Performancing Metrics

انباشته شدن پسماندهای هسته‌ای آمریکا در زیر ده‌ها متر یخ | اتاق خبر
کد خبر: 373285
تاریخ انتشار: 8 مهر 1395 - 16:03
در سال‌های جنگ سرد، آمریکا ساخت یک پایگاه زیرزمینی سری را در گرینلند آغاز کرد که محل نگهداری موشک‌های هسته‌ای با برد هدف قرار دادن مسکو بود.

اتاق خبر: در دهه ۶۰ میلادی آمریکا پی برد که این پایگاه غیرقابل کاربرد است و بدون آن‌که به کسی چیزی گفته شود یا پسماندهای هسته‌ای از آن خارج شود این پایگاه تعطیل شد و اکنون پسماندهای هسته‌ای آن زیر ده‌ها متر یخ دفن شده است.

اما یخ‌هایی که بر روی این پایگاه زیرزمینی انباشته شده است با توجه به تغییرات آب و هوایی به زودی ذوب خواهند شد.

نام این پایگاه زیرزمینی کمپ سنتری است که با وجود آنکه مکانی دور افتاده در گرینلند درقطب شمال است اما به پایگاه هوایی سئول نیز نزدیک است.  این پایگاه زیرزمینی در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از ساحل شمال غربی گرینلند واقع شده است که در اوایل جنگ سرد در سال ۱۹۵۹ و در زیر ۱۰ متر یخ ساخته شد.

هدف ساخت این مکان، ایجاد پایگاهی زیرزمینی برای نگهداری از موشک‌های هسته‌ای بود که قادر بودند مسکو را هدف قرار دهند. در سال ۱۹۶۷ پس از چند سال تلاش ادامه این برنامه متوقف شد؛ چراکه مشخص شد یخ‌ها دارای جابجایی زیادی هستند و هر نوع توانایی که در این مکان حفر می‌شد فرو می‌ریخت. به همین دلیل آمریکا هرگز هیچ‌گونه موشک هسته‌ای را به این مکان منتقل نکرد اما نخستین ژنراتور هسته‌ای را به این مکان برده شد که البته پس از شکست خوردن این پروژه به آمریکا بازگردانده شد.

 آمریکا پس از ترک این پایگاه ۵۳ هزار گالن سوخت دیزلی، به همین میزان آب آلوده و مقدار نامعیتی از پسماند هسته‌ای را در این مکان جا گذاشت. دلیل این‌که پس از نیم قرن یک سایت هسته‌ای مخفی و فرسوده اهمیت پیدا کرده آن است که هم اکنون جامعه جهانی با موضوعی بسیار جدی « تغییرات آب وهوایی »‌رو به رو است.

هر چیزی که مربوط به پایگاه مخفی آمریکا شود تا ابد پنهان باقی خواهد ماند.

نکته امیدوار کننده آن است که تا رسیدن یخ‌های این منطقه به نقطه ذوب مدت زیادی باقی مانده است. هم اکنون میزان بارش برف در شمال گرینلند از میزان ذوب برف بیشتر است.

در زمان ساخت این پایگاه در زیر ۱۰ متر یخ قرار داشت که عمق این ‌یخ‌ها در اواسط دهه ۶۰ زمانی که آمیکا این پروژه را رها کرد به ۱۴ متر و هم اکنون عمق این یخ‌ها به حدود ۴۰ متر رسیده است.

اگرچه این موضوع تا ابد این‌گونه نخواهد ماند و تا سال ۲۰۹۰ ها شاهد سبقت گرفتن میزان ذوب یخ از میزان بارش برف هستیم  که دوره زمانی مشخصی را نمی‌توان برای تشعشعات خطرناک پسماندهای رادیواکتیو این پایگاه زیرزمینی در نظر گرفت.

هم‌اکنون کسی نمی‌داند باید با این چالش چه کرد. آمریکا تجهیزات خود را از طریق دانمارک به این منطقه در گرینلند انتقال داد؛ بنابراین گزارش مشخص نیست در صورت ذوب شدن یخ‌هایی کمپ سنتری چه شرایطی ایجاد خواهد شد.

پس از ذوب شدن این یخ‌ها دقیقا مشخص نیست کدام نهاد یا کشور مسئول پاکسازی این پایگاه زیرزمینی از پسماندهای رادیواکتیو خواهد بود؛ چراکه باعث ایجاد نوع جدیدی از بحث سیاسی در مورد تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

این گزارش با اشاره به این‌که «هنوز هیچ‌گونه تفاهمی در مورد چگونگی حل این مسأله انجام نشده است» می‌افزاید: این مشکل که مربوط به چند کشور و چند نسل است،  می‌تواند باعث ایجاد یک تنش جدی میان آمریکا، دانمارک و گرینلند شود. موضوع قابل توجه در این‌باره آن است که اگر بتوانیم و بیم خود را در مورد تشعشع کند و غیرقابل بازگشت فراموش کنیم، ارتش آمریکا بارها تغییرات آب و هوایی را تایید کرد که این نشانه امیدواری است. پنتاگون سال‌ها ست که موضوع تغییرات آب و هوایی رایک چالش خطرناک توصیف می‌کند.

پنتاگون در این باره به روزنامه گاردین گفت:‌ پنتاگون از خطرات تغییرات آب و هوایی مطلع است و در مورد پایگاه زیرزمینی گرینلند با دولت‌های دانمارک و گرینلند همکاری خواهد کرد تا این موضوع امنیتی مشترک را رفع کند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید