Performancing Metrics

رتبه بندی موسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال ۲۰۱۵ | اتاق خبر
کد خبر: 373845
تاریخ انتشار: 11 مهر 1395 - 17:38
پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارش «رتبه بندی موسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی» را ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

اتاق خبر: به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در قسمت مقدمه این گزارش که توسط «لیلا محرابی» ترجمه شده، آمده است: بازارهای مالی اسلامی طی سال‌های اخیر توانسته‌اند به واسطه ارائه خدمات مالی قابل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، گسترش تنوع پرتفوی تولیدات و ارائه خدمات بیشتر در راستای جذب مشتریان جدید از رشد و توسعه قابل توجهی در بازارهای جهانی برخوردار شوند. در حال حاضر، موسسات مالی در راستای گسترش محصولات خود به مشتریان، بیشترین تمرکز را بر فعالیت‌های بانکداری خرد و خدمات شرکتی به موسسات کوچک و متوسط (SMEs) قرار داده‌اند.

در این میان، از جمله راهبردهای مدیران ارشد در راستای افزایش رشد و توسعه بانکداری اسلامی در سال ۲۰۱۵، عبارتند از توسعه شبکه بین‌المللی به منظور ایجاد ارتباط موثر با ذی‌نفعان، گسترش نوآوری در محصولات و خدمات (ساختار و چارچوب مقرراتی)، بهبود در کیفیت خدمات قابل ارائه و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش سرمایه انسانی و ارتقاء سطح آموزش به مشتریان از طریق شعب و رسانه‌های عمومی است.

در این گزارش وضعیت بانک های اسلامی در جهان از نظر حجم و رشد دارایی های منطبق بر شریعت، سود ناخالص در موسسات مالی منطبق بر شریعت و سودآوری موسسات مالی منطبق بر شریعت و بررسی نرخ بازدهی دارایی (ROA) بررسی شده است.

در بخشی از قسمت نتیجه گیری این گزارش ترجمه ای تاکید شده است: گسترش و رونق بانکداری اسلامی در میان کشورهای اسلامی از یک سو و تقاضای کشورهای غربی مبنی بر تطابق قوانین بانکداری آنها با قوانین اسلامی از سوی دیگر، رشد چشم‌گیر این نوع نظام بانکی را طی سال‌های اخیر رقم زده است. با این وجود، فرصت‌های ایجاد رشد داخلی برای اغلب فعالان محدود شده و استراتژی ایجاد نوآوری‌ها علی الخصوص در حوزه بانکداری دیجیتال (الکترونیک) و تکنولوژی‌های مالی بر توسعه چالش‌های موجود دامن زده است.

علاوه بر این، امروزه اغلب بانک‌های اسلامی کشورهای مختلف به پتانسیل بلندمدت منطقه جنوب شرق آسیا توجه بیشتری نشان می‌دهند که در این میان، علی رغم نقدینگی بالای بانک‌های اسلامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس (به عنوان مثال در عربستان و قطر) در مقایسه با همتای متعارف خود، شاهد کاهش متوسط نرخ بازدهی دارایی بوده‌ایم. از این‌رو، فعالان حوزه مالی اسلامی برای تداوم فعالیت خود در این فضای رقابتی و همچنین دست‌یابی به فرصت‌های رو به رشد در آینده نیازمند تطبیق استراتژی‌ها و استانداردهای خود با شرایط روز جهان و استفاده از نوآوری‌های بانکداری الکترونیک می‌باشند.

علاقه مندان برای مطالعه و دریافت این گزارش ترجمه ای می توانند به پایگاه اینترنتی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به آدرس www.mbri.ac.ir مراجعه کنند.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید