Performancing Metrics

اتحادیه اروپا درباره عضویت ترکیه تصمیم بگیرد | اتاق خبر
کد خبر: 373734
تاریخ انتشار: 11 مهر 1395 - 22:34
ردوغان:
رئیس‌جمهوری ترکیه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست درباره عضویت این کشور تصمیم نهایی بگیرند.

اتاق خبر: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جهموری ترکیه در سخنرانی خود در مراسم آغاز کار سالانه مجلس ملی ترکیه با لحنی تند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست درباره عضویت کشورش تصمیم نهایی بگیرند.

اردوغان گفت: اگر اتحادیه اروپا خواهان پذیرش عضویت کامل ترکیه است، ما برای این کار آماده‌ایم اما آنها باید بدانند که ما در این باره به پایان مرز صبرمان رسیده‌ایم.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: در این باره لازم نیست حاشیه‌پردازی کنید و یا به بازی‌های دپیلماتیک متوسل شوید. این تصمیم شماست که راه خود را با یا بدون ترکیه ادامه دهید. ما در انتظار یک پاسخ شفاف و صمیمانه از شما هستیم.

بحث پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سال‌های دهه ۶۰ میلادی مطرح بود اما گفت‌وگوهای رسمی در این باره از زمان آغاز نخست‌وزیری اردوغان در سال ۲۰۰۳ آغاز شد. او در سال‌های گذشته توانست از فهرست‌ طولانی خواست‌های اصلاحی اتحادیه اروپا در قوانین ترکیه بخشی را به انجام رساند اما هنوز موارد بعضا حساسی از آنها عملی نشده است.

گفت‌وگوهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پس از ناآرامی‌های پارک گزی در سال ۲۰۱۳ و افزایش انتقادهای اروپا از روش‌های اقتدارگرایانه اردوغان در اداره امور با کندی پیشرفت مواجه شد. پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه و بازداشت‌ها و اخراج‌های پس از آن، روابط این کشور با اتحادیه اروپا بدتر شد.

اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت، ماه اکتبر ماه بسیار مهمی در مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا خواهد بود. او افزود، ضروری است اتحادیه اروپا در این ماه شرط ویزا برای سفر شهروندان ترکیه به اروپا را لغو کند. لغو ویزا برای شهروندان ترکیه در سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخشی از توافق اتحادیه اروپا با این کشور درباره پناهجویان است. این توافق در ماه مارس ۲۰۱۶ به عمل آمد  اما اتحادیه اروپا اصرار دارد که پیش از لغو ویزا، قانون ضدترور ترکیه تغییر کند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید