Performancing Metrics

تمایل مسئولان گمرک روسیه به توسعه و تسهیل روابط تجاری با ایران | اتاق خبر
کد خبر: 373985
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 21:33
معاون اول رییس گمرک روسیه در قفقاز شمالی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از علاقه مندی کشورش به توسعه و تسهیل روابط تجاری با ایران سخن گفت.

اتاق خبر:یاچسلاو ایوانف که در راس هیاتی بلندپایه از نمایندگان مناطق حساس گمرکی روسیه به گیلان سفر کرده؛ افزود: این سفر بیانگر این است که ما تمایل به رفع مشکلات گمرکی و تسهیل در روابط تجاری 2 کشور داریم.
وی توسعه در منطقه آزاد انزلی را بیانگر دورنمای روشن اقتصادی دراین منطقه عنوان و تصریح کرد: ساختار این 2 منطقه گمرکی به ما امکان اجرای اهداف امضا شده در تفاهم نامه بین روسای گمرک 2 کشور را می دهد.
*ابراز امیدواری برای توسعه روابط
ناظر گمرک های گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی نیز در این جلسه گفت: ما اکنون در تنها منطقه آزاد شمال ایران با 2 بندرگاه برای امور گمرکی هستیم .
محمد شهبازی با اشاره به فعالیت بنادر انزلی و آستارا و همچنین تکمیل و فعال شدن بندر کاسپین در آینده نزدیک اظهار کرد: اهداف اصلی ایجاد بنادر مراوده تجاری بیشتر و تسهیل تجارت با کشور روسیه است.
وی یادآور شد: براساس تفاهم نامه امضا شده بین روسای گمرک 2 کشور مهمترین مساله تسهیل تجارت از طریق آنلاین شدن تجارت 2 کشور، کاهش و حذف تشریفات زاید گمرکی، شناسایی تجار خوشنام و معرفی توسط 2 گمرک به همدیگر و همچنین شفاف سازی تبادل کالا بین 2 کشور بود.
ناظر گمرک های گیلان در خاتمه ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه به بهترین شکلی بین 2 کشور به اجرا درآید و 2 کشور بیش از پیش در تسهیل تجاری همکاری متقابل داشته باشند .
*لزوم افزایش مبادلات تجاری فی مابین
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار گفت : کشور روسیه شریک راهبردی ما محسوب می شود و همیشه درجلسات متعدد با ریاست جمهوری کار با روسیه به ما توصیه می شود و ما همواره میزبان هیات های تجاری از روسیه هستیم.
رضا مسرور اظهار کرد :در کشور ما هفت منطقه آزاد وجود دارد که منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد درشمال کشور است.
وی افزود: بندرگاه انزلی در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد که درحال حاضر بزرگترین بندر شمال ایران محسوب می شود و بندر کاسپین نیز درحال ساخت است و این توسعه بنادر درشمال اهمیت تجارت با روسیه را می رساند.
وی با بیان این که محور کسب و کار منطقه آزاد انزلی کار با کشورهای حاشیه خزر خصوصا روسیه است خاطرنشان کرد:باید سعی کنیم که مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.
مسرور یادآور شد: از سوی ما یک سری برنامه ریزی ها واقدامات نظیر ساخت بندرکاسپین و اتصال این بندر به بندرگاه انزلی از طریق راه آهن در دست انجام است.
وی گفت : الان وضعیت تجاری ما با روسیه وضعیت مناسبی نیست و در حالی که کشور روسیه 800 میلیارد دلار مبادلات تجاری با دنیا داشته با ایران یک میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: ظرفیت های دوکشور به قدری بالاست که باید این عدد به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.
مسرور اظهار کرد: ما قادریم برخی نیازهای کشور روسیه را تامین کرده و بعضی از نیازهای ما هم از روسیه تامین شود.
وی اذعان کرد: شاید برخی از مشکلات زیرساختی باشد اما برخی از مشکلات نیز نرم افزار ی است که تلاش بر این است که درآینده نزدیک مشکلات هر دو بخش حل شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : همواره از سوی مدیر کل گمرک برای تجار روسیه اولویت و تسهیلات حاضر برقرار شده است که امیدواریم که این اقدامات بصورت متقابل درکشور روسیه نیز انجام شده و برای تجار ما نیز این تسهیلات فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: موانع تعرفه ای یکی از مشکلاتی است که انتظار داریم برای تجارکشور ما حل شود .
مسرور متذکر شد: مشکل استاندارد کالا هم یکی از مواردی است که از سوی تجار ایرانی به ما اعلام می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خاتمه گفت: برگزاری چنین جلساتی در رفع این مشکلات می تواند تاثیر گذار باشد و امیدواریم در آینده نزدیک افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور را داشته باشیم.
هیات اعزامی از روسیه شامل یاچسلاو ایوانف معاون اول رییس گمرک روسیه در قفقاز شمالی ،نمایندگان اداره کل گمرک جنوب روسیه -گمرک فدرال روسیه و روسای بخش بازرسی ، کنترل هزینه و مدیریت خطر این دو گمرکات بودند.
گمرکات گیلان از نخستین گمرکات و پیشرفته ترین گمرکات کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید