Performancing Metrics

نبود اعتبار مانع تحقق مصوبات مقابله با ریزگردها در خوزستان شده است | اتاق خبر
کد خبر: 374142
تاریخ انتشار: 13 مهر 1395 - 17:02
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به شناسایی 300 هزار هکتار به عنوان کانون شکل گیری گرد و غبار در خوزستان گفت: به دلیل محدودیت مالی ، بسیاری از تعهدات مقابله با ریزگردها در استان اجرایی نشده و این در حالیست که خسارت جدی به بخش های مختلف

اتاق خبر:احمد سیاحی دوشنبه در کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان که در سالن جلسات استاندار برگزار شد، اظهار کرد: با شناسایی این کانون در صورت برنامه ریزی می توانستیم حداقل 30 درصد کانون ها را کنترل کنیم اما این امر محقق نشد که مهترین دلیل آن محدودیت منابع مالی و اختصاص نیافتن اعتبارات لازم به دستگاه های اجرایی است.
وی با اشاره به تدوین برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای مقابله با گرد و غبار در استان افزود: مشکل گرد و غبار با شعار و تشکیل جلسه حل نمی شود و نیازمند اختصاص اعتبار ویژه است و روال کشور این است که در زمان بحران جلسات برگزار می شود و به محض گذر از وضعیت، این جلسات دیگر پیگیری نمی شود.
سیاحی تصریح کرد: تنها کاری که در حال حاضر انجام می دهیم تشکیل جلسه برای تعطیلی مدارس است، در حالی که تعطیلی مدارس نیز باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود و هیچ کس پاسخگوی والدین معترض نیست.
وی با بیان اینکه 2.5 میلیارد ریال پول ماسک از دو سال پیش تا کنون به هلال احمر پرداخت نشده است، افزود: اعتبار دهیاری ها و شهرداری ها برای شستشوی معابر بعد از گرد و غبار تامین نشده و سیستم تقرب پرواز در فرودگاه اهواز نیز هنوز راه اندازی نشده است.
معاون استاندار خوزستان تمرکز بر کانون های خارجی شکل گیری گرد و غبار را نوعی فرافکنی دانست و گفت: اقداماتی که توسط منابع طبیعی و وزارت نفت برای بیابان زدایی انجام شده کافی نیست و می توانستیم برای تامین حقابه تالاب ها و تامین تجهیزات درمانی و پزشکی بهتر عمل کنیم.
وی تصریح کرد: ریزگردها در خوزستان باعث تمایل مهاجرت نخبگان و حتی مردم عادی به سایر مناطق کشور شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه معاونت عمرانی استانداری حتی یک میلیون تومان برای مقابله با ریزگردها در اختیار ندارد، گفت: مطالبه این مسائل حق الناس است و مدیران در مقابل مشکلات تنفسی مردم مسئول هستند.
وی افزود: البته در زمینه پایش و اطلاع رسانی وضعیت بهتری داریم و درمان رایگان بیماران در شرایط گرد و غبار انجام شده است.
سیاحی با اشاره به مصوبه دولت قبل درباره مقابله با ریزگردها گفت: قرار بود بیابان زدایی 200 هزار هکتار از اراضی اطراف تاسیسات نفتی با اعتبار چهار هزار و 870 میلیارد ریال انجام شود اما می گویند یک 'صفر' به اشتباه نوشته شده و سطح بیابان ها 20 هزار هکتار بوده است.

*بیابان زایی در انتظار 9 میلیارد ریال
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان نیز در این نشست خواستار تامین 9 میلیارد ریال اعتبار برای نگه داری و آبیاری اراضی شد که تحت عملیات بیابان زدایی قرار گرفته اند.
شهریار بذرکار افزود: در صورت اختصاص نیافتن این اعتبار نهالکاری های انجام شده کاملا از بین می رود و خشک می شود و همه زحمات هدر می رود.
وی همچنین خواستار شناسایی دلایل ایجاد کانون های گرد و غبار در خوزستان شد و گفت: بدون شناخت این دلایل نمی توان راهکاری ارائه کرد زیرا راهکارهای مقابله با کانون های گرد و غبار در استان متفاوت است.
بذرکار با انتقاد از برخی مصوبات ستاد مقابله با ریزگردها، آنها را نیازمند بازنگری دانست و اظهار کرد: کشور ما از سال 2000 میلادی دچار خشکسالی بوده، اما برخلاف سایر نقاط دنیا سیاست های خود را بر مبنای این شرایط تنظیم نمی کند و هنوز هم کاشت گیاهان و صدور مجوز چاه ها بر اساس روال گذشته است.
وی تصریح کرد: راه حل های کنونی نوعی مسکن و برای اقناع افکار عمومی بوده است.
بذرکار با تاکید بر اصلاح سیاست های مدیریت منابع آب افزود: دشت های سیل گیر خوزستان با اقدامات غیرمدبرانه تخریب شده و به کانون های گرد و غبار تبدیل شده اند به طور مثال کانون های گرد و غبار هندیجان و امیدیه تنها به دلیل مسدود کردن آبراهه های بارش های زمستانه به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند.

*ظهور 'اینورژن' در خوزستان
مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به وقوع پدیده 'اینورژن' از دیروز در استان گفت: این پدیده که شامل پایداری هوا و عدم وزش باد است تا پنجشنبه در خوزستان ادامه می یابد و باعث تداوم گرد و غبار و آلودگی هوا در این روزها می شود.
کوروش بهادری با انتقاد از محقق نشدن اعتبارات این اداره کل برای مقابله با ریزگردها افزود: قرار است 20 میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات پیش بینی اختصاص یابد.
وی خواستار اختصاص 1.8 میلیارد ریال اعتبار برای خرید 2 تلویزیون شهری در اهواز شد و گفت: این تلویزیون ها قرار است برای اطلاع رسانی به مردم در زمینه وضعیت آب و هوا فعالیت کنند.
بهادری همچنین تاکید کرد: در صورت همکاری استانداری، مرکز ملی هشدار و پایش هوا در خوزستان راه اندازی می شود.
بر اساس این گزارش، بهمن ماه 1393، در پی گرد و غبار شدیدی که در خوزستان به وقوع پیوست، دولت بسته مقابله با گرد و غبار را تدوین و 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن در سال های 93 و 94 تصویب کرده بود که از این میان اعتبار ناچیزی اختصاص یافته است.
گرد وغبار از هفته گذشته دوباره در خوزستان آغاز گرفته و در روزهای اخیر شدت گرفته است.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید