Performancing Metrics

جذب گردشگران خارجی در بوشهر ، در گرو تقویت زیرساخت هاست | اتاق خبر
کد خبر: 373175
تاریخ انتشار: 7 مهر 1395 - 22:53
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با توجه به تحولات کشور پس از برجام، رشد چشمگیری در ورود گردشگران خارجی به کشور ایجاد شده که تحقق این مهم در این استان در گرو تقویت زیرساختهای گردشگری است.

اتاق خبر:محمد ابراهیم فروزانی روز چهارشنبه به مناسبت هفته گردشگری در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر به لحاظ جاذبه های تاریخی، باستانی، طبیعی، مناطق حفاظت شده و پروژه های اقتصادی و صنعتی در حوزه انرژی موقعیت ویژه ای در کشور دارد، برای جذب گردشگران خارجی جدا از بحثهای تبلیغاتی و معرفی بیشتر استان باید زیرساخت های گردشگری و اقامتی تقویت شود.
وی اضافه کرد: در این ارتباط ساخت هتل های با ستاره بالا و متوسط، هتل آپارتمانها و کمپینگ های گردشگری متنوع در استان بوشهر ضروری است.
فروزانی گفت:باتوجه به رویکرد دولت تدبیر و امید به بحث گردشگری، تحولات مثبتی در استان بوشهر آغاز شده که از جمله آنها ساخت دو مورد کمپینگ در گناوه و دیلم، افتتاح هتل پلاس در بوشهر، اجرای چند پروژه بزرگ شامل مجموعه تفریحی هتل چهار ستاره خورشید، هتل چهار ستاره با 400 اتاق در مجموعه پتروجم کنگان، آغاز عملیات احداث هتل پنج ستاره در مجاورت خیابان امام علی بوشهر و چندین اقامتگاه بوم گردی و مجموعه های اقامتی سنتی است.
فروزانی گفت: در حوزه خدماتی نیز استان بوشهر در این مدت فعال بوده و چند مجموعه رستورانی احداث و بزودی مجموعه رستوران سنتی در بافت قدیم در سه طبقه به سبک قدیم و دو اقامتگاه بوم گردی در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد.
فروزانی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرحها تحول مناسبی همراه با تنوع در حوزه سرمایه گذاری بخش گردشگری استان بوشهر انجام می شود و انتظاراست با حمایت از این طرحها زیرساخت های گردشگری در استان بیش از گذشته تقویت شود.
وی با اشاره به ساخت دهکده های گردشگری در استان بوشهر افزود: دولت حمایت خوبی از دهکده های گردشگری از جمله امید بوشهر، حماد در دیلم، چگاسه درجم و منطقه گردشگری لیان انجام داده است.
فروزانی با اشاره به طراحی دهکده گردشگری در کنگان و دیر افزود: کار طراحی دهکده دلارام در شهرستان تنگستان نیز انجام شده است.
وی درباره میراث فرهنگی و اهمیت حفاظت از آثار و بناهای تاریخی موجود در استان اظهارکرد: برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی همکاری های مناسبی با دیگر دستگاهها انجام شده است.
فروزانی با بیان اینکه حفاظت ازآثار تاریخی و باستانی باعث توسعه جذابیت گردشگری استان می شود افزود: هرچند دراین بخش تا رسیدن به ایده آل ها فاصله داریم ولی سرمایه گذاری های خوبی در زمینه حفاظت از آثار تاریخی و باستانی انجام شده است.
وی افزود: انجام پروژه های فیزیکی و عمرانی باعث رونق بخش میراث فرهنگی، توجه مردم و سرمایه گذاران به این بخش نمی شود بلکه معرفی هرچه بیشتر آنها باعث حفاظت از این آثار می شود.
فروزانی اظهار کرد: دولت به تنهایی در کشورهایی که سابقه تاریخی طولانی دارند امکان حفاظت از آثار باستانی و تاریخی را ندارد و درمرمت و احیای میراث فرهنگی همکاری همه بخشها از جمله نهادهای عمومی نظیر شهرداری ها ضروری است.
وی، تمرکز سرمایه گذاری های شهری در بخشهای تاریخی با رعایت ضوابط تاریخی از سوی نهادهای عمومی مانند شهرداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: با نظارت بر این بخش حفاظت و توسعه آثار فرهنگی انجام شده است.
فروزانی بیان کرد: حضور، حساسیت و سرمایه گذاری مردمی می تواند زمینه را برای گردشگری تاریخی و فرهنگی در کنار گردشگری صنعتی فعال کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در سالهای 94 و 95، بیش از 50 تا 60 اثر بعنوان میراث غیرملموس و معنوی در استان ثبت شده است.
وی اضافه کرد: پیوندی در بخش متمرکز دولتی در حوزه میراث فرهنگی با نهادهای مختلف مردمی و عموم مردم وجود دارد تا بتوانیم امر حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی را سازماندهی اجتماعی کنیم.
فروزانی با بیان اینکه کشور ما دارای وسعت سرزمینی فراوانی است، گفت: با ادامه عملیات پژوهش و کاوش، کشف آثار تاریخی و میراث فرهنگی در کشورافزایش می یابد ودر این صورت دولت برای حفاظت و نگهداری از این آثار نیازمند حمایت مردمی است.
فروزانی در باره صنایع دستی استان بوشهر گفت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و اهمیت نقش صنایع دستی بانکهای عامل در استان نسبت به دیگر استانها در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی و کارگاهها، همکاری کافی را ندارند و انتظار می رود در سالجاری این همکاری بهتر شود.
وی در مورد دانشکده معماری بوشهر بیان کرد: بخش مرمتی دانشکده معماری استان که مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است انجام شده و مابقی کار مربوط به دستگاههای دیگری است که با اجرای تعهدات و وظایف خود زمینه بهره برداری از این پروژه فراهم می شود.
فروزانی با بیان اینکه به دلیل نبود اعتبار درسالهای گذشته احداث دانشکده معماری دراستان روند کندی داشته است، افزود: با پیگیری های لازم تلاش می شود فاز اول این دانشکده بزودی به مرحله بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: تعریف پروژه بزرگ و مهم دانشکده معماری استان در بافت قدیم بوشهر تاثیرگذاری زیادی را در احیای بافت قدیم به دنبال دارد.
فروزانی یادآورشد:حضور دانشجویان دربافت قدیم بوشهر منجر به زنده شدن این بافت می شود و هرچند این پروژه به صورت کامل مربوط به این سازمان نیست ولی تلاش می شود همانند مدرسه سعادت و مجموعه فرهنگی شیخ حسین چاهکوتاهی به بهره برداری برسد.
وی گفت: قلعه های زائرخضرخان در اهرم، محمد خان خورموج، نصوری سیراف، دژ برازجان و شبانکاره از جمله پروژه هایی هستند که اگر اعتبارلازم به آنها تخصیص یابد بعنوان یک مکان فرهنگی با جذابیت گردشگری بالا مورد استقبال مردم و گردشگران قرارگیرد.
وی گفت: تاکنون برای قلعه نصوری 20 میلیارد ریال هزینه شده و برای بهره برداری ازآن به همین میزان اعتبار نیازاست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: تلاش می شود از طریق صندوق احیا، این پروژه به بخش خصوصی واگذار شود.
فروزانی افزود: همچنین تاکنون برای قلعه محمد خان خورموج نیز 4 تا 5 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن 10میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی یادآور شد: برای قلعه زائر خضرخان اهرمی نیز 7 تا 8 میلیارد ریال اعتبار تاکنون هزینه شده و برای تکمیل آن 12میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
فروزانی افزود: برای دژ برازجان نیز که مالکیت آن با اداره کل اوقاف و امور خیریه است 12میلیارد و 200 ریال اعتبار اختصاص یافته که اگر هزینه شود در صورت توافق اوقاف و فرمانداری به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی بیشترین نیاز این اداره کل را تخصیص اعتبار معرفی کرد و گفت: میراث فرهنگی جزو دستگاههایی است که با وجود حجم کار بالا اعتبار پایینی را در اختیار دارد.
فروزانی گفت: با وجود اینکه این سازمان با رویکرد اقتصاد مقاومتی حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران را می طلبد ولی رسیدن به این سیاست نیز نیازمند سرمایه گذاری دولت دربخش زیرساخت هاست.
وی اظهارکرد: با فراهم کردن این زیرساخت ها حضور بخش خصوصی به صورت ملموس احساس می شود.
فروزانی یکی دیگر از مشکلات این بخش را گرفتن تسهیلات از بانکها عنوان کرد و گفت: بانکها توجه کافی به پرداخت تسهیلات در این بخش ندارند.
فروزانی گفت: احیا و مرمت کردن مکانهای تاریخی از نوسازی گرانتر و حمایت مالی بانکها در این زمینه لازم است ولی بانکها در این زمینه بصورت قطره چکانی اعتبار تزریق می کنند.
وی بیان کرد: دستگاههایی که پروژه های عمرانی انجام می دهند توجه به بحث گردشگری و فراهم کردن زیرساخت ها متناسب با قابلیت های تاریخی استان باید در اولویت کارآنها باشد.
فروزانی اظهار کرد: با توجه به سابقه تاریخی کشور، مدل توسعه گردشگری و حفاظت از آن باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: برهمین اساس باید میان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری و دستگاههای دیگر در مورد مدل توسعه گردشگری توافق هایی انجام شود.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید