Performancing Metrics

من می‌گویم، شما بگریید مجموعه‌ای از مراثی عاشورایی | اتاق خبر
کد خبر: 374050
تاریخ انتشار: 13 مهر 1395 - 06:21
"من می‌گویم، شما بگریید" عنوان کتابی است به کوشش علیرضا قزوه، کاری از مرکز آفرینش‌های ادبی که توسط انتشارات سوره مهر روانه‌ی بازار کتاب شده است.

به گزارش اتاق خبر، کتاب  «من می‌گویم، شما بگریید» که در ٥ فصل تنظیم شده مجموعه‌ای از مراثی عاشورایی است. نویسنده در هر فصل از این کتاب به مراثی از وقایع کربلا پرداخته است و اشعاری از شاعران مشهور از قبیل مرحوم نیّر تبریزی، محتشم کاشانی، عباس حداد کاشانی، حسین لاهوتی، حسین منزوی، جلیل واقع‌طلب، محمد حسین شهریار، حمید سبزواری، علیرضا قزوه و .... آورده است. 


نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: ... این سال‌های آخر، شعرهایی این‌جا و آن‌جا از برخی مداحان آشنا و ناآشنا می‌شنوم که به جای آن که دل را بارانی کند، دل را به درد می‌آورد. برخی نیز داعیه‌ی خودنمایی دارند، حال آن که اصل در کربلا گم شدن است و به اصل خویش رسیدن. همین انگیزه‌ای شد تا این اشعار را در دفتری فراهم آورم و هدیه‌اش کنم به مداحان سوخته دل آل‌الله، به‌خصوص آنان که به لحن عاشورا تکلم می‌کنند و حنجره‌شان وقف مظلومیّت حسین و یاران است. 

در قسمتی از شعر« من می‌گویم، شما بگریید» سروده‌ی سیف فرغانی که در فصل اول با عنوان” این حسین کیست؟" آورده شده است، چنین می‌خوانیم:  
 ای قوم، در این عزا بگریید/ بر کشته‌ی کربلا بگریید 
 با این دل مرده، خنده تا کی؟/ امروز در این عزا بگریید  
فرزند رسول را بکشتند/ از بهر خدای، ها بگریید  
از خون جگر سرشک سازید/ بهر دل مصطفا بگریید  
دل‌خسته ماتم حسينيد / بر گوهر مرتضي بگرييد... 
اشک از پي چيست؟ تا بريزيد / چشم از پي چيست؟ تا بگرييد 
در گريه به صد زبان بناليد / در پرده به صد نوا بگرييد 


میزان

نظرات
ADS
ADS
پربازدید