Performancing Metrics

مذاکرات جدیدنفتی ایران و لوک اویل | اتاق خبر
کد خبر: 374482
تاریخ انتشار: 15 مهر 1395 - 08:12
یک مقام مسئول با اشاره به مذاکرات جدید انجام گرفته با نمایندگان لوک‌اویل روسیه اعلام کرد: روس‌ها پیشنهادهایی به منظور ساخت پالایشگاه، انبار نفت‌ و جایگاه‌های سوخت در ایران ارائه کرده‌اند.

اتاق خبر: بیژن حاج محمدرضا امروز در نشست خبری با بیان اینکه در طول دو ماه گذشته تاکنون مذاکرات نمایندگان لوک‌اویل روسیه در تهران به منظور ساخت پالایشگاه نفت، انبار نفت و جایگاه‌های سوخت انجام گرفته است، گفت: این شرکت نفتی روسیه به دنبال ساخت پالایشگاه در ایران و عرضه بنزین با استاندارد «لوک‌اویل» در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مجوز فروش و عرضه بنزین با استاندارد لوک لویل روسیه در داخل کشور باید توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شود، یادآور شد: بر اساس مذاکرات اولیه، این شرکت روسی همچنین به دنبال احداث ۲۰ تا ۲۲ جایگاه برای عرضه بنزین خود در داخل ایران است.

رئیس هیأت مدیره انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور با تشریح اجرای طرح برندینگ در سطح جایگاه‌های سوخت کشور تصریح کرد: بر اساس ضوابطی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرده، باید هر شرکت صاحب برند، مالکیت حدود ۱۰۰ جایگاه را در اختیار داشته باشد تا در نهایت قرارداد نهایی بین دولت و برند برای جایگاه داری در قالب طرح برندینگ امضا شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مسئولیت توزیع کارمزد هم در بین جایگاه‌های سوخت بر عهده شرکت‌های برند بوده که این شرکت‌ها یک حق برندینگ به صورت جداگانه از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: پیش از این جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور پیشنهادی را به منظور خرید سهام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به وزارت نفت ارائه داده بودند که بیژن زنگنه پس از بازگشت به وزارت نفت، با این پیشنهاد مخالف است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه هم‌اکنون چشم‌انداز و اجرای طرح برندینگ در بین جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور با ابهامات متعددی روبرو است، یادآور شد: تاکنون ۶ شرکت صاحب صلاحیت برای اجرای طرح برندینگ ثبت‌نام کرده‌اند و تعدادی از شرکت‌های خارجی هم آماده مشارکت با شرکت‌های صاحب برند شده‌اند.

حاج محمدرضا با یادآوری اینکه اداره یک جایگاه سوخت متوسط در کشور ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه بهره‌برداری دارد، تأکید کرد: بر این اساس با قیمت‌های فعلی فروش فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و نرخ کارمزدها، عملاً مدیریت اقتصادی در جایگاه‌های سوخت امکان‌پذیر نیست.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور همچنین با اعلام اینکه همزمان با اجرای طرح برندینگ، روند ساخت جایگاه‌های جدید بنزین و گازوئیل هم در کشور متوقف شده است، گفت: هم‌اکنون ۶۷۰ مجوز احداث جایگاه توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شده که پیشرفت ساخت این جایگاه‌ها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه بر اساس ضوابط جدید، جایگاه‌های آماده بهره‌برداری باید یک شرکت را به ثبت برسانند، تصریح کرد: عملاً با توجه به ضوابط موجود، ساخت جایگاه‌های جدید متوقف شده تا اجرای طرح برندینگ سر و سامانی بگیرد.

وی همچنین با اشاره به ساخت جایگاه‌های تک تلمبه‌ای در کنار پیاده‌راه‌ها اظهار داشت: احداث جایگاه تک تلمبه‌ای در کنار پیاده‌راه‌های کلانشهر کشور همچون اصفهان و تهران، حریم پیاده‌راه‌ها را اشغال می‌کند و عملاً مزاحمت برای مردم ایجاد می‌کند که تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی ساخت این نسل جدید جایگاه‌های سوخت تا چند سال آینده آشکار خواهد شد.

حاج محمدرضا با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۳۹۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور وجود دارد، بیان کرد: در حالی که در برخی از کلانشهرها همچون مناطق غرب و شمال غرب تهران با کسری و کمبود شدید جایگاه سوخت روبرو هستیم، در برخی از مناطق همچون جنوب تهران و یا مسیرهای شهرستان‌های منتهی به تهران به صورت دیوار به دیوار جایگاه احداث کرده‌ایم و عملاً هیچ‌گونه نظارت بر روند ساخت جایگاه‌های اقتصادی در کشور انجام نشده است.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور همچنین با ناکارآمد توصیف کردن اجرای طرح جمع‌آوری بخارات بنزین (کهاب) در جایگاه‌های سوخت تبیین کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد جایگاه‌های کشور به سیستم کهاب تجهیز شده‌اند اما به دلیل نبود خودروهای استاندارد جمع‌آوری بخارات بنزین، عملاً اجرای این طرح از بازدهی و بهره‌برداری کافی برخوردار نیست.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شل و توتال به منظور آموزش جایگاه‌داران سوخت کشور خاطرنشان کرد: هر گونه هوافروشی و کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت با توجه به سامانه‌های متعدد نظارتی نصب شده را به شدت رد می‌کنیم و هم‌اکنون فرآورده‌های نفتی با بالاترین استاندارد در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید