Performancing Metrics

ایران با حذف نام خلیج فارس در ایرلاین‌های عربی چه کند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 373039
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 18:13
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در طول سال‌های گذشته بارها با اقدامات و موضع‌گیری‌هایی که کرده‌اند مسائل و حاشیه‌هایی برای ایران به وجود آوردند. کشورهایی که خود در کنار دریایی تاریخی که از گذشته به‌نام فارس شهرت داشته زندگی می‌کنند.

اتاق خبر: یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در طول سال‌های گذشته دستاویزی جدید برای کشورهای عربی به وجود آورده، تلاش آنها برای حذف نام خلیج فارس از فعالیت‌های اقتصادی‌شان بوده است. در این بین صنعت هواپیمایی با توجه به اهمیت جهانی که دارد و البته نقش مهمی که کشورهای حاشیه خلیج فارس سعی در ایفا کردن آن دارند، به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها شناخته شده که در این زمینه مسائل و حاشیه‌های جدید به وجود آورده است.

در کنار بحث‌هایی که در آن کشورهای عربی سعی می‌کنند نام این خلیج تاریخی را بدون پسوندش ذکر کنند مانند شرکت هواپیمایی بحرینی گلف‌ایر – هواپیمایی خلیج – که بدون ذکر فارس به حیات‌اش ادامه می‌دهد، حالا حاشیه‌ای جدید به وجود آمده و آن عذرخواهی شرکت هواپیمایی عمان‌ایر به دلیل استفاده از نام خلیج فارس در نقشه‌های هوایی‌اش است.

این شرکت عمانی اعلام کرده به دلیل آنکه هواپیماهایش پیش از آن در اختیار یک ایرلاین دیگر بوده نقشه‌ها از سوی این شرکت نهایی شده است و از این‌رو لفظ خلیج فارس در آنها به چشم می‌خورد که البته با تلاش‌های صورت گرفته این نام بار دیگر به نام مجعول خلیج تغییر یافته است.

قطعا ایران باید در مقابل این اقدامات و در راستای دفاع از حق خود سیاست‌های جدید به کار ببندد، سیاست‌هایی که از نظر یک کارشناس ارشد صنعت هوانوردی می‌تواند از سازمان ایکائو آغاز شود.

علیرضا بحیرایی، درباره‌ی این موضوع اعلام کرد: بحث استفاده از لفظ خلیج فارس به چند دهه قبل باز می‌گردد، جایی که ایران در زمان پهلوی، به دلیل نزدیکی به آمریکا توانست امتیازاتی گرفته و البته رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد و پس از آن دولت وقت مصر با پیگیری ارتباط با کشورهای عربی اعلام کرد این کشورها باید از این پس لفظ خلیج را به جای خلیج فارس استفاده کنند.

به گفته وی، این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که در تمام نقشه‌های تاریخی و بین‌المللی چه در داخل و چه در بیرون از صنعت هوانوردی این منطقه به خلیج فارس نام گرفته است و طبق قوانین ایکائو باید این نقشه‌ها براساس اصول بین‌المللی ثابت شده مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی با بیان این‌که ایران باید این موضوع را از طریق ایکائو پیگیری کند، اظهار کرد: برای حل شدن این مساله حضور قدرتمند مذاکره‌کنندگان ما در این عرصه امری الزامی است. ما می‌توانیم با آوردن شواهد لازم و مدارک تاریخی اثبات کنیم که نام خلیج فارس بر تمام نقشه‌های بین‌المللی به چشم می‌خورد و هیچ شرکتی حق ندارد از این موضوع سرپیچی کند.

به گفته بحیرایی، با توجه به جایگاه ایران در این صنعت و توانی که ما داریم قطعا شرایط برای رسیدن این حق به ایران وجود دارد و این شرکت‌ها باید سیاست‌های خود در این عرصه را تغییر دهند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید