Performancing Metrics

آن مرد با کمال آمد | اتاق خبر
کد خبر: 372349
تاریخ انتشار: 4 مهر 1395 - 09:35
کاویانی اهل تملق نیست مهرانه مهین‌ترابی: آقای کاویانی یکی از محترم‌ترین افرادی است که من تاکنون با او همکاری داشته‌ام؛ به طور حرفه‌ای کار بازیگری را انجام می‌دهد و انسان بسیار با شخصیت و منظمی است. بنده واقعا از این‌که با وی در برخی سریال‌ها ازجمله همسران

به گزارش اتاق خبر، فردوس کاویانی هنرمند شایسته‌ای است، اما به‌دلیل حجب و حیایی که دارد، در حال حاضر کم‌کار شده است. بعد از سریال «همسران» آن‌گونه که باید نتوانستند از هنرش استفاده کنند.

کار با آقای کاویانی تماماً خاطره است، بویژه زمانی که با او در سریال همسران کار می‌کردیم اکثراً به‌دلیل بامز‌گی‌های وی در آن مجموعه و خنده عوامل، کار متوقف می‌شد.

یکی از ویژگی‌های مهم آقای کاویانی، مدارای زیاد وی در حین فیلمبرداری است، او به همگان احترام می‌گذارد و هیچ حاشیه‌ای ندارد.

یکی از دلایل منزوی شدن آقای کاویانی این است که اهل تملق نیست و تلاش نمی‌کند برای گرفتن نقش‌های مختلف به دیگران نزدیک شود و با آنها روابطی برقرار کند. شاید نقش‌های مناسب برای آقای کاویانی در مجموعه‌های مختلف وجود داشته باشد، ولی از آنجا که خیلی جلوی چشم‌ها نیست اصلاً کسی یادش نمی‌آید که از ایشان می‌توان استفاده کرد.

واقعاً دوست دارم مجدداً ایشان را در کارهای مختلف ببینم و حیف است که مردم از هنر این هنرمند بی‌بهره باشند.

تئاتر، اولویت اولش است

هادی مرزبان: به اعتقاد من، فردوس کاویانی نمونه‌ای کامل از یک انسان به تمام معنا و یک تئاتری واقعی است. بنده تصورم این است که فردوس تمام زندگی خود را وقف تئاتر و بچه‌های تئاتر کرده است. از حدود 40 ـ 30 سال پیش، فردوس کاویانی یکی از اعضای گروه ما بود که در کنار افرادی مانند زنده‌یاد رادین و... کار می‌کردیم.

فردوس کاویانی در مورد مسائل معیشتی بچه‌های تئاتری هم بی‌تفاوت نیست، وی همواره دغدغه دارد که آنان به لحاظ مسائل روزمره زندگی دچار مشکل نباشند. او علاقه ویژه‌ای به تئاتر دارد و این حوزه همیشه برایش اولویت داشته است، تا جایی که اگر کاری در سینما و تلویزیون به او پیشنهاد می‌شد، اول با بنده تماس می‌گرفت که آیا کار تئاتری در دست داریم یا خیر. با این که حوزه سینما و تلویزیون به لحاظ مالی به نفع افراد است، امّا وی تمایل دارد اول در کارهای تئاتری روی صحنه برود.

تنها کاری که کاویانی در کنار ما حضور نداشت، آخرین کارم با عنوان «بازار عاشقان» بود که من بسیار اصرار کردم که به جمع ما در این مجموعه بپیوندد، امّا خودش نیامد. کاویانی از تئاتر چیزهای زیادی می‌داند و بسیار حرفه‌ای است و شاید یکی از دلایل منزوی شدنش همین است که با افراد بسیار بزرگی کار کرده و حاضر نیست در هر مجموعه‌ای حضور داشته باشد. وی همواره یک ساعت قبل از اجرا در محل کار حضور می‌یابد، پس ازنرمش دیالوگ‌هایش را تمرین می‌کند، سپس برای گریم آماده می‌شود و تمامی این موارد نشان‌دهنده انضباط کاری و اعتقادات وی در عرصه هنر است.

احساس می‌کند فراموش شده است

آتش تقی‌پور: فردوس یک انسان فردوسی است، به اندازه‌ای پاک فکر می‌کند و مهرورز است که براحتی می‌توان به وی اعتماد کرد و از او چیزهای زیادی آموخت. از سوی دیگر، وی بسیار انسان قرص و محکمی در کار است و می‌توان انسانیت را به تمام معنا در او در زمینه‌های کاری و غیرکاری دید.

آقای کاویانی به مسائل معیشتی دیگران اهمیت می‌دهد و حتی زمانی برای حل مشکلات مسکن بچه‌ها تلاش کرد و این مسائل نشان‌دهنده انسانیت اوست. با توجه به تمامی خصایص انسانی که آقای کاویانی دارند، بنده ارادت ویژه‌ای به او دارم و امیدوارم همواره شاد و سلامت باشد. بنده در سریال «پشت کوه‌های بلند» افتخار همکاری با او را داشتم و بسیار از این‌که با آقای کاویانی همکار بودم، لذت بردم. در مورد این که چرا کم‌کار شده نیز باید توجه کنیم که چقدر کار خوب ساخته شده است که وی بتواند در آنها حضور داشته باشد. از سوی دیگر، فردوس کاویانی بازیگری نیست که بخواهد خودش را جلوی چشم‌ها نگاه دارد و با افراد مختلف برای گرفتن کار تماس بگیرد، بلکه وی فردی است که باید کارگردان‌ها به سراغش بروند، چون واقعاً به لحاظ هنری هم قابلیت‌های زیادی دارد.

واقعیت این است که وقتی از بازیگری سراغی گرفته نمی‌شود و به دلایلی کم‌کار می‌شود، آن هنرپیشه احساس می‌کند که فراموش شده است؛ چون حیات و ممات افراد به کارشان بستگی دارد. ما باید قدر افرادی مانند آقای کاویانی را بدانیم؛ چراکه برخی شخصیت‌ها دیگر تکرار نمی‌شوند.

خلاق در بازیگری

امرالله احمدجو: جا دارد که واقعاً از روزنامه جام‌جم به‌دلیل توجه به هنرمندانی مانند فردوس کاویانی تشکر کنم. کار کردن با ایشان تماماً خاطرات خوش است و من از حضور وی در کارهای مختلف خاطرات خوبی دارم. همکاری با آقای کاویانی، یکی از بزرگ‌ترین دستمزدهایی است که بنده در زمینه فیلم و سریال‌‌سازی دریافت کرده‌ام.

وی فردی است که به لحاظ نیک‌نفسی بی‌همتاست و من تاکنون در عمرم با چنین انسانی برخورد نداشته‌ام. کاویانی بسیار مهربان، نیک نفس، مردم‌دوست، وظیفه‌شناس، منضبط و مردمدار است، در کارش وسواس عجیب و غریبی دارد و کارهایی را که به او سپرده می‌شود، همان‌گونه که باید و شاید انجام می‌‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های آقای کاویانی، خلاقیت وی در بازیگری است، از طرف دیگر سابقه ندارد که کاری به او سپرده شود و تلاشش را برای انجام دادن تمام و کمال آن به‌کار نگیرد.

من در سریال‌های «تفنگ سرپر» و «پشت کوه‌های بلند» با وی همکاری داشتم. نقشش در این مجموعه‌ها خیلی زیاد به شخصیت واقعی‌اش نزدیک بود و البته زمانی‌که بنده در حال نوشتن داستان این سریال‌ها بودم، شخصیت آقای کاویانی را در نظر داشتم و اصلا برای ایشان می‌نوشتم. به نظر بنده، دلیل کم‌کار شدن آقای کاویانی همان است که خودش همیشه می‌گوید؛ متنی که مناسب باشد به دستش نرسیده است. وی در سلامت کامل به سر می‌برد و آماده کار است. البته بالارفتن سن موجب می‌شود از یک طرف افراد با وسواس بیشتری کارها را انتخاب کنند و از سوی دیگر فواصل استراحت بازیگران بیشتر شود که امری طبیعی است.

انعطاف و شکیبایی در کار

حمیدرضا پگاه: بنده تولد آقای کاویانی را خدمت ایشان تبریک می‌گویم، امیدوارم همواره سلامت باشند و البته ما حضورشان را بیشتر از قبل در صحنه‌های مختلف شاهد باشیم.

من با آقای کاویانی در کارهای مختلف همکاری داشته‌ام و خیلی هم از همکاری و همراهی با ایشان لذت برده‌ام و مطالب زیادی نیز یاد گرفته‌ام. انعطاف، صبر و شکیبایی و علاقه‌شان به کار واقعا ستودنی است. البته آقای کاویانی، انضباط کاری بسیار زیادی دارد.

درباره کم‌کار شدن این هنرمند اول باید از خودشان پرسید که آیا کارهایی به او پیشنهاد شده است یا خیر و دوم باید به سراغ کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان برویم که آیا کارهایی را به ایشان ارجاع کرده‌اند یا نه؟ باید بپرسیم که اگر کارهایی به وی پیشنهاد شده چرا قبول نکرده و با توجه به قابلیت‌های زیاد ایشان، اگر پیشنهادی به وی نشده، چرایی آن را جویا شویم.

آقای کاویانی یکی از پیشکسوت‌های بسیار محترم، عزیز و دوست‌داشتنی کشورمان هستند و بنده تمایل دارم که در کارهای دیگر در کنار ایشان باشم.

شهربانو جمعه‌پور

جام جم

  •  
نظرات
ADS
ADS
پربازدید