Performancing Metrics

پول برای احیای ذخایر آب نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 372784
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 05:09
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه تاکنون اعتبارت احیای و تعادل بخشی ذخایر آب استان تهران اختصاص نیافته است، گفت: با توجه به ذخایر بالای سدها امسال تهران کمبود آب ندارد.

اتاق خبر:خسرو ارتقایی امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب تهران در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته تهران، گفت: وضعیت بارندگی در استان تهران نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده ولی نسبت به وضعیت دراز مدت آمارها کاهش ۱۸ درصدی بارندگی را نشان می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران وضعیت ذخیره سدهای استان را به دلیل بارندگی‌های ابتدای سال نسبتاً مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: هم اکنون بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از حجم سدهای لتیان، امیرکبیر، طالقان و ماملو پر شده که پیش بینی می‌شود در پاییز امسال و همزمان با شروع سال آبی جدید وضعیت بارندگی مناسبی داشته باشیم تا در ماه‌های آتی با مشکلی در این حوزه مواجه نشویم.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اختلاف نظر شرکت آب منطقه‌ای تهران با شهرداری لواسان بر سر حریم و بستر رودخانه جاجرود، تصریح کرد: قبلا با شهرداری لواسان در این ارتباط تفاهم نامه‌ای منعقد شده بود که به دلیل عدم رعایت مبانی این تفاهم از سوی شهرداری، این تفاهم نامه هم اکنون معلق شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: ما برای اینکه نخواهیم در اطراف دریاچه سد و رودخانه منتهی به آن ساخت و سازی داشته باشیم باید این مناطق را تبدیل به فضای سبز کرده و از آن‌ها نگهداری کنیم بنابراین اگر قرار است تفرجگاهی در اطراف سدها ایجاد شود و مردم از آن استفاده کنند باید بدون هیچگونه عوامل آلوده کننده محیط زیست باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملیات شهرداری متوقف شده است، بیان کرد: هم اکنون کمیسیون مشترکی با حضور شهرداری، محیط زیست، آب منطقه‌ای تهران و استانداری تشکیل شده است تا ضوابط بهره برداری و نحوه ادامه کار این پروژه مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر به تأیید رسید کار ادامه پیدا کند و در غیر این صورت طرح متوقف شود.

۷۰ میلیون مترمکعب برداشت غیرمجاز شهرداری از منابع آب زیرزمینی

ارتقایی با بیان اینکه شهرداری تهران هم اکنون در حال استفاده از ۲۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آب سفره‌های زیرزمینی است، اعلام کرد: در این بین ۱۳۰ میلیون مترمکعب از این مصارف مجاز و بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب برداشت‌های شهرداری از منابع آب سفره‌های زیرزمینی غیرمجاز است بنابراین درصددیم این منابع را با پساب تصفیه شده فاضلاب جایگزین کنیم.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون در شهر تهران به جز شهرداری تهران که بخش عمده‌ای از منابع استخراجی را از سفره‌ها را صرف آبیاری فضای سبز می‌کند دیگر به شکل عمده مصرفی از این منابع در شهر نداریم، افزود: بنابراین فرونشست‌های شهر تهران هیچ ارتباطی به موضوع پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: هم اکنون سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را از طریق سدهای پنجگانه تهران (طالقان، لار، لتیان، امیرکبیر و ماملو) وارد شهر می‌کنیم که بخشی از آن نیز به سفره‌ها نفوذ می‌کند بنابراین اینکه پایین رفتن آب سفره‌ها در تهران باعث فرونشست می‌شود واقعیت ندارد و بعضاً در حفاری‌های انجام گرفته به دلیل عدم توجه به تدابیر فنی و اصولی شاهد بروز اتفاقات تلخی هستیم.

وی با اشاره به انسداد سه هزار حلقه چاه غیرمجاز سطح استان تهران از ابتدای امسال تاکنون، تاکید کرد: در راستای اجرای احیا و تعادل بخشی از ابتدای سال تاکنون بالغ بر یک‌هزار چاه غیر مجاز در استان مسدود شده که علت عقب بودن انسداد چاه‌ها از برنامه پیش بینی شده به دلیل تخصیص دیرهنگام اعتبارات مربوط به این بخش است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح از ابتدای سال تاکنون حتی موفق به دریافت اسناد خزانه هم نشده‌ایم، گفت: امسال حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این طرح داریم که تاکنون تخصیصی به این منظور دریافت نکرده‌ایم ولی با این وجود و بر رغم تمام مشکلات در تلاشیم تا با شتاب در اجرای این طرح بتوانیم پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی را متوقف کنیم تا طبق برنامه ۱۰ ساله بتوانیم جبران این کسری مخزن را انجام دهیم.

این مقام مسئول در خصوص تعامل این شرکت با بخش خصوصی به مشارکت دو هزار میلیارد تومانی بخش غیر دولتی برای اجرای پروژه‌های این مجموعه نیز اشاره کرد و یادآور شد: سامان‌دهی آب‌های جنوب تهران، فاز دوم تصفیه خانه ششم تهران و همچنین موضوع فرار آب سد لار از جمله پروژه‌های است که توسط بخش خصوصی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید