Performancing Metrics

معجزه ای به نام «خاموشی» | اتاق خبر
کد خبر: 372921
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 14:35
بعد از موفقیت مالی فراوان فیلم «خاموشی» (قطع برق) که به رغم داشتن بودجه ای صرفاً ۹/۴ میلیون دلاری بیش از ۹۵ میلیون دلار در سطح جهان فروخته، کمپانی نیولاین از حالا کلید تولید قسمت دوم آن را هم زده و تدارکات آن را نیز آغاز کرده است.

به گزارش اتاق خبر، وصال روحانی:این در حالی است که «خاموشی» خود نسخه بزرگ و طولانی شده یک فیلم کوتاه و ۳ دقیقه ای است که دیوید اف سندبرگ هنرمند سوئدی و همسرش لوتا لاستن چندی پیش در کشورشان ساختند و حالا توفیق عظیم شان در هالیوود تاییدی بر این تصور و باور است که معجزه هم در دنیای هنر روی می دهد و می توان در این جهان سخت و پر رقابت نیز به لطف برخی اتفاقات مساعد یک شبه ره صد ساله رفت.

راههای بسته

سندبرگ در پاییز ۲۰۱۶ می گوید دلیل اصلی ای که سبب شد وی چند سال پیش آن فیلم کوتاه را در کنار همسرش بسازد، این بود که راههای معمول اندک  برای هنرمندان سوئدی فراروی او باز نبود و آنچه انتظار آن را داشتند، برای آنها شکل نمی گرفت. وی می افزاید: درخواست دریافت کمک مالی و سهمیه های وزارت فرهنگ سوئد که از جانب ما مطرح شده بود، بی حاصل ماند و همه جا پاسخ نه شنیدیم. با خودم گفتم چرا دست روی دست بگذارم؛ هم خودم هنرمند هستم و هم همسرم و او قادر به بازیگری نیز هست و در نتیجه کافی است فیلمی بسازیم و بر پایه همان به پیش برویم. این چنین بود که با کمک سازمان IKEA فیلم «Cam Closer» را ساختیم و سپس در یک مسابقه فیلم های کوتاه که یک شبکه آنلاین بریتانیایی راه اندازی کرده بود، حضور یافتیم و آنجا بود که فیلم سه دقیقه ای «خاموشی» را رو کردیم.

تلفن ها آغاز شد

معجزه ای به نام «خاموشی»


آن فیلم جایزه بهترین کارگردانی را در آن رقابت به سندبرگ رساند و او را به ادامه آن روال خوشبین ساخت. سندبرگ که اینک مشغول کار روی قسمت دوم فیلم ترسناک دیگری به نام «آنابل» است همچنین می گوید: تصمیم گرفتیم به ساختن اینگونه فیلم ها ادامه بدهیم اما متوجه شدیم که اوضاع «خاموشی» روی خطوط اینترنت و در شبکه های دانلود فیلم و نظایر آن رونق فراوانی یافته و میلیون ها تن آن را دیده اند و تلفن های استودیوها و مدیران سینمایی و تهیه کنندگان آغاز شد. ما هنوز در پی آن بودیم که با ادامه ساخت آثار کوتاه موفق سرانجام انستیتوی فیلم سوئد را به دادن آن کمک مالی بزرگ و اولیه به ما وادار کنیم اما در همان اثنا از شرکت نیولاین با ما تماس گرفتند و گفتند مایل اند یک نسخه بلند و آمریکایی برای «Lights Out» بسازم و این چنین بود که زندگی هنری من عوض شد.

بازگشت گروه سازنده

آن فیلم کوتاه از آن طریق تبدیل به اثر سینمایی بلند و پرفروشی شد که پیشتر هم از آن یاد کردیم و حالا کارهای «پیش تولید» قسمت دوم نیز آغاز شده است. بر این اساس اریک های سرر برمی گردد تا باز هم سناریو را بنویسد و طبعاً سندبرگ نیز از نو کارگردانی خواهد کرد. از نگاه مثبت کارشناسان و نامداران به این فیلم نیز همین بس که جیمز وان کارگردان شرق آسیایی تبار آمریکا همراه با استودیوی اختصاصی اش به نام اتومیک مانستر از تولید کنندگان اصلی فیلم خواهد بود و لارنس گری نیز در معیت شرکت تحت تملک اش به نام گری متر در این امر با وان شرکت خواهد داشت.

معجزه ای به نام «خاموشی»


نمونه های بعدی

اما ۷ فیلم کوتاه دیگری که سندبرگ طی سال های اخیر ساخته، چه سرنوشتی خواهند داشت؟ وی می گوید در حال صحبت با نیولاین است تا در صورت امکان تعدادی از آنها را هم به فیلم هایی بلند برگرداند و تجربه درخشان «خاموشی» را با آنها تکرار کند. مهمترین مسئله این است که او کپی رایت تمامی این فیلم های کوتاه را برای خودش حفظ کرده و در نتیجه هیچکس به جز خود او نمی تواند نسخه ای تازه و طولانی از این فیلم ها را بسازد. علاوه بر این ساخت این فیلم ها به قدری برای سندبرگ خوش یمن بوده که به تهیه نمونه های تازه ای همت خواهد گماشت و سناریو و داستان فیلم ها را نیز خودش و همسرش خواهند نوشت.

 مسئله ای که رویکرد مجدد سندبرگ و لوتا لاستن را به اینگونه فیلم ها تشویق و مقدور می کند، فضای آسان تر آنها در قیاس با فیلم های بلند و مسوولیت های کمتر مرتبط با آنها است. علاوه بر این کوشش خواهد شد که لوتا لاستن نقش های مهمتر و بزرگتری را در این فیلم ها برعهده بگیرد و بهتر بگوییم حجم بازی این هنرمند در این فیلم ها بیشتر و بیشتر شود. لاستن در ورسیون بلند «خاموشی» نیز در کنار ماریا بلو، تره زا پالمر و الکساندر دی پرسیا رلی مهم را ایفا کرده و در «آنابل ۲» نیز بازی می کند.

مسیری ویژه

معجزه ای به نام «خاموشی»


سندبرگ می گوید: مسیری که من و لاستن در سال های اخیر طی کرده ایم، یک سفر ویژه و متفاوت بوده است و همچنان در حال بازشناسی آن هستیم. همین یک سال و نیم پیش بود که تبدیل «خاموشی» به یک فیلم بلند را شروع کردیم و حیرت ماجرا از آنجا شکل می گیرد که ما در زمان ساخت ورسیون کوتاه این فیلم اصلاً تصور نمی کردیم این اتفاقات بزرگ روی بدهد. به همین خاطر است که به همگان توصیه می کنم به ساخت فیلم های کوتاه دلخواهشان ادامه بدهند چون معلوم نیست در آینده چه روی می دهد. ممکن است افرادی فیلم تان را ببینند و با شما تماس بگیرند و کارتان را به اثری جهانی تبدیل کنند همان طور که برای ما این کار را انجام دادند.

وقتی برق می رود!

حالا که تمامی موارد فوق را گفتیم باید متذکر شویم که داستان فیلم «خاموشی» چه ورسیون کوتاه و چه نسخه بلند آن از این قرار است که هرگاه یک زن چراغ اتاق خانه اش را خاموش می کند و یا برق قطع می شود، موجوداتی شبح وار و خطرناک در آن محل ظهور می کنند و وی و وابستگانش را به خطر جدی می اندازند ولی به محض وصل مجدد برق و برقراری دوباره روشنایی، این ارواح محو می شوند و به آرامی این مسئله به یک وحشت بزرگ تبدیل می گردد. وحشتی که البته خیال رفع و حل شدن ندارد!

بانی فیلم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید