Performancing Metrics

افزایش اختیارات استانی؛ شاه کلید حل مشکلات استان ها | اتاق خبر
کد خبر: 374469
تاریخ انتشار: 15 مهر 1395 - 08:12
افزایش اختیارات استانی که یکی از پیشنهادها و درخواست های مکرر استاندار کرمان بوده به عنوان شاه کلید حل مشکلات مختلف استان ها مطرح است.

اتاق خبر:علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان با انعقاد بیش از 750 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه سرمایه گذاری در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی ، بارها از وجود موانع دست و پاگیر و نبود اختیارات کافی در استان برای تسهیل سرمایه گذاری و توسعه سخن گفت.
پیشنهاد افزایش اختیارات استانی توسط نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی نیز مورد حمایت قرار گرفت و از سوی دولت تدبیر و امید، تایید و به دستور رئیس جمهوری بررسی شد.
شناسایی قوانین مزاحم توسعه، چاپ کتابچه آن و ارسال به دستگاه ها و نهادهای مختلف گام دیگری در راستای شتاب بخشی به روند توسعه در استان و حتی کشور بوده است.
موافقت دولت با واگذاری برخی اختیارات دستگاه های اجرایی به واحدهای استانی خبر خوشی برای استانداران و مدیرانی استان ها بود.
در نشست مرداد ماه هیات دولت مقرر شد وزیران، رئیسان و مدیران عامل موسسات و شرکت های دولتی آن دسته از وظایف و اختیارات را که واگذاری آن منع قانونی ندارد و موجب نقض سیاست های کلان ستادی نمی شود به واحدهای استانی متناظر تفویض کنند.
موافقت رئیس جمهوری با بررسی پیشنهاد استانداران مبنی بر افزایش اختیارات توسعه ای استان ها و عملیاتی شدن آن برگ زرین دیگری در کارنامه دولت تدبیر و امید به شمار می رود.
معاون امورعمرانی استاندار کرمان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف استاندار کرمان از واگذاری اختیارات، بازگذاشتن دست اشخاص نبود بلکه هدف این بود که مسئولان دستگاه های اجرایی برای اجرای طرح های توسعه ای استان اختیارات بیشتری داشته باشند تا کار با سرعت بهتری پیش برود.
ابوالقاسم سیف اللهی افزود: بعد از مطرح شدن افزایش اختیارات به استان ها 50 مصوبه و اختیار به دستگاه های مختلف استان کرمان واگذار شد.
وی گفت: این 50 اختیار دستگاه های اجرایی استان کرمان سهم مهمی در پیشبرد اهداف توسعه گرایانه در استان کرمان داشته است.
سیف اللهی بیان کرد: اختیار واگذاری اراضی ملی به کارخانه ها و غیره بعد از این پیشنهاد به استان ها واگذار شد که بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه شرایط استان ها با یکدیگر تفاوت دارد گفت: باید در هر منطقه مطابق با شرایط موجود آن منطقه تصمیم گیری کرد.
وی به واگذاری اختیارات وزارت نیرو به دستگاه های مرتبط استانی اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه اختیارات خوبی را به مراکز استان ها واگذار کرده است.
سیف اللهی ادامه داد: در این طرح اختیار داده شد آب بر اساس تشخیص شرکت آب منطقه ای تغییر کاربری داده شود و بدون محدوده کیلومتری چاه های مورد نیاز را جابجا کنند.
وی افزود: اختیارات واگذار شده در بخش محیط زیست به استان ها در گذشته با عنوان کمیسیون ماده 2 بسیار زمانبر بود.
سیف اللهی گفت: امروز استان های کشور از وجود نیروی فنی و متخصص تحصیلکرده بهره مند هستند لذا می توان اختیارات واگذار شده به استان ها را به صورت کامل اجرا کرد.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان اظهار کرد: اختیارات واگذار شده به استان ها بخش زیادی از مشکلات را برطرف کرده است.
وی با بیان اینکه باز هم باید اختیاراتی به مجموعه اختیارات واگذار شده به استان ها اضافه شود افزود: حدود 30 مصوبه دیگر در بخش های مختلف استان به عنوان اختیارات واگذار شده نیاز است.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: اکنون که طرح های اقتصاد مقاومتی در سه استان کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی در دست اجراست دولت به این نتیجه رسیده که مدیریت استانی بهتر جواب می دهد.
سیف اللهی افزود: اختیاراتی در حوزه های پولی، مالی و بانکی باید به مجموعه اختیارات واگذار شده به استان ها اضافه شود.
وی به پیگیری های 2 ساله استاندار کرمان به منظور واگذار شدن اختیارات به استان ها اشاره و اظهار کرد: اختیارات واگذاری شرایط موجود را تسهیل کرده است و از اقدامات ماندگار آقای رزم حسینی است.
سیف اللهی از کمیسیون ماده 21 واگذاری زمین، کارگروه حفاظت آب و گردشگری و غیره به عنوان اختیارات واگذار شده به استان ها نام برد.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: طرح های ابتکاری استاندار کرمان از مثلث توسعه اقتصادی تا اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی علیرغم کمبود منابع مالی به بهترین نحو در استان کرمان در دست اجراست.
وی شرایط اقتصادی استان کرمان را با توجه به حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان امیدوار کننده دانست و گفت: آینده شرایط اقتصادی کرمان خوب است و تحولی خوب در استان ایجاد می کند.
سیف اللهی افزود: با واگذاری اختیارات به استان ها مشکلات حداقل بیش از 100 طرح کوچک و بزرگ عمرانی در استان کرمان برطرف شده و اکنون این طرح ها در کرمان در حال فعالیت هستند.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید