهانی شدن، مهارت های مدیران تقویت می‌شود.

محمدی ورود کالاهای قاچاق را یکی از عواملی دانست که تولیدکنندگان را وارد رقابت های جهانی کرده است، افزود: الان بحث انتخاب نیست بلکه اجبار است بنابراین باید بازیگر خوبی باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص تمایل کارخانجات دولتی به فعالیت در عرصه های جهانی، گفت: اینکه دولت باید سهم خود را در کسب و کار کاهش می دهد یک الزام است. البته در برخی از حوزه ها دولت سهام را واگذار کرده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های دولتی ممکن است قید و بندهای دولتی بودن،  دست و پاگیرشان شود اما اگر در تعامل با سازمان های بین‌المللی و شرکای خارجی قرار گیرند و با خارجی‌ها شریک شوند، ناگزیرند که مثل آنها باشند.

محمدی افزود: اما بخش خصوصی چابک تر و سریع تر است به همین دلیل توسعه را زودتر شروع کرده است.

وی ادامه داد: البته بخش دولتی از این جهت مهم است که بخش عمده‌ای از اقتصاد ما متاسفانه دولتی است و دولت حضوری پررنگ در اقتصاد دارد. علیرغم آنکه مسئولان دولتی ناراحت هستند اما واقعیت این است که واگذاری سازمان‌های دولتی به این سادگی نیست. به همین دلیل مجبوریم بر توسعه شایستگی مدیران دولتی کار کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم که مدیران شرکت‌های دولتی به این حد از بلوغ و آگاهی رسیدند و می‌دانند که بازی جدی است، اظهار داشت: ما دو راه برای توسعه داریم یک راه این است که خودمان به حدی از بلوغ برسیم که بدانیم در چه جاهایی خود را توسعه دهیم، یک راه هم فشارهای محیطی است.

محمدی در خصوص انتخاب سنی آموزش مدیران ترازجهانی، گفت: خوشبختانه دامنه سنی این افراد را بین ۳۵ تا ۴۵ سال تعریف کردیم برای اینکه می خواهیم مدیران در سن مناسب باشند که تمرین کسب و کار کرده و از سویی انرژی لازم برای فعالیت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیرانی که پرورش می دهیم، شاغل هستند، اظهار داشت: تاکید ما این است که از بخش خصوصی وارد این دوره‌ها شوند و دنبال این نیستیم که از بخش دولتی مدیران را پرورش دهیم. البته نگفتیم که مدیران دولتی نیایند اما ترجیح ما این است که بخش خصوصی وارد شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه امیدواریم با تحول سیاسی اگر مدیری شایسته از عرصه سیاست کنار رفت، در حوزه کسب و کار فعالیت خود را ادامه دهد، گفت: ما بر انتخاب شایسته‌ها تمرکز می‌کنیم تا مشکل پیش نیاید.

محمدی در خصوص اینکه آیا ممکن است برخی از این افراد به این سیستم آموزشی تحمیل شوند، گفت: تاکنون پیش نیامده که مدیری به ما تحمیل شود چرا که فرآیند ما مشخص است ضمن آنکه طرف خارجی ما با افراد مصاحبه می کند و اگر کسی شرایط مناسب برای گذراندن دوره آموزشی را نداشته باشد، مورد قبول قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه افراد درجه یک سیاسی در دوره های مختلف این سازمان رد شدند، افزود:بنابراین در سازمان حرفه ای تر برخورد می کنیم و امیدورایم که به این حرفه‌ای گری مقید باشیم. زیرا منافع جامعه مهمتر از گروه ها است و تا حالا فشاری از جانب جایی نبوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص نقش رسانه ها در ارتقای بهره وری، گفت: بی تردید پیام درست را رسانه ها منتقل می کنند، رسانه دو نقش مهم دارد اول خبر رسانی و دیگری افزایش سطح آگاهی که شاید به این بعد کمتر توجه شده باشد و و بیشتر نگاه خبری بوده است.

محمدی با بیان اینکه نقش مهمتر رسانه بستر سازی برای ضرورت انجام این کار است، اظهار داشت: یعنی جامعه باید آگاه باشد که تربیت مدیران شایسته کار درستی است و ما در کشور نیاز به افزایش بهره وری و توسعه مدیریت داریم بنابراین رسانه می تواند دست روی نقاط ضعف جامعه بگذارد و بگوید یکی از راه حل‌های مشکل این است که دوره‌های آموزشی برگزار شود.

وی با اعلام اینکه رسانه نقش توسعه و ارتقای سطح آگاهی جامعه را برعهده دارد، افزود: از این قابلیت رسانه در جامعه ما به نحو مطلوب استفاده نشده است اما رسانه می‌تواند قابلیت‌ها وتوانمندی جامعه را معرفی کند.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید