Performancing Metrics

هم افزایی؛ محور تحولات استان کرمان در اقتصاد مقاومتی | اتاق خبر
کد خبر: 373970
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 19:05
هم افزایی و هماهنگی به محور تحولات حوزه اقتصادی استان کرمان بویژه عمل به اقتصاد مقاومتی تبدیل شده و تداوم این روند چشم انداز خوبی را پیش روی این استان رو به توسعه قرار داده است.

اتاق خبر:با اجرای ایده وحدت و همگرایی گروه های سیاسی مختلف در کرمان از سوی مدیریت استان، اجرای طرح های توسعه ای و اقتصاد مقاومتی هر روز در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره رشد چشمگیر و قابل توجهی دارد چنانچه کرمان در بیش از سه سال گذشته از نظر اقتصادی، توسعه ای، شهری و غیره تفاوت های قابل ملاحظه ای داشته که با دهه گذشته نیز قابل قیاس نیست.
استان کرمان به گواه کارشناسان و ناظران یکی از استان های پیشتاز در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
کرمان در سفر اردیبهشت ماه امسال رئیس جمهوری به این استان به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کنار استان های لرستان و آذربایجان شرقی معرفی شد.
این در حالی است که طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی پیش از این تصمیم با پیگیری استاندار کرمان و با محوریت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و تکیه بر ظرفیت های بومی و توانمندی مردمی در شهرستان محروم قلعه گنج به مرحله اجرا درآمده بود.
اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در یکی از محروم ترین شهرستان های استان کرمان با اهداف توسعه و مشارکت مردمی و بخش خصوصی آغاز و شهرستان قلعه گنج به عنوان الگویی مناسب برای اقتصاد مقاومتی در کشور به سایر شهرستان های استان کرمان تعمیم داده شده است.
تقسیم استان پهناور کرمان به هشت منطقه (زون) اقتصادی برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و سپردن مدیریت توسعه ای این مناطق به شرکت ها و موسسات توانمند ایده و اقدام دیگر مدیریت استان در این حوزه بوده است.
استاندار کرمان در نشست اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: طرح های اقتصاد مقاومتی در استان با تدبیر و درایت و بدون عجله اجرایی می شود.
علیرضا رزم حسینی افزود: در استان کرمان می خواهیم مدل جدید توسعه بسازیم و عجله ای در اجرای این کار نداریم و در این راستا به دنبال کاغذ بازی و ارائه گزارش به سازمان مرکزی نیستیم.
وی با بیان اینکه در استان کرمان به دنبال مدیریت جناحی نیستیم و پرداختن به این موضوع، آفت دنیا و دین مردم است تاکید کرد :باید با مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: تاکنون یکهزار و 981 پروژه اقتصاد مقاومتی با مشارکت بخش خصوصی و مردم در استان کرمان اجرایی شده است و 70 درصد پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان با همراهی مردم و بخش خصوصی اجرایی شده است.
وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور کاهش چسبندگی به دستگاه دیوان سالاری و چابک سازی دولت مطرح شده است و برای تحقق این امر مهم باید در کنار دولت، نهادهای اقتصادی خصوصی را ایجاد کنیم تا مسئولیت های دولت در زمینه توسعه اقتصادی را دنبال کنند.
وی اظهار کرد: در استان کرمان به دنبال نهادسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم و در این زمینه به همگرایی هرچه بیشتر و فاصله گرفتن از مسائل سیاسی نیاز است.
استاندار کرمان گفت: کارنامه راستی آزمایی اقتصاد مقاومتی در این استان تا پایان سال جاری تدوین و ارائه می شود.

**قلعه گنج؛ شهر نمونه اقتصاد مقاومتی
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،مراحل آبادنی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج را شامل طرح مطالعاتی، طرح های اقتصادی، توانمند سازی خدمات اجتماعی، سلامت خدمات فرهنگی و آموزشی و خدمات حمایتی اعلام کرد.
رضا سنجری افزود: بنیاد مستضعفان با همکاری مردم احداث مسجد به مساحت 240 متر مربع، تامین 10 هزار وسیله نقلیه حمل بار و مسافر در مناطق محروم روستایی کشور از جمله قلعه گنج، استقرار بانک سینا در منطقه و ارائه تسهیلات برای احداث واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک، احداث بیمارستان 32 تختخوابی و احداث سه واحد خانه پزشک با 43 میلیارد ریال اعتبار را در دست اجرا دارد.
وی گفت: احداث 30 واحد مهمانپذیر استاندارد با استفاده از الگوی معماری بومی، احداث و تجهیز سایت و مجمتع اداری، تامین آب و برق و زیرساخت های شهرک صنعتی، احداث کارخانه روغن کشی از کنجد، رب و کنستانتره گوجه فرنگی و غیره دیگر اقدامات انجام شده در قلعه گنج است.
سنجری افزود: بسیج جامعه محلی و تشکیل گروه های توسعه اهالی هر روستا، نیازسنجی های آموزشی و توسعه ای با مشارکت مردم روستاها، تشکیل صندوق های توسعه پایدار روستایی، ساماندهی احیا و حفاظت از منابع طبیعی از سایر اقدامات انجام شده در قلعه گنج است.
وی اظهار کرد: تاکنون در 60 روستا با جمعیت 37 هزار و 300 نفر شامل 9 هزار و 87 خانوار، 500 گروه توسعه روستایی با هفت هزار عضو در قلعه گنج شکل گرفته و سه هزار میلیون ریال آورده مردم به صندوق ها بوده که معادل آن توسط بنیاد مستضعفان به این صندوق ها پرداخت شده است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان گفت: حدود 80 درصد از روستاهای قلعه گنج در حاشیه تالاب جازموریان و کانون بحران فرسایش بادی قرار دارند که با اجرای طرح کنترل کانون های بحرانی و بیابان زایی و احیای منابع طبیعی توسط مردم و همکاری سازمان جنگل ها و مراتع این کانون ها کنترل می شود.
وی به احداث 50 کلاس درس با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی و دولت، اهدای جوایز به رتبه های برتر دانش آموزان در هر کلاس درس، تشکیل گروه های جهادی همیار مردمی، برگزاری دوره های آموزش و ترویج فرش دستباف و اشتغالزایی برای 120 نفر به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در شهرستان قلعه گنج اشاره کرد.

**389 مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در کرمان
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع 389 مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان کرمان وجود دارد.
جعفر رودری افزود: بخشی از طرح های استان کرمان در زمینه برنامه ملی مردمی کردن اقتصاد و به کارگیری بخش غیردولتی در فرآیند توسعه استان کرمان از جمله طرح توسعه قلعه گنج و امضای تفاهم نامه همکاری با بنگاه های بزرگ اقتصادی و مدیران اقتصادی بخش خصوصی به عنوان اقداماتی هستند که به استناد بند 2 صورتجلسه بیستمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور قابل تسری به سایر استان هاست.
وی گفت: 144 هزار میلیارد تومان طرح در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کرمان از طرف بخش خصوصی احصا شده که 75 هزار میلیارد تومان از این مبلغ منجر به انعقاد تفاهم نامه با بخش خصوصی شده است.
رودری بیان کرد: این طرح ها بر این اساس در ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان مصوب و طی تفاهم نامه های سه جانبه بین استانداری کرمان، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه ها، اجرایی خواهند شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان گفت: این میزان سرمایه گذاری در تاریخ کرمان بی سابقه بوده و نشان از عملکرد خوب مجموعه استان در این زمینه است.
وی بیان کرد: کرمان در کنار 2 استان دیگر به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شد که این نتیجه نگاه ویژه دولت به این استان بوده است.
رودری گفت: پروژه های کار شده در کرمان پایه و نقشه راه برای پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از 2 سال پیش در این استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان در 2 بخش قابل تقسیم بندی هستند اظهار کرد: یک بخش از این طرح ها، پروژه های برش استانی مربوط به مصوبات اقتصاد مقاومتی کشور است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان اضافه کرد: بخش دوم که کاری فراتر از مسئولیت های انجام شده در کرمان است مربوط به پیشنهادات دستگاه های اجرایی این استان و طرح های مثلث توسعه اقتصادی است.
رودری بیان کرد: به عبارت دیگر از 398 طرح و پروژه 94 پروژه مربوط به بخش نخست و مابقی مربوط به طرح های پیشنهادی استان کرمان است.
وی افزود: طرح هایی که به پیگیری در سطح استان نیاز دارد از طریق ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در شهرستان ها برگزار می شود، بررسی می شوند.
وی گفت: تمام طرح های یاد شده در قالب برنامه های 12 گانه ملی مصوب ستاد فرماندهی کشور تطبیق داده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان افزود: تحقق طرح های اقتصاد مقاومتی با مشارکت آحاد مردم امکان پذیر است و دولت به تنهایی نمی تواند این امر را محقق کند.
وی بیان کرد: ایجاد وفاق، همراهی و فرهنگ و گفتمان سازی در اجرایی شدن طرح های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان کار مهمی است و نقش رسانه ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

**فعالیت رسانه های و گفتمان سازی
مشاور استاندار کرمان در امور اطلاع رسانی و روابط عمومی نیز گفت: دبیرخانه های شهرستانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حال تشکیل تیم رسانه ای اقتصاد مقاومتی در شهرستان ها هستند.
نقی عظیمی زاده بیان کرد: اطلاع رسانی به مردم، حوزه کاری بسیار مهمی است تا مردم وارد کار شده و اعتمادسازی شود.
وی گفت: اطلاع رسانی از سیاست ها، تصمیمات و وقایعی که در راستای اقتصاد مقاومتی در مناطق مختلف رخ داده یا باید در آینده انجام شود، موجب همراهی بیشتر مردم می شود.
عظیمی زاده افزود: اگر مردم بدانند از شعارزدگی فاصله گرفته ایم و می خواهیم وارد عرصه اجرایی شویم، بی شک همراهی خوبی در طرح های توسعه ای خواهند داشت.
وی ،گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی را از الزامات این حوزه برشمرد و افزود: فرمانداران و مدیران اجرایی باید از ظرفیت تیم رسانه ای اقتصاد مقاومتی برای اعتماد سازی و جلب سرمایه گذاری استفاده کنند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید