Performancing Metrics

داعش مصمم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی است | اتاق خبر
کد خبر: 372973
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 23:05
پنتاگون:
یک هفته پس از فرود آمدن راکتی در نزدیکی نیروهای آمریکایی که احتمالاً حاوی مواد شیمیایی بوده است، یکی از سخنگویان پنتاگون تاکید کرد، تروریست‌های داعش در استفاده از تسلیحات شیمیایی "مصمم" هستند و همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در موصل به احتمال زیاد مجدداً

اتاق خبر: راکتی که روز سه‌شنبه شلیک شد در یک منطقه بدون سکنه در نزدیکی پایگاه هوایی القیاره و در چند صد متری منطقه‌ای که صدها نیروی آمریکایی برای آماده کردن یک فرودگاه برای حمله عراقی‌ها با هدف بازپس‌گیری شهر موصل مشغول کار هستند، فرود آمد. در این حمله هیچ‌ کس صدمه‌ای ندیده است.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: آزمایش اولیه این راکت نشان داد که حاوی گاز خردل بوده است اما دو آزمایش بعدی نتیجه قطعی نداشتند و این راکت تحت آزمایش‌های بیشتر قرار دارد.

وی افزود: ما کاملاً مطمئنیم این چیزی است که داعش قبلاً انجام داده است، آنها چندین بار این کار را انجام داده‌اند و ما می‌دانیم که آنها از کجا این راکت‌های پر شده با گاز خردل را پرتاب کرده‌اند.

حمله هوایی روز جمعه توسط ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا یکی از کارخانه‌های تسلیحاتی شیمیایی داعش در نزدیکی منطقه القیاره را نابود کرد که دومین حمله به یک تاسیسات تسلیحات شیمیایی در ماه جاری میلادی محسوب می‌شود.

دیویس گفت: توانایی داعش برای تبدیل کردن گاز خردل به سلاح بسیار ابتدایی است. معمولا این گروه از یک پودر شیمیایی ترکیب شده با نفت استفاده می‌کند که اثرات نفتی واضحی بر جای می‌گذارد.

وی افزود: این سلاح‌ها به طور کلی کشنده و مرگبار نیستند و تنها آزار دهنده و محرک محسوب می‌شوند و از نظر ما یک موضوع مهم نظامی نیست. گاز خردلی که در جنگ جهانی اول استفاده شد به مراتب کشنده‌تر بود.

این سخنگوی پنتاگون ادامه داد: اگرچه داعش توانایی بالایی برای ساخت سلاح‌های شیمیایی ندارد اما آمریکا و نیروهای عراقی همچنان باید برای یک حمله شیمیایی آماده شوند. ما این مساله را واقعی می‌پنداریم. آنها مصمم هستند تا از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند. آنها عاشق این هستند که بتوانند علیه ما و علیه نیروهای عراقی که در حال پیشروی هستند از تسلیحات شیمیایی استفاده کنند. ما هر کاری انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که برای این مساله آماده‌ایم.

جف دیویس گفت: نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه از آموزش‌ها و تجهیزات لازم برای دفاع در برابر حملات شیمایی برخوردارند و تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند که عراقی‌ها نیز از آموزش و تجهیزات لازم برخوردار باشند. آمریکا بیش از ۵۰ هزار ماسک برای عراق فراهم کرده که حدود ۴۰ هزار ماسک برای نیروهای امنیتی عراق در نظر گرفته شده است.

 

مبنع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید