Performancing Metrics

سالانه ۲۵ تا ۳۰هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 373045
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 18:34
رئیس سازمان بهزیستی گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شود که یکی از مهم ترین راهبردهای این سازمان، پیشگیری از معلولیت های بدو تولد است.

اتاق خبر: دکتر انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین مرکز جامع خدمات ژنتیک در تهران در بیمارستان آیت الله طالقانی اظهار داشت: بطور مثال در زمینه ناشنوایی بیش از سه هزار نوزاد ناشنوا و ۱۵ هزار نوزاد مبتلا به تنبلی چشم در سال گذشته با غربالگری های انجام شده، شناسایی شدند.

وی گفت: آمارهای سازمان بهزیستی نشان می دهد که سه تا چهار درصد نوزادانی که متولد می شوند به نوعی از کم شنوایی و یا ناشنوایی مبتلا هستند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار نوزاد در کشور متولد شد که ۷۵ درصد آنان غربالگری شنوایی شدند و مشخص شد که سه هزار و ۳۸ نوزاد دچار ناشنوایی یا کم شنوایی هستند.

وی اظهار کرد: برای حدود سه میلیون کودک سه تا ۶ سال هم در کشور غربالگری تنبلی چشم طی سال گذشته انجام و مشخص شد که ۱۵ هزار تن از این شمار، تنبلی چشم دارند و ۶۴ هزار تن دیگر به نوعی دچار مشکلات چشمی هستند.

محسنی بندپی افزود: معلولیت های بدو تولد علاوه بر هزینه های زیاد مالی، بار و فشار روحی - روانی زیادی را به خانواده ها وارد می کند و باید با استفاده از علم ژنتیک میزان این نوع معلولیت ها را در کشور کاهش دهیم.

وی گفت: این مسیری است که کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی رفته اند و با استفاده از علم و تکنولوژی های نوین، ارمغانی برای سلامت مردمشان داشته اند و این کار چیزی جز تدبیر برای مردم یک کشور نیست.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: این سازمان برای اجرای غربالگری ژنتیک، خدماتی را از استان های کرمان، یزد و بخشی از مازندران شروع کرده و قرار است این خدمات، استان به استان گسترش یابد و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت حداقل ۳۰ درصد از حدود ۳۰ هزار نوزاد معلول را که هر سال متولد می شوند، در یک بازه زمانی کوتاه کم کنیم.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است که خدمات تشخیص ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری زیر پوشش بیمه برود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید