Performancing Metrics

قدرت منطقه‌یی ایران برای آلمان‌ها جذاب‌تر از بازارش است | اتاق خبر
کد خبر: 374369
تاریخ انتشار: 14 مهر 1395 - 19:09
سفیر پیشین ایران در آلمان:
سفیر پیشین ایران در آلمان با بیان اینکه مباحث اقتصادی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین تهران و برلین دلیل اصلی سفر معاون صذر اعظم المان به ایران، نیست گفت: نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران برای آلمان‌ها از جذابیت بالایی برخوردار است و آنها در بسیاری از مباحث

اتاق خبر: علیرضا شیخ عطار با اشاره به سفر زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم  آلمان به تهران  در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اثرگذاری رژیم صهیونیستی  بر روابط تهران برلین وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: احتمال توطئه اسرائیل در روابط دو کشور وجود دارد ولی در حال حاضر می بینیم که برقراری روابط با ایران مورد استقبال آلمان‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این دومین سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران است و پیش از آن هم وزیر خارجه آنها دو بار به کشورمان سفر کرده است.

سفیر پیشین ایران در برلین با بیان اینکه جدا از مباحث اقتصادی، ایران و آلمان در مباحث سیاسی هم با یکدیگر تعامل دارند افزود: در زمینه حل بحران سوریه و عراق در بسیاری از موارد نظرهای دو کشور نزدیک به هم است و حتی آلمان ها پیش از همه اعلام کرده اند که بدون حضور ایران هیچ مشکلی در منطقه حل نخواهد شد.

شیخ عطار همچنین در رابطه با سفر گابریل به تهران برای شرکت در کمیسیون مشترک ایران و آلمان گفت: امروزه کمیسیون مشترک در اروپا مربوط به بخش های خصوصی می شود و از حدود 20 سال پیش ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی به عهده وزیر اقتصاد آلمان بود که نظر مثبتی نسبت به ایران داشت ولی بعدها کمیسیون مشترک در اروپا به سطح معاون وزیر تغییر کرد و در حال حاضر هم بیشتر نظر آنها معطوف به شرکت های خصوصی است.

وی ادامه داد: از نظر من هدف سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران بیشتر انگیزه های اقتصادی است و هدف اصلی حضور در کمیسیون مشترک نبوده است چرا که کمیسیون مشترک ابزاری برای تعیین چارچوب های همکاری اقتصادی دو کشور است. این در حالی است که چارچوب همکاری های اقتصادی تهران – برلین سال ها پیش تبیین شده است.

سفیر پیشین ایران در برلین اتصال بنگاه های اقتصادی بین ایران و آلمان را از مهمترین دلایل سفر معاون صدر اعظم آلمان دانست و افزود: در حال حاضر آلمان یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و  بزرگترین صادره کننده ماشین آلات و تجهیزات سیر ساختی به ایران بود و در زمان تحریم ها هم به شدت به آمریکا فشار می آورد تا مناسبات خود را با کشور ما حفظ کند همچنین می توان گفت آلمان آخرین کشوری بود که پس از تحریم ها مناسبات اقتصادی خود با ایران را قطع کرد ولی به طرق مختلف نارضایتی خود را از این تحریم ها ابراز می کردند.

شیخ عطار با تاکید بر اهمیت تعامل شرکت های کوچک و متوسط ایران و آلمان تاکید کرد: حدود 80 درصد از بار اقتصاد آلمان به دوش شرکت های کوچک و متوسط است. همین شرکت ها هستند که قطعات و نیازهای شرکت های بزرگی مثل بنز، زیمنس و لوفت هانزا را تامین می کنند و در زمان تحریم ها هم همین شرکت های کوچک و متوسط بودند که بیشترین لطمه را خوردند چرا که شرکت های بزرگتر آلمانی سهم گسترده ای در بازار جهانی دارند ولی شرکت های کوچک و متوسط این کشور بیشترین سود خود را از تعامل مستقیم بازار ایران به دست می آورند به همین دلیل سفر گابریل و تلاش او برای اتصال این شرکت ها به بازار ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

مبنع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید