Performancing Metrics

شهرداری‌ها تجارت شهری می‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 374006
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 15:45
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری‌ها از نهاد مدیریت شهری به نهاد تجارت شهری تبدیل‌ شده‌اند، گفت: سیاست‌های دولت قبل ، سیاست پس انداز در اقتصاد مسکن را از بین برد و امروز با بازار بمباران شده مسکن مواجه هستیم.

اتاق خبر: عباس آخوندی در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه برای هر گونه سیاستگذاری در حوزه مسکن باید در صورت مساله درستی داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین مساله مهم در حوزه مسکن در ایران این است که سهم روشنی از تحولات شهری در شهرنشینی داشته باشیم.

وی با اشاره به رشد جمعیتی در ایران گفت: جمعیت شهری ایران در حالی که در دهه 30 چیزی حدود 6 میلیون نفر بود این جمعیت در دهه 90 به 55 میلیون نفر رسید . وی افزود: ظرف 60 سال جمعیت شهری ایران 9 برابر شد و این رشد شتابان جمعیت شهری نوعی از سیاست‌گذاری در مسکن را می‌طلبید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : حال باید این نکته را در نظر گرفت که آیا این رشد جمعیتی همچنان ادامه دارد .

وی با بیان اینکه این رشد شتابان شهرنشینی ایجاب می‌کرد تا تولید انبوه عظیمی را داشته باشیم ، گفت: معتقدم در حال حاضر در اکثر شهرها جمعیت به یک تعادل نسبی رسیده است.

آخوندی گفت: در بررسی طرح‌های جامع به این نتیجه رسیده‌ایم که جمعیت شهری هنوز به افق پیش بینی شده نرسیده‌اند بنابراین با توجه به اینکه رشد شهرنشینی متوقف شده است باید دید تولید انبوه با این شرایط جدید سازگار است؟

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در چند سال گذشته مساله مسکن پروژه محور بوده به طوری که حتی در محیط‌هایی با اقتصاد معشیتی روستایی تولید انبوه مسکن را تعریف کرده‌اند.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر 166 هزار واحد مسکونی مسکن مهر فاقد هر گونه مشتری است، گفت: باید سیاست‌های مسکن بر اساس تعریف صورت مساله درست از اقتصاد حال حاضر مسکن است.

وی با اشاره به موضوع واحدهای خالی از سکونت در تهران گفت: هر چند که هنوز آمار دقیقی از میزان واحدهای مسکونی خالی از سکونت وجود ندارد اما این موضوع نشان دهنده این است که انتظارات سوداگرانه‌‌ای ایجاد شده در سال‌های گذشته در بازار مسکن متناسب با نیاز بازار نبوده و یا اینکه تقاضایی برای این واحدها وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم مسکن صنعت پیشران است باید ببینیم به این معناست که آیا باز هم باید پروژه‌های ساخت چندین هزار واحدی را تعریف کنیم یا اینکه سیاست دیگری را اتخاذ کنیم؟

آخوندی با بیان اینکه مسکن توسط یک سلسله نهاد ایجاد می‌شود، ادامه داد: در ساخت یک مسکن سلسله نهادی از جمله نهاد خانواده تا متقاضی مسکن است تا نهادهای توسعه‌ای ، مهندسی، شهرداری دخیل هستند

دولت یازدهم بازار بمباران شده مسکن را تحول گرفت

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در ابتدای کار دولت یازدهم بازار نهادی مسکن را مانند بازاهای بمباران شده سوریه و یمن تحویل گرفتیم، گفت: در آن زمان بازار مسکن دچار اختلالات نهادی بسیار وحشتناکی بود که با بحران سال‌های دهه 70 قابل مقایسه نبود.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات نهاد مسکن در دولت قبل این بود که بازار مسکن به عنوان یک بازار نهادی شناخته شده نبود و ورود دولت به بازار صد در صد خصوصی مسکن این بازار را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد.

وی ادامه داد: پیش از ورود دولت‌های قبل بازار مسکن یک سیستم نهادی داشت اما یک آقایی پیدا شد و تمام این موضوعات و تعاریف اقتصادی را کنار گذاشت و به مردم اعلام کرد با یک مقدار پول می‌توانید خانه‌دار شوید بنابراین در این سیستم مفهوم پس انداز از بین رفت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حالی سیستم پس انداز در دولت قبل از بین رفت که در بخش مسکن مفهومی با عنوان رژیم اقتصاد خانوار داریم که بدون این مفهوم صحبت کردن درباره مسکن غیرممکن است.

آخوندی با بیان اینکه آمارهای بانک مسکن در سال‌های 82 و 83 نشان می‌دهد که در آن سال‌ها 3 میلیون نفر یعنی 3 میلیون خانوار برای خانه دار شدن از سیستم پس انداز استفاده کردند اما به یکباره با تغییر دولت افرادی بر سر کار آمدند که سیستم پس انداز را از بین بردند که این سیاست بلاهای غیرقابل جبرانی را وارد سیستم تقاضا در بخش مسکن کرد.

وی با اشاره به اجرای پروژه مسکن مهر گفت: در اجرای پروژه مسکن مهر در حالی که تقاضای مردم در منطقه دیگری از شهر بود، دولت عرضه مسکن را در منطقه دیگری انجام داد و این عدم تلاقی عرضه و تقاضا بود.

وی تاکید کرد: در آن زمان در شرایطی که مخابرات در صنایع پیچیده در حال واگذاری به بخش خصوصی بود دولت وارد بازار مسکن که یک بازار کاملا خصوصی است ورود پیدا کرد و یک نهاد کاملا خصوصی وارد دولت شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حالی که انبوه سازان کاملا خصوصی هستند دولت به این بخش اعلام کرد که هر کدام از شما در اجرای مسکن مهر از پیمانکاران دولت هستید این در حال است که انبوه سازان تولیدکنندگان بخش خصوصی هستند و نباید به بخش پیمانکاری دولتی وارد شوند.

آخوندی گفت: حالا باید به انبوه سازان این موضوع را تفهیم کنیم که پیمانکار دولت نیستند و خودشان باید ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را بپذیرند.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر مانند بازار یمن و سوریه بمباران شده است، گفت: در پروژه مسکن مهر تمام نهادهای درگیر مانند آموزش ، حمل و نقل ، بهداشت دچار اختلال شده‌اند.

شهرداری‌ها نهاد تجارت شهری شده‌اند

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در سیاست‌گذاری‌های بخش مسکن باید به صورت مساله و دغدغه‌های این بخش توجه داشته باشیم، گفت: چالش دیگر در بخش مسکن بحث سوداگری و مدیریت شهری است که در این حوزه هم با بازار بمباران  مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای شهرداری از نهاد مدیریت شهری به تجارت شهری تبدیل شده‌اند ، گفت: امروز شهرداری‌های تجارت پایه داریم که فکر می‌کنند تمام مقررات شهری قابل خرید و فروش است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها در چند سال گذشته سوداگری در بخش مسکن را تشدید کرده‌اند ، گفت: این شرایط منجر شده است که شهرهای کاملا از هم پاشیده شده داشته باشیم که مسائل مختلف در آن مانند حمل و نقل و جابجایی ، آلودگی و ... با مشکلات بسیار جدی مواجه باشند و حتی برای نفس کشیدن هم مردم شهر با هزاران مشکل مواجه باشند.

وی ادامه داد: وقتی این مدیریت شهری سوداگری را حرفه اصلی خود بداند و در طولانی‌مدت این سیستم را در پیش گرفته باشد نتیجه آن این است که امروز با فاجعه شهری مواجه باشیم.

وی ا فزود: این سیستم مدیریت شهری در تهران متاسفانه به سایر شهرها سرایت کرده است و در سایر شهرها هم با چالش مدیریت شهری مواجه هستیم.

آخوندی با اشاره به تفاوت قیمت چند میلیونی مسکن در شمال و جنوب تهران گفت: مفهوم انقلاب ، عدالت اجتماعی بود اما با گذشت چند سال انقلاب با عدم تعادل‌های اجتماعی و شکاف عمیق بین طبقات اجتماعی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: نقشه شهر این پیام را می‌دهد که جمعیت به صورت ظاهری و میزان خانوار نسبت به خانه نسبتا برابر هستند اما وقتی وارد جزئیات می‌شویم می‌بینیم که 30 درصد از جمعیت شهری در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و در میانه شهر هم با فرسودگی بافت‌ها مواجه هستیم و در روستاها هم در شبکه شدن با شهرهای مادر مشکلات زیادی وجود دارد.

آخوندی گفت: اگر صورت مساله مسکن کشور را بافت‌های فرسوده ، حاشیه شهری و ناکارآمد بدانیم در آن زمان سوداگری‌های منطقه 22 و تراکم فروشی‌ها و فروش باغات تجریش نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه مشکلات را بیشتر هم می‌کند.

وی گفت: متاسفانه در سایر شهرها مانند مشهد هم این شرایط را می‌بینیم و در اطراف حرم 300 ساختمان بدقواره در حال ساخت است.

وی تاکید کرد: در حالی که مردم ایران تاریخ 2500 ساله تمدن ایران را  پیش خود می‌کشند اما امروز زندگی در هیچ کدام از مناطق کشور نه در مناطق شمالی تهران ، نه در مسکن مهر و نه در منطقه 22 تداعی کننده تمدن ایران شهری نیست.

وی تاکید کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اصلی‌ترین نهاد ، نهاد خانواده است اما چطور می‌شود نهاد خانواده بدون خانه باشد بنابراین معتقدم در اقتصاد کلان کشور باید به اقتصاد خرد و اقتصاد مسکن اهمیت دهیم.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید