Performancing Metrics

گزارشی از خاطره انگیزترین تولیدات محرمی+تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 373835
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 06:44
تاکنون سریال های بسیاری برای ماه محرم ساخته شده اما در این میان آثاری همچون "شب دهم"، "سفر سبز"، "معصومیت از دست رفته"، "پریدخت" و "زمانی برای عاشقی" تا حد بسیار زیادی توانسته اند مخاطب را به سوی خود جذب کنند.

به گزارش اتاق خبر، با گذشت زمان و هرچقدر که به پیش می رویم، شاهد تولید و نمایش آثار مرتبط تری با حال و هوای محرم در این ماه هستیم.

 
در این میان، برخی از سریال ها با برخورداری از حال و هوایی متفاوت و در عین حال تاثیرگذار، توانسته اند به خوبی در ذهن مخاطب نقش ببندند که در این میان می توان از آثاری همچون "شب دهم"، "سفر سبز"، "پریدخت"، "معصومیت از دست رفته" و "زمانی برای عاشقی" را نام برد.
 
** سریال "شب دهم"
 
در سال 1380 محرم و نوروز با هم مقارن شده بودند و تلویزیون در صدد بود تا سریالی بسازد که هم به حال و هوای محرم بخورد و هم به نوروز. اولین کسی که دست به کار شد، «حسن فتحی» بودد. آن ها طرحی ارائه کردند با درامی عاشقانه درباره عشق جوانی لوطی مسلک به نام حیدر به دختری اشراف زاده از خاندان قاجار. دختر؛ شرط ازدواج را اجرای 10شب تعزیه در زمان ممنوعیتی که از سوی رضاخان برای اجرای مراسم مذهبی معمول داشتند، قرار می دهد. حیدر هم به اتفاق دوستانش این 10 شب را برگزار می کند. 

این شخصیت در جریان این 10 شب از عشقی زمینی به عشقی بالاتر می رسد و در آخر هم کشته می شود. اکثر منتقدان معتقدند این سریال بهترین سریال محرمی است که تا به حال بهتر از آن ساخته نشده. اما دو شخصیت اصلی این سریال یعنی حیدر خوش مرام با بازی «حسین یاری» و فخرالزمان با بازی «کتایون ریاحی» دو بازی ماندگار این سریال بود.

علیرضا قربانی آواز ماندگاری برای تیتراژ این اثر خواند که هنوز هم پس از 15 سال شنیدنی و جذاب است.

** سریال "سفر سبز"
 
یک سال بعد از «حیدر خوش مرام» در شب دهم، محرم سال 1381 مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» و نویسندگی «حسین پاکدل» روی آنتن شبکه ۳ رفت. برگ برنده سریال، بازیگران آن و داستان بدیعش بود. سریال، داستان «دنیل وسپرگ» جوانی خوش پوش با ظاهری آراسته است که در ایران متولد شده، ولی از همان کودکی به آلمان منتقل و تحت سرپرستی خانواده ای آلمانی قرار می گیرد.
 
بازی «پارسا پیروزفر» در نقش دنیل برای همیشه در یادها ماندگار شد و هنوز هم مخاطبان، از این بازی به عنوان یک بازی فوق العاده نام می برند.

 
** سریال "معصومیت از دست رفته"
 
"معصومیت از دست رفته" به کارگردانی «داوود میرباقری» داستانی انتزاعی داشت که مربوط به عاشورای سال 61 هجری قمری می شد. داستان درباره شوذب، خزانه دار کوفه است. همسرش ماریای نصرانی به خاطر عشق به او، مسلمان می شود و عاشق حسین(ع) و با شوذب ازدواج می کند. اما شوذب به خاطر عشق به دختری یهودی به نام حمیرا از اسلام فرار می کند و در آخر در آتش از دنیا می رود. در واقع کشمکش بین عقل و عشق و اعتقادات، محور داستانی می شود که 20 سال بعد به جنون شوذب می انجامد. میرباقری پیشتر هم ثابت کرده بود می داند چطور سریال بسازد که مخاطب را راضی کند. این سریال هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما از همه گذشته، بازی های خوب و ماندگار بازیگران اصلی کار، آن ها را برای همیشه در تاریخ تلویزیون ماندگار کرد. از بازی خوب «امین تارخ» در نقش شوذب گرفته تا «فریبا کوثری» در نقش ماریا و «سارا خوئینی ها» در نقش حمیرا. تارخ آنقدر آن نقش را واقعی بازی کرده بود که هرکس نمی دانست فکر می کرد، تارخ همان شوذب است!


**سریال "پریدخت"
 
«پریدخت» سامان مقدم را می توان یکی از نمونه های قابل قبول در سریال سازی محرمی دانست که توانست گریزی به تاریخ معاصر ایران در سده اخیر بزند و در حقیقت روایتی عاشقانه - عامیانه در دل محرم و اعتراض های مردم در زمان پهلوی بود. «پریدخت» داستان زندگی دختر حاج میرزا یکی از سرشناسان مومن شهر است. داستان در سال 1314 رقم می خورد، جایی که پریدخت در دو راهی انتخاب خواستگار قرار دارد؛ داستان با فراز و فرود زندگی پریدخت جلو می رود تا فاجعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب رقم می خورد.


لیلا حاتمی و علی مصفا جدا از اینکه با یکدیگر به صورت مشترک زندگی می کنند، ثابت کرده اند در عرصه تصویر و زمانی هم که با یکدیگر هم بازی هستند، می توانند موفق عمل کنند و این موضوع، اتفاقی است که در سریال "پریدخت" نیز شاهد آن بودیم.
 
**سریال "زمانی برای عاشقی"
 
با وجود اینکه تنها 3 سال از پخش سریال تلویزیونی "زمانی برای عاشقی" به نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان و کارگردانی محمدحسین لطیفی زمان می گذرد، اما با این حال این اثر در ذهن ما ماندگار شده است.
 
سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی داستان حاج‌مرتضی، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو می‌کند. او تصمیم می‌گیرد به حال و هوایی که سال‌ها از آن غفلت کرده، بازگردد.
 
علی اکبر محلوجیان، نویسنده سریال‌ زمانی برای عاشقی تجربه نگارش سریا‌ل‌هایی چون پدرسالار، فرات، زیرتیغ، یه‌تیکه زمین و مثل هیچ کس را دارد. او فیلمنامه سریال زمانی برای عاشقی را چهار سال پیش به طور کامل نوشته بود، اما هیچ وقت فرصت ساخت آن فراهم نشد. تا این‌که شرایط ساخت این سریال برای محرم 92 فراهم شد.


*میزان در روزهای آینده مصاحبه ها و گزارش های را به صورت مجزا درباره خاطره انگیزترین آثار پخش شده در ماه محرم، منتشر می کند.
 
گزارش از: بهاره کنجکاوفرد
 
میزان
نظرات
ADS
ADS
پربازدید