Performancing Metrics

تولید 140 تجهیزات پیشرفته از سوی 40 شرکت دانش‌ بنیان | اتاق خبر
کد خبر: 374679
تاریخ انتشار: 16 مهر 1395 - 11:38
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که در حال حاضر در ده حوزه صنعتی فناوری نانو رسوخ کرده است، گفت: با توسعه فناوری نانو در کشور 140 تجهیزات پیشرفته از طریق 40 شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

دكتر سعيد سركار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر سعید سرکار در نشست با سفرای سی‌و یک کشور در حاشیه نهمین جشنواره نانو، آگاه سازی مردم نسبت به قابلیت‌های فناوری نانو را از برنامه‌های ستاد نانو نام برد و افزود:‌ ایران پس از اجرای اولین برنامه‌راهبردی،  دومین برنامه راهبردی خود  را در قالب سند ده سال دوم آغاز کرده است.  

وی تمرکز سند دوم ده ساله فناوری نانو را همکاری‌های بین‌المللی ذکر کرد و ادامه داد: برای توسعه فناوری نانو برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شد که قرار گرفتن ایران در میان ده کشور دنیا، تولیدثروت،‌  نوآوری و توسعه نیروی انسانی از آن جمله است. 

سرکار حضور شش نماینده از دستگاهای مختلف در ستاد توسعه فناوری نانو را از زیرساخت‌های توسعه این فناوری نام برد و یادآور شد: این ستاد یکی از زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که برای توسعه همه جانبه کارگروهای مختلفی تشکیل شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نبود زیرساخت‌های پژوهشی را از چالشهای این حوزه نام برد و اضافه کرد: برای رفع این مشکل  اقدام به ایجاد شبکه آزمایشگاهی کردیم که 66 آزمایشگاه برای بخش دانش‌آموزی خدماتی را ارائه می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه کلیه تجهیزات این آزمایشگاها از تولید محققان داخل کشور است، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها موجب شده است تا برخی از کشورها تقاضای ایجاد آزمایشگاهای دانش‌آموزی را از ایران داشته باشند که بر این اساس آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی برای کشور چین با استفاده از تجهیزات ایرانی راه‌اندازی می‌شود.

وی برگزاری المپیادهای  نانو را از دیگر فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه این فناوری نام برد و یادآور شد: تاکنون هفت دوره المپیاد دانش‌آموزی برگزار کردیم و در سال جاری نیز اولین مسابقه دانشجویی نانوتکنولوژی با حضور شش کشور برگزار خواهد شد. 

وی با اشاره به برنامه‌های ایران در زمینه توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که این برنامه ها در سه فاز مختلف برگزار شده است، اضافه کرد: در فاز اول تولید محصولات با فناوری نانو بوده است.

وی فاز دوم این فعالیت‌ها را ورود فناوری نانو به صنایع دانست و گفت: پیام ما به مدیران صنایع این است که اگر از فناوری نانو استفاده نکنند در آینده مجبور خواهند شد تا از یک رقابت سخت عبور کنند. 

سرکار با تاکید بر این که تاکنون در ده حوزه صنعتی، نانو فناوری رسوخ کرده است، اظهار کرد:  در فاز سوم این فعالیت‌ها نیاز به پیشرفته‌ترین تجهیزات دارویی و صنعتی داشتیم که در این زمینه اقداماتی صورت گرفت. 

وی توسعه فناوری نانو را در گرو نیروهای متخصص دانست و افزود: در حال حاضر 30 هزار نیروی متخصص در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تربیت شده است ضمن آن که 65 دانشگاه در دوره‌های کارشناسی نانو فناوری و 20 دانشگاه در دوره‌های دکتری دانشجو می پذیرند.

سرکار به موفقیتهای ایران اشاره کرد و یادآورشد: در سال 2001 تنها ده مقاله از سوی محققان کشور تولید شد ولی در حال حاضر روزی بیست مقاله در این زمینه تولید می شود. 

وی رتبه جهانی ایران در این زمینه را ششم عنوان کرد  و گفت‌:‌ ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، کره جنوبی و آلمان قرار دارد.

سرکار، توسعه فناوری نانو را بسیار پیچیده توصیف کرد وادامه داد:‌ علی رغم مشکلات موجود در حال حاضر 140 تجهیزات پیشرفته از سوی 40شرکت تولید می‌شود از جمله آن که 330 محصول مبتنی بر نانو به بازار ارائه شده و به 15 کشور دنیا صادر می‌شود. 

وی به موفقیت‌های دانشمندان کشور در حوزه‌های نانوپزشکی اشاره کرد ویادآور شد: در حال حاضر دارویی با فناوری نانو تولید می‌شود که هر ریال آن حدود آن 40 دلار است که خرید نمونه خارجی آن برای ما 800 دلار هزینه دارد. 

به گفته سرکار، در حال حاضر 16شرکت در حوزه صنعتی، 18 شرکت در حوزه کشاورزی و 8 شرکت در حوزه های نفتی مرتبط با فعالیت‌های نانو فعال هستند. 

دبیر ستاد توسعه فنانوری نانو با اشاره به همکاری این ستاد با کشورهایی مانند روسیه تایلند و کره جنوبی تاکید کرد:‌ برنامه ما توسعه همکاری با سایر کشورها است از این روی از سفرای داخل این همایش خواهش می‌شود که به دانشمندان بدون مرز اجازه دهند تا روابط علمی توسعه یابد. 

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید