Performancing Metrics

ظرفیت روابط بین ایران و روسیه، بیشتر از ارتباط کنونی است | اتاق خبر
کد خبر: 374134
تاریخ انتشار: 13 مهر 1395 - 15:43
معاون اول رئیس گمرک روسیه در قفقاز شمالی گفت: ظرفیت و قابلیت روابط بین ایران و روسیه، بیشتر از ارتباط کنونی است و نشست های دو کشور می تواند موجب توسعه روابط شود.

اتاق خبر:یاچسلاو ایوانف دوشنبه شب در نشستی با فعالان بازرگانی گیلان در اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی این استان در رشت افزود: امروز، روز بسیار پرکار و مفیدی را سپری و از زیرساخت ها بویژه بندر در حال احداث گیلان بازدید کردیم.
وی به نشست با نمایندگان دست اندرکار در حمل و نقل و تجاری گیلان اشاره و بیان کرد: همچنین ارتباطاتی را با همکاران گمرکاتی خود در این استان برقرار کرده ایم.
ایوانف با بیان اینکه مدتی در روابط ما وقفه ایجاد شده بود، اظهار کرد: اطلاعات کسب شده می تواند در توسعه کسب و کار و تجارت دو کشور نقشی موثر داشته باشد.
وی تصریح کرد: هر دو طرف بدنبال حل مسائل و مشکلات برای توسعه روابط هستند چراکه طرفین می توانند در این رابطه ذینفع باشند.
وی خاطرنشان کرد: این جلسه، نخستین نشست با این تعداد مقام بلندپایه از گمرکات قفقاز شمالی و جنوبی با گمرکات گیلان است و امیدواریم برای توسعه روابط و حل مشکلات، این نشست ها تداوم داشته باشد.
وی در پاسخ به یکی از فعالان بازرگانی گیلان برای ارزش گذاری کالاها گفت: قیمت گذاری برای همه کشورها براساس قیمت های جهانی است و امکان دارد تسهیلاتی را قائل شوند.
ایوانف در رابطه با صادرات مواد لبنی افزود: تاجایی که می دانیم محدودیتی در مورد صادرات مواد لبنی وجود ندارد و بایستی ملاک، استانداردهای ایمنی و سالم بودن آنها باشد.
وی ادامه داد: در این رابطه بهتر است بیشتر از طریق ساز و کارهای اتاق بازرگانی به راه حل هایی برسیم.
معاون اول رئیس گمرک روسیه در قفقاز شمالی گفت: فردا (سه شنبه) در گمرکات تهران، نشستی بین طرفین برگزار می شود و آنجا مسائل فنی را مورد بررسی قرار می دهیم.

** نقش گیلان در روابط اقتصادی ایران با روسیه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه استان گیلان در روابط اقتصادی ایران با روسیه نقش بسیار اساسی دارد، گفت: استان گیلان از دو طریق بندر انزلی و آستارا ، از راه رود ولگا با روسیه ارتباط برقرار کرده است.
هادی تیزهوش تابان اظهار کرد: همچنین از طریق مسیری دیگر از طریق زمینی با روسیه ارتباط داریم.
وی با بیان این که در پنج سال گذشته آمار متغیری در توسعه اقتصادی با روسیه داشته ایم، گفت: باتوجه به بررسی های انجام شده، چند مورد از کاهش تجاری وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گیلان تحریم ها را از جمله عوامل مهم در کاهش ارتباطات عنوان و بیان کرد: در یک سال گذشته، شاهد کاهش صادرات کالاهای ایرانی به روسیه بوده ایم.
تیزهوش تابان علت این کاهش را مالیات 18 درصدی ارزش افزوده گمرک روسیه برای کالاهای وارداتی دانست و گفت: این موضوع در حالیست که مالیات بر ارزش افزوده در قزاقستان، 12 درصد است و تجار ایرانی ترجیح می دهند به دلیل کاهش هزینه از طریق بندر اکتائو قزاقستان، صادرات خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: گواهی فرم ها به صورت الکترونیکی صادر می شود که در گمرک روسیه این فرم ها مورد تایید نیست اما اکنون در داغستان و آستاراخان، مشکلی در این رابطه نداریم.
به گفته تیزهوش تابان، این مسئله باید خیلی سریع رفع شود چراکه پایان سال میلادی نزدیک است و شاهد افزایش کالا در بخش های مرکبات و سبزیجات هستیم که به طرف مرزها سرازیر می شود.
ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندر انزلی نیز در این نشست گفت: تفاهم نامه ای بین گمرکات دو کشور داشته ایم که قیمت ها از گمرکات مبدا به مقصد اعلام شود.
محمد شهبازی شناسایی تجار خوشنام و معرفی آنها به طرفین را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: سیستم گمرکی باید به صورت آنلاین انجام شود که بتوانیم به اسناد گمرکی طرفین دسترسی داشته باشیم.
هیأت اعزامی از روسیه شامل یاچسلاو ایوانف معاون اول رئیس گمرک روسیه در قفقاز شمالی، نمایندگان اداره کل گمرک جنوب روسیه ، گمرک فدرال روسیه و رئیسان بخش بازرسی ، کنترل هزینه و مدیریت خطر این دو گمرکات امروز (دوشنبه) به گیلان سفر کردند.
این هیأت عصر امروز از منطقه آزاد انزلی بازدید و با مدیرعامل این منطقه نیز دیدار کرده اند.
استان گیلان دارای دو گمرک در شهرستان ساحلی انزلی و شهرستان مرزی بندرآستاراست و این گمرکات در طول تاریخ بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شدند و هم اکنون نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال - جنوب حفظ کرده اند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید