Performancing Metrics

پایان کنفرانس بروکسل با وعده کمک ۱۵ میلیارد دلاری به افغانستان | اتاق خبر
کد خبر: 374561
تاریخ انتشار: 15 مهر 1395 - 18:37
کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بروکسل وعده دادند بیش از ۱۵ میلیارد دلار در چهار سال آینده به افغانستان کمک کنند.

به گزارش اتاق خبر  به نقل از آژانس خبری «پژواک»، کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بروکسل، در پایان این نشست جهانی وعده دادند تا ضمن حمایت سیاسی، در چهار سال آینده بیش از ۱۵ میلیارد دلار  به افغانستان کمک کنند.

این نشست بین المللی با عنوان «مشارکت برای آبادانی و صلح» با حضور هیئت عالی رتبه دولت افغانستان به رهبری «اشرف غنی» رئیس جمهور و شرکت «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در بروکسل برگزار شد.

عبدالله عبدالله در پایان این نشست، تعهد کشورهای کمک کننده را بسیار مؤثر و دلگرم کننده خواند و گفت: زمانی که افغانستان با تهدیدهای امنیتی، مشکلات اقتصادی، چالش های سیاسی و منطقه ای روبرو می شود این تعهدات مردم افغانستان را خوشحال و امیدوار می کند.

وی خاطر نشان کرد که دولت وحدت ملی افغانستان نیز در زمینه بهبود اوضاع از جمله اصلاحات انتخاباتی و سیاسی و تامین صلح متعهد است و به تلاش های جدی خود در این عرصه ادامه می دهد.

«نادری نادری» مشاور رئیس جمهور افغانستان در صفحه فیس بوک خود نوشت: کشورهای شرکت کننده در این نشست وعده دادند تا در چهار سال آینده ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کنند.

انگلیس اعلام کرده است که حدود یک میلیارد دلار در چهار سال آینده به افغانستان کمک خواهد کرد.

هندوستان نیز با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان، بر حمایت خود برای برقراری ثبات در افغانستان تاکید کرد و اعلام کرد حدود یک میلیارد دلار به افغانستان کمک می کند.

دولت ژاپن نیز اعلام کرد که ۹۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد تا در زمینه کمک به مهاجرین و آوارگان در این کشور هزینه شود.

 کشور آلمان با اعلام یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کمک مالی به افغانستان، این کمک را به مبارزه با فساد اداری و بازگشت مهاجرین افغانستانی که درخواست پناهندگی آنان در این کشور پذیرفته نشده است، مشروط کرد.

ترکیه نیز با تاکید بر اهمیت حمایت از افغانستان و هشدار نسبت به اوضاع امنیتی در این کشور، اعلام کرد: در نظر دارد یک دانشگاه ویژه زنان در افغانستان ایجاد کند و کمک های خود را به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دهد و در عین حال ۶۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد.

نروژ نیز اعلام کرده است افغانستان در ۱۵ سال گذشته پیشرفت زیادی کرده است اما هنوز هم یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. نروژ متعهد است تا سالانه ۸۷ میلیون دلار به افغانستان کمک کند، اما دولت افغانستان باید در مقابل تعهد خود را در زمینه اصلاحات سیاسی و انتخاباتی عملی کند.

 همچنین پاکستان اعلام کرده است دولت اسلام آباد در چهار سال آینده ۳۰۰۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی ارایه میکند و متعهد است ۵۰۰ میلیون دلار نیز کمک مالی ارایه دهد.

در کنفرانس بروکسل نمایندگان ارشد بیش از ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان بین المللی شرکت کرده بودند.

94105

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید