Performancing Metrics

طرح تنفس جنگل حتما پیگیری شود | اتاق خبر
کد خبر: 373878
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 09:36
لاریجانی:
رئیس مجلس ضمن تأکید بر اصلاح چرخه معیوب اقتصادی روستا و ساماندهی مدیریت روستاها گفت: با تامین بسیاری از امکانات در روستا همچنان شاهد افزایش مهاجرت به شهرها هستیم، بنابراین باید چرخه اقتصادی و مدیریت روستاها اصلاح شود.

اتاق خبر: علی لاریجانی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) در نشستی با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات رئیس و اعضای این کمیسیون، گفت: سوال نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت برنج بررسی خواهد شد و با توجه به اینکه در شرایط فعلی به این موضوع باید پرداخته شود در دستور بررسی صحن علنی قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می رسد درمدت اخیر وضعیت برنجکاران نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما به لحاظ قیمت برنج با توجه به توزیع برنج های وارداتی نگرانی ها همچنان وجود دارد.

وی در خصوص بحران  آب، گفت: براساس پیگیری ها از وزارت نیرو اعلام شده که سند ملی آب تهیه شده است از این رو این اقدامات باید بررسی شود؛  می‌توان از وزیر نیرو نیز در کمیسیون دعوت شود تا علاوه بر شفاف سازی سند ملی آب، بر انجام کارهای تحقیقاتی پیرامون این سند تاکید گردد.

 لاریجانی با یادآوری اینکه خشکسالی فعلی خشکسالی موسمی نیست گفت: به نظر می رسد خشکسالی عمیقی در پیش رو داشته باشیم از این رو باید در خصوص مصرف بی رویه آب نیز بررسی ها صورت بگیرد، از این رو با توجه به تخصص های مختلف در این کمیسیون می توان از فرصت لایحه برنامه ششم استفاده و راهکارهای مناسب ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در فرصت بررسی لایحه برنامه ششم توسعه راهکارهایی چون تصفیه فاضلاب، اصلاح امور کشت بهینه سازی آب از نظر سیستم های آبیاری تحت فشار، برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی بررسی شود، همچنین به راهکارهایی چون سیستم های آبخیزداری جهت افزایش سرمایه گذای ها توجه شود.

وی جنگل کاری های وسیع در استان فارس را یادآور شد و گفت: در بخشی از این استان با کنترل و مدیریت آب جنگل کاری های وسیعی انجام شده که از این تجربه در سایر مناطق کشور نیز می‌توان استفاده کرد. در حقیقت اصلاح الگوی کشت از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور قرار گیرد همچنین ترویج سیستم های گلخانه ای در مناطقی که صرفه اقتصادی داشته باشد می تواند به بخش کشاورزی کمک کند.

 

ضرورت اصلاح چرخه معیوب اقتصاد و مدیریت روستا در کشور

لاریجانی ضمن تأکید بر اصلاح چرخه معیوب اقتصادی روستا و ساماندهی مدیریت روستا گفت: متأسفانه با تامین بسیاری از امکانات در روستا همچنان شاهد افزایش مهاجرت از روستا به شهرها است از این رو باید چرخه اقتصادی روستا که دارای اشکالات اساسی است اصلاح شود چرا که روستاها با تقویت ظرفیت های دامداری و کشاورزی نمی توانند جوانان را در خود نگه دارند.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق با وجود منابع آبی فراوان نیز شاهد افزایش مهاجرت از روستا به شهرها هستیم بنابراین مدیریت روستاها نباید همانند مدیریت شهرها باشد در واقع با توجه به تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر مدیریت روستاها، می توان اصلاحاتی را انجام داد؛ این اصلاحات تحولاتی را در روستا ایجاد خواهد کرد.

 

انتقاد از مشوق های صادراتی نامناسب در کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی به مشکلات بخش صادرات اشاره کرد و گفت: بازارهای خوبی برای صادرات در اطراف کشورمان وجود دارد. محصولات مناسب و خوبی نیز در کشور تولید می‌شود اما اشکال در بسته بندی ها و عدم تقویت تجار سبب شده تا در این بخش با ضعف و مشکل روبرو شویم در واقع باید مشوق های صادراتی پایدار ایجاد شود.

لاریجانی ضمن انتقاد از مشوق های صادراتی نامناسب در کشور گفت: این مشوق ها سبب شده صادرات پایدار و تقویت نشود در این زمینه نیز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس باید با ارائه راهکارهایی در لایحه برنامه ششم تکلیف هایی را برای دولت مشخص کند.

 

طرح تنفس جنگل باید از مسیر مجلس پیگیری و دنبال شود

وی به مشکلات حوزه محیط زیست و با انتقاد از بی توجهی به نابودی جنگل های کشور گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه مشکلات محیط زیست از بین رفتن جنگل های کشور است. متخصصین حوزه محیط زیست نیز بارها به بنده تاکید داشتند تا با ایجاد دوره تنفس از بهره برداری جنگل و نابودی درختان آن جلوگیری شود.

لاریجانی با یادآوری نابودی صدهزار هکتار از جنگل های کشور در سال، تصریح کرد: این آمار بسیار تاسف بار است چرا که ما خود در کشور با کمبود جنگل مواجه هستیم. از این رو با توجه به پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد دوره تنفس جنگل ها، باید این موضوع را از مسیر مجلس جهت اجرای قطعی دنبال کنید، دولت کاری را پیش نخواهد برد کمیسیون کشاورزی دنبال تعیین تکلیف این موضوع باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت زباله ها در کشور،گفت: زباله نوعی طلای کثیف محسوب می شود که در بسیاری از کشورها مورد استفاده مجدد قرار می گیرد، در واقع با توجه به مشکلات پیش آمده در این زمینه راهکارهای مشخصی باید ارائه شود.

 

راهکارهای بهبود وضعیت تالاب های کشور بررسی شود

وی به خشکی تالاب های کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: راهکارهای بهبود وضعیت تالاب های کشور باید بررسی و ارائه شود در لایحه برنامه ششم توسعه نیز در این زمینه باید پیشنهاداتی ارائه شود در واقع کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با چند بند روشن برای رفع مشکلات کشاورزی جمع بندی و برای گنجاندن در برنامه ششم توسعه به کمیسیون تلفیق برنامه ارائه کند.

لاریجانی با یادآوری گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص محصولات تراریخته، گفت: این گزارش در این کمیسیون باید بررسی شود چرا که براساس تحقیقات انجام گرفته محصولات تراریخته از جنبه های مثبت و منفی برخوردار است و در برخی کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین با دید علمی باید به این محصولات نگاه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیلات حوزه کشاورزی یادآور شد: در لایحه برنامه ششم توسعه سهم کشاورزان از تسهیلات بانکی باید مشخص شود ودر این زمینه دولت نیز باید مکلف به اجرا شود.

 

شاعری: حجم آب قابل استهصال کشور به 88 میلیارد متر مکعب رسید

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این جلسه در توضیح گزارش اقدامات این کمیسیون در ماه های اخیر و وضعیت بخش کشاورزی کشور گفت: 164 میلیون هکتار مساحت کشور است که از این میزان 90 درصد این مساحت در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست متمرکز شده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: 90 میلیون هکتار مرتع، 14 میلیون هکتار جنگل، 30 میلیون هکتار مساحت بیابان های کشور و 18 میلیون هکتار مساحت اراضی کشاورزی است همچنین براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی و نیرو 88 میلیارد متر مکعب آب قابل استهصال در کشور داریم.

وی ادامه داد: در کشور115 میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی است که سهم بخش کشاورزی 12 درصد تولید ناخالص ملی، 17 درصد در ایجاد اشتغال مستقیم، 34 درصد در کسب و کار است. اما سهم بعدی ما از بخش سرمایه گذاری کشور حدود 5 درصد است یعنی 95 درصد در بخش صنعت و خدمات سرمایه گذاری صورت می گیرد.

شاعری با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از رشد زودبازده و موثر برخوردار است، یادآور شد: در سال جاری افزایش 40 درصدی خرید گندم و تولید 45 میلیون تنی مرکبات نشان‌دهنده اقدامات موثر کشاورزان با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در لایحه برنامه ششم توسعه برای حل مشکلات بحران آب و محیط زیست کشور پیشنهاداتی ارائه شده است خشکی تالاب ها نیز از مشکلات مربوط به این حوزه است در واقع مطالعات اخیر نشان می دهد بخش اعظمی از ریزگردها به دلیل خشکی تالاب های داخلی کشور است.

 

فلج شدن تولیدات کشاورزی به دلیل عدم شناخت بازار هدف و صنعت صادرات

وی با یادآوری مشکلات حوزه صادرات گفت: صادرات فلج و در این بخش بازار دچار تلاطم شده است شناخت بازار هدف و صنعت صادرات در واقع سبب شده کشاورزی در بخش بازرگانی فلج شود چرا که تمرکز فعالیت ها در این مسائل نیست متاسفانه تا کنون 10 هزار و 500 میلیارد تومان از مطالبات مردم در بخش کشاورزی پرداخت نشده است.

شاعری به معضل آلودگی هوا به عنوان یکی از مسائل محیط زیست اشاره کرد و گفت: 3 هزار صنعت آلاینده در کشور منشأ آلودگی هوا شناخته شده همچنین وجود بیش از 5 میلون خودرو غیر استاندارد و 2 میلیون موتورسیکلت دودزا و تخریب اراضی کشاورزی نیز از دلایل افزایش آلودگی هوا است.

 

تغییر کاربری 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با یادآوری تغییر کاربری 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال گفت: تخریب جنگل ها و کاهش مساحت جنگل ها و کاسته شدن 500 هزار مترمکعب از جنگل های شمال کشور از مشکلات این حوزه است.

وی با یادآوری مشکلات محصولات تراریخته و کشته شدن 119 نفر از محیط بانان و 14 نفر از حافظان منابع طبیعی گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی سرمایه گذاری جدی صورت نگرفته است از این رو در بندهای پیشنهادی این کمیسیون به کمیسیون تلفیق به بخش های مذکور و چالش های این حوزه پرداخته شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در خصوص مشوق های صادراتی حمایت از روستاییان، صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، تصفیه فاضلاب ها، آبرسانی به روستاها و مناطق عشایر نشین، استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای بخش کشاورزی پیشنهاداتی به کمیسیون تلفیق اشاره شده است.

 

محمودزاده: اولویت سازمان برنامه و بودجه بخش کشاورزی نیست

جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز با یادآوری مشکلات حوزه کشاورزی گفت: عدم توزیع عادلانه اعتبارات استانی نیز سبب ایجاد مشکل در این بخش شده متاسفانه اولویت سازمان برنامه و بودجه بهبود وضعیت کشاورزان و ارائه تسهیلات بانکی به آنها نیست از این رو عدم توسعه کشاورزی و روستایی سبب افزایش مهاجرت ها به شهرها شده است.

 

بختیاری: ضرورت اصلاح وضعیت ثبت مالکیت اراضی کشاورزی

علی بختیاری دیگر عضو هیأت رئیسه این کمیسیون با یادآوری معضلات ثبت مالکیت اراضی کشاورزی گفت: ثبت مالکیت ها براساس قوانین پیش از انقلاب انجام می گیرد از این رو مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است در گذشته مساحت این اراضی با کیلومتر ماشین تعیین شده از این رو امروزه مالکیت ها را با مشکل مواجه کرده است.

بختیاری افزود: محدودیت در حفر چاه های آب و استفاده از آنها سبب بروز مشکلاتی چون کم آبی شده است همچنین موانعی به دلیل قوانین قدیمی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد که باید اصلاح یا حذف شود.

 

اکبری: نظام حق آبه در کشور به هم ریخته شده است

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز به بحران جدی آب اشاره کرد و گفت: نظام حق آبه در کشور به هم ریخته شده و نظارت جامع و کلانی هم بر مدیریت منابع آبی وجود ندارد همچنین تولید در بخش کشاورزی از حاشیه امن پایینی برخوردار است.

 

حسنی جوریانی: سوال از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت برنج در دستور قرار گیرد

محمدصادق حسنی جوریانی نیز به مشکلات برنجکاران اشاره کرد و از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا نسبت به سوال از وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر قیمت برنج اقدامات لازم را انجام دهد.

 

نیکزادی پناه: زیرساخت های تولیددر بخش کشاورزی در حال نابودی است

حبیب اله نیکزادی پناه نیز با تاکید بر اینکه در زمینه کشاورزی دارای ثروت غنی هستیم، گفت: سوء مدیریت سبب شده تولیدکنندگان در بخش کشاورزی از منفعتی برخوردار نشوند متاسفانه تمام زیرساخت های تولید در بخش کشاورزی، زمین و آب در حال نابودی است اما با مدیریت صحیح می توان آن را جبران کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یادآور شد: 300 هزار حلقه چاه ممنوعه در کشور وجود دارد که تنها در جنوب کرمان 8 هزار حلقه چاه ممنوعه است با ساماندهی این مسائل و بهبود سیاست های غلط بانکی برای پرداخت سهم تسهیلات کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی مشکلات را می توان مرتفع ساخت.

 

داوودی: تاکید بر انجام مطالعات پژوهشی در حوزه کشاورزی

یوسف داودی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه کشاورزی، دام و طیور و در زمینه های بیماری های مرتبط با این بخش گفت: بزرگترین مشکل ما عدم وجود سند پژوهشی مشخص در این زمینه است همچنین برای مقابله با بحران آب باید از روش هایی که در کشورهای پیشرفته انجام می گیرد استفاده شود متاسفانه در ایران در حال حاضر روش هایی برخلاف کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید