Performancing Metrics

بنادر کشور تخصصی می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 372990
تاریخ انتشار: 7 مهر 1395 - 00:49
وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصصی کردن بنادر کشور را در دستور کار داریم.

اتاق خبر: عباس آخوندی در بیست و چهارمین همایش هماهنگی‌ ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در حال حاضر این است که بتوانیم موقعیت مجدد ایران را در سطح دریانوردی پس ازبرجام تعریف کنیم، اظهار داشت: باید سهم ملت ایران را از این پهنه جهانی به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین آثار تحریم‌ها محدود کردن بازارهای ایران در سطح جهانی بود، گفت: وقتی یک بازاری در سطح جهانی است قاعده آن هم بین‌المللی است و قدرت رقابت هم باید جهانی باشد. بنا بر این تمام سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، بنگا‌ه‌ها و دولت در این زمینه باید قدرت رقابت در سطح جهانی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام بنگاه‌های فعال در زمینه کشتیرانی از جمله تعمیر و نگهداری، ساخت کشتی، مدیریت بنادر در سطح جهانی باید قدرت رقابت با رقبای خودرا داشته باشند گفت: اصل بر رقابت‌پذیری جهانی باید باشد.

آخوندی با بیان اینکه حمایت دولت در این حوزه متفاوت‌تر از حوزه‌های دیگر است، ادامه داد: در این حوزه از بنگاه‌های مقتدر حمایت می‌کنیم و معتقدیم حمایت از بنگاه‌هایی که توان رقابت را ندارند ضد حمایت است.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های حوزه بندری و کشتی‌رانی سنگاپور گفت: با وجود اینکه سنگاپور یک کشور کوچکی است اما در این حوزه یکی از عمده‌ترین سهم‌های جهانی را از صنعت دریانوردی دارد و معتقدم ما هم در تمام بخش‌ها از جمله دولت، بنگاه‌ها و حتی نیروهای نظامی توسعه صنعت دریانوردی را باید در دستور کار خود قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صنعت دریانوردی تنها به حوزه بار محدود نمی‌شود، گفت: در این صنعت بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری و مسافری، شهرسازی و... مطرح هستند و معتقدم سواحل بستری برای سکونت و توسعه تمدن‌های مختلف محسوب می‌شوند.

آخوندی با اشاره به ایجاد حمل و نقل‌های چند وجهی و ترکیبی در بنادر گفت: پیش از این 95 درصد بار تخلیه شده از بنادر بر روی جاده و تنها 5 درصد آن بر روی ریل حمل می‌شد و از این رو سعی ما بر این بوده که حمل و نقل چند وجهی را ساماندهی کنیم و بار تخلیه شده از بنادر را بر روی ریل بیاوریم که امروز سهم  جابجایی بار تخلیه شده از بنادر بر روی ریل به 17 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه این سهم باید افزایش یابد گفت: راهکار افزایش حمل بار از بنادر از طریق ریل این است که بنادر کشور را به ریل تجهیز کنیم و بنادر خشک را به صورت مجدد در کشور ساماندهی کنیم. معتقدم در بنادر ایران باید حمل و نقل ترکیبی و چهار وجهی دریا، ریل، زمین، هوا ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر این است که از طریق دریا در جهت توسعه صادرات نقش بیشتری داشته باشیم.

آخوندی گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به زودی افتتاح می‌شود و با افتتاح این مجموعه قاعدتاً باید توان صادرات محصولات این پالایشگاه را داشته باشیم. از سوی دیگر با هماهنگی‌هایی که بین وزارت راه وشهرسازی و وزارت نفت انجام شد در اجرای سیستم پیمایش، صرفه‌جویی های کلانی در بخش سوخت انجام شد که امروز نه تنها وارداتی انجام نمی‌شود بلکه امکان صادرات 20 میلیون لیتر گازوئیل در روز را داریم. بنا بر این باید امکان صادرات این محصولات از طریق دریا وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تحقق این اهداف باید یک رابطه متقابلی بین بنادر اصلی و پس‌کرانه‌ها و عملیات بندری وجود داشته باشد.

آخوندی گفت: از سوی دیگر با توجه به تولیدات فولاد و سنگ معدن نیاز به صادرات آن از طریق دریا اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با سرمایه‌گذاری بر روی پس‌کرانه‌ها گفت: در حال حاضر در پس‌ کرانه‌های بندرعباس بر روی 2450 هکتار زمین در حال سرمایه‌گذاری هستیم. همچنین در سایر پس‌کرانه‌های بنادر دیگر این امکان وجود دارد.

آخوندی همچنین با اشاره به اهمیت افزایش جمعیت در سواحل جنوبی کشور گفت: در حال حاضر میزان سکونت در سواحل جنوبی کشورمان 4.8 نفر در کیلومتر مربع است که به طور قطع با افزایش کیفیت زندگی، مردم برای زندگی در سواحل ترغیب می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه معتقدم موضوع مهم‌تر از ساخت کشتی در صنعت دریایی ایجاد مراکز تعمیر، نگهداری و اورهال کشتی‌ها است گفت: با ساخت کشتی دراین صنعت مخالفتی ندارم اما معتقدم با توجه به ناوگانی که در کشورمان وجود دارد نیاز به ایجاد مراکز نگهداری و اورهال کشتی‌ها بسیار زیاد است. معتقدم ایجاد مرکزی برای تعمیر و نگهداری کشتی‌ها نه تنها برای ناوگان کشورمان بلکه باید مرکزی برای ارائه خدمات به شرکت‌های جهانی باشد.

آخوندی افزود: معتقدم این مراکز تعمیرات باید به یک نشان تجاری بین‌المللی تبدیل شوند و بخش خصوصی باید وارد حوزه MRO شوند.

وی همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه صنعت دریانوردی باید تعریف کریورهای جهانی باشد گفت: باید بتوانیم هماهنگی‌های بین‌المللی برای ایجاد کریدورهای مطمئن هماهنگی‌های بین‌المللی انجام شود که خوشبختانه کریدور چهارجانبه‌ای را تعریف کرده‌ایم و در این راستا توسعه بندر چابهار در دریای عمان را در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ایجاد شبکه بندری در کشور گفت: در کشورمان حدود 5800 کیلومتر ساحل وجود دارد که نباید این سواحل را محدود به بنادر بزرگ کنیم و معتقدم باید یک شبکه بندری ایجاد شود تا بنادر کوچک هم در فرآیند صنعت دریانوردی فعال باشند.

آخوندی افزود: با توجه به این که ظرفیت کشتی‌ها در حال افزایش است از اهمیت بنادر کوچک کاسته می‌شود این در حالی است که این بنادر یک ثروت جهانی محسوب می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش فعالیت‌های بندری بنادر کوچک سیاست تخصصی کردن بنادر را در دستور کار داریم، گفت: معتقدم باید برای هر بندر ماموریتی تعریف شود که البته این اقدام برای اولین بار است که درکشور پیاده‌سازی می‌شود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید