Performancing Metrics

چالش های صنعت خودروسازی ایران بعد از قرارداد های جدید | اتاق خبر
کد خبر: 373917
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 11:42
محمد حسن گودرزی

اتاق خبر- گروه اقتصادی: پس از لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای صنعت خودروسازی ایران تا حد زیادی حضور موثر خود را برای ایجاد تحول در این بخش مهم از اقتصاد ایران باز می بیند. روشی که دولت برای جذب سرمایه های خارجی در صنایع کشوراز جمله صنعت خودروسازی در پیش گرفته است باعث شده صنایع خودروساز خارجی شده انگیزه بالایی برای حضور در بازار ایران داشته و تلاش کنند با سرمایه گذاری در این صنعت پرسود سهمی از این بازار بکر و تازه داشته باشند. در مورد نقش تحریم ها در بروز رکود در این صنعت در سال های گذشته می توان گفت که این تحریم ها باعث شد که شرکت هایی مانند پژو که سال ها در صنعت خودروسازی ایران فعالیت داشتند به بهانه تحریم ها از کشور خارج شوند و با این کار ضربه بدی به این صنعت بزنند.

یکی از موارد مثبت لغو تحریم ها را می توان حضور سرمایه گذاران جدید در کشور دانست. سود بالای بازار ایران باعث شده که صنعت خودروسازی ایران علاوه بر بازگرداندن شرکای قدیمی خود مانند پژو و رنو به ایران، این قابلیت را در خود ببیند که به دنبال شرکای تازه ای در میان خودروسازانی از کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان بگردد تا تنوع محصولات خود را افزایش دهد. در این میان  باید به این نکته اشاره کرد که بازار خودرو ایران برای شرکتی مانند رنو آنقدر جذاب بوده که این شرکت علاقه مندی خود را برای تاسیس کارخانه و حضور مستقیم در ایران اعلام کرده است.

علیرغم این اتفاقات مثبت در صنعت خودروسازی ایران، این صنعت همچنان با مشکلاتی که برخی از آنها از گذشته وجود داشته رو برو است. متاسفانه یکی از این مشکلات را می توان اصرار بر تولید خودروهایی فاقد فناوری های روز دانست که به بهانه داشتن تقاضا در بازار صورت می گیرد. این امر باعث شده صنعت خودروسازی ایران همواره با اتهام سو استفاده از مشتریان خود مواجه باشد که گاهی باعث ایجاد واکنش هایی مانند کمپین نخریدن خودرو می شود. از طرفی دیگر قیمت بالای خودرو های تولید داخل نیز که به دلیل هزینه های بالای تولید در کشور و نبود رقابت در کشور به وجود آمده باعث ایجاد نارضایتی در میان مشتریان خودروهای داخلی شده است.

با این حال می توان آینده صنعت خودروسازی ایران را در صورت رفع مشکلات خود و رقابتی شدن بازار مثبت دید. در حقیقت با توجه به نکات مثبتی مانند وجود تعداد زیاد نیروی کار متخصصی که در کشور وجود دارد و رفع تحریم ها که باعث بازشدن درهای کشور به روی سرمایه گذاران خارجی شده می توان امیدوار بود که در صورت داشتن یک مدیریت صحیح، به روز و کارآمد صنعت خودروسازی ایران بتواند حداقل در منطقه مشتریان خود را داشته باشد.

خبرنگار اقتصادی

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید