Performancing Metrics

بروز تحولات جدی در روابط تهران - بانکوک | اتاق خبر
کد خبر: 374765
تاریخ انتشار: 17 مهر 1395 - 00:38
سفیر کشورمان در بانکوک با اعلام مشاهده نشانه‌های تحولات جدی در تعاملات تهران- بانکوک گفت: سفر رییس جمهور کشورمان به تایلند اولین سفر در سطح رییس دولت میان دو کشور پس از انقلاب اسلامی در ایران است.

اتاق خبر: محسن محمدی با اشاره به دیدار رسمی روحانی از تایلند که در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در فاصله ۱۷ تا ۱۹مهرماه و به دعوت رسمی نخست وزیر این کشور انجام می‌شود، گفت:  این سفر اولین سفر در سطح رئیس دولت میان دو کشور پس از انقلاب اسلامی در ایران است و در چارچوب بازدیدی دوجانبه و به منظور حضور در دومین نشست سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) انجام می‌رود که با توجه به رشد روز افزون مناسبات دو کشور، اراده سیاسی طرفین بر تنظیم این سفر قرار گرفت.

این دیپلمات کشورمان در رابطه با نگرش دستگاه دیپلماسی کشورمان به جنوب شرق آسیا، تصریح کرد: پس از روشن شدن آثار مثبت برجام و حذف تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان، مقامات سیاسی و اقتصادی تایلند با نگاه و رویکردی جدید در مسیر توسعه روابط با ایران گام برداشتند و دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در اوج رویکرد غرب به ایران، سیاست نگاه به شرق خود را تداوم بخشیده و سفر کنونی منطقه ای رییس جمهور نیز حاکی از توجه خاص جمهوری اسلامی ایران به منطقه شرق آسیا است.


وی برخورداری ایران از امکانات و مزیت‌های متعدد را از دلایل تمایل متقابل تایلند برای گسترش تعاملات با تهران دانست و گفت: موقعیت مناسب جغرافیایی، برخورداری از بازار ۵۲۰ میلیون نفری و وجود همسایگان متعدد، منابع غنی نفت و گاز و معادن، مسیرهای ارتباطی شمال- جنوب و شرق – غرب ،  نیروی انسانی مجرب و تحصیل کرده و زمینه‌های متعدد سرمایه گذاری موجود در عرصه‌های راه سازی، صنعت نفت و گاز ، گردشگری، احداث هتل و ... همگی زمینه‌های تشویق بخش‌های دولتی و خصوصی تایلند را فراهم کرده است و هم اینک آنها رویکرد جدی به همکاری با کشورمان دارند.  

محمدی از بروز و ظهورنشانه‌های تحولات جدی در مناسبات تهران و بانکوک خبر داد و گفت: برای مثال می توان به اعزام هیات های بلندپایه اقتصادی تایلند به ایران از جمله سومکید جاتوسریپیتاک معاون نخست وزیر تایلند به ایران در راس هیاتی متشکل از وزیران امور خارجه، علوم و فن آوری، دارایی، انرژی و بازرگانی و روسای سازمان های گردشگری، شورای تجارت و فدراسیون صنعت تایلند اشاره کرد که به امضای ۶ سند همکاری میان دو کشور شد منجر شد.


سفیر کشورمان در بانکوک در ادامه به برگزاری نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بعد از سال ها وقفه اشاره کرد و افزود: سفر وزیر گردشگری و ورزش تایلند به ایران و شرکت در اولین نشست وزرای گردشگری مجمع گفتگوی همکاری آسیا ، سفر معاون دبیر دائم وزارت امور خارجه تایلند در راس هیاتی به منظور بررسی راه های همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و بویژه شیلات همچنین سفر هیاتی از شرکت معظم نفتی PTT  به ایران که به منظور بررسی زمینه های خرید نفت و محصولات پتروشیمی و همچنین بررسی زمینه های سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران و برقراری پروازهای هفتگی متعدد خطوط هوایی ایر آسیا و تای ایرویز به ایران انجام شد همگی موید تحولات جدی در مناسبات تهران و بانکوک هستند.

سفیر کشورمان در بانکوک در بخش دیگری از این گفت و گو حجم مناسبات تجاری کنونی بین  ایران و تایلند را در حدود ۳۱۰ میلیون دلار دانست و تصریح کرد: در حال حاضر به هیچ وجه متناسب با ظرفیت های بالقوه و بالفعل دو کشور منطبق نیست ولی امیدواریم  که با توجه به ترکیب هیات همراه ریاست محترم جمهوری، متشکل از بخش های دولتی و خصوصی، این سفر هم مسیر توسعه همکاری های دو کشور را بیش از پیش هموار کند.


وی ادامه داد: امیدواریم به زودی شاهد رسیدن حجم مناسبات تجاری تهران و بانکوک حداقل به دوران قبل از تحریم ها یعنی یک میلیارد و دویست میلیون دلار باشیم.


محمدی با اشاره به نقش بالقوه مکملی  اقتصاد و صنعت دو کشور و در پاسخ به این سئوال که در سفر آتی روحانی به تایلند در چه زمینه‌هایی گفت‌وگو انجام خواهد شد؟ برخی از اهداف و زمینه های همکاری ایران و تایلند را که در جریان این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت را این طور عنوان کرد: پیگیری توافقات اخیر و واکاوی  اسناد پیشین و تعیین موارد مغفول مانده، تعیین زمینه‌های جدید همکاری و زمینه سازی برای امضای اسناد جدید همکاری و بررسی بهره برداری طرف تایلندی از امکانات جاده‌ای و بندری ایران.

این دیپلمات کشورمان همچنین امکان بهره برداری دو کشور از امکانات یکدیگر جهت ذخیره سازی و توزیع کالاهای تولیدی خود را از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور دانست و گفت: تبادل دانش و فناوری‌های صنعتی از جمله در زمینه تولید خودرو، فناوری‌های نوین، فناوری نانو، صنایع دارویی و غذایی، کشاورزی و شیلات و همچنین تولید انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، سرمایه گذاری های متقابل و بویژه طرف تایلندی در زمینه های مختلف تجاری و صنعتی در کشورمان، اخذ و اجرای پروژه های مشترک در کشورهای ثالت از دیگر زمینه های همکاری تهران و بانکوک هستند که در  سفر آتی رییس جمهور  کشورمان به تایلند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی  همچنین در پاسخ به این سئوال که عمده ترین واردات کشورمان از تایلند چیست؟گفت: عمده ترین واردات ما را فرآورده های چوبی ، لاستیک و کائوچو، انواع نوشیدنی ها ، دستگاه های تهویه و خنک کننده ، میوه های فرآوری شده ، قطعات خودرو، الیاف مصنوعی ، ماشین الات و قطعات الکترونیکی ، تور ماهیگیری و کاغذ تشکیل می دهد .
محمدی ادامه داد:عمده اقلام صادراتی کشورمان به تایلند   هم شامل کود و مواد شیمیایی ، محصولات پتروشیمی ، اقلام دارویی ، فلزات معدنی ، ضایعات آهن ، فولاد ، آبزیان تازه و منجمد و محصولات سرامیکی می باشد.
این دیپلمات کشورمان در ادامه در رابطه با دلایل اهمیت گسترش روابط تهران و بانکوک تصریح کرد:حمایت های دو کشور از یکدیگر در مجامع بین المللی و همکاری های نزدیک منطقه ای نیز از دیگر بخش های همکاری های سیاسی میان دو کشور بوده است. به پیشنهاد تایلند ، ایران به عضویت مجمع گفتگو برای همکاری در آسیا (ACD) پذیرفته شد و این کشور از حامیان اصلی پیوستن ایران به معاهده دوستی و همکاری در قالب آ. سه . آن (حدود دو ماه قبل ) بود و متقابلا تایلند  هم با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب عضویت ناظر در سازمان همکاری اسلامی شد.
وی ادامه داد:تقویت همکاری های منطقه ای یکی از اولیت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی ایران و تایلند هریک به عنوان عضو موثر در اکو و آ. سه . آن می توانند موجبات تقویت بیشتر همکاری های منطقه ای در غرب و شرق آسیا را فراهم کنند.
سفیر کشورمان در بانکوک با اشاره به اینکه طرف تایلندی باوجود مشغله زیاد و حضور۳۴ هیات از کشورهای مختلف در تایلند، توجه و اهمیت ویژه ای برای هیات ایرانی قائل شده است، در پاسخ به این سئوال که برنامه های  روحانی در جریان این سفر به چه صورت است، گفت:دیدار با نخست وزیر تایلند و تشکیل جلسه ای با حضور اعضای کابینه دو کشور که طی آن آخرین وضعیت روابط و راه های توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، شرکت در ضیافت اختصاصی به افتخار هیات ایرانی همچنین برگزاری همایش اقتصادی فعالان تجاری دو کشور ، دیدار با ایرانیان مقیم و برخی از رهبران جامعه مسلمان تایلند و برگزاری مراسم عزا داری ابا عبد الله الحسین در محل اقامت هیات ایرانی، شرکت در اجلاس سران گفتگوی همکاری آسیا ، سخنرانی در این نشست و ملاقات هایی با سران برخی از کشورها در حاشیه این نشست جزء برنامه های رییس جمهور و هیئت همراه او در سفر به تایلند است.

محمدی در رابطه با تاریخ روابط تهران و بانکوک هم ،خاطرنشان کرد: تاریخ روابط و پیوندهای دو کشور به بیش از ۴ قرن قبل و به دوران صفویه می رسد که شیخ احمد قمی، روحانی و سیاح ایرانی با سفر به تایلند ضمن تبلیغ دین اسلام و مکتب تشیع، بدلیل شایستگی ها و قابلیت های بالایی که داشت به مدارج عالی سیاسی، اقتصادی و دینی در تایلند دست یافت و مروج تشیع دراین کشور شد و پس از ۴۰۰ سال هنوز هم آثار مثبت حضور وی در تایلند بسیار مشهود و نقش مثبت وی مورد تائید و تقدیر مردم تایلند قرار داشته و دارد.
وی ادامه داد:اراده مقام های عالی رتبه ایران و تایلند همواره در جهت مناسبات دوستانه بین دوکشور و بر مبنای احترام، اعتماد و منافع متقابل بوده و روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور از سال برقراری روابط یعنی از سال ۱۳۳۵ هجری شمسی تا کنون همواره بدون تنش و از روند مناسبی برخوردار بوده است.

 محمدی با بیان اینکه تایلند در سال های جنگ تحمیلی هرگز در تحریم علیه ایران شرکت نکرد، گفت: وزیر امور خارجه این کشور در سال ۱۳۶۴ در نطق خود در سازمان ملل ، عراق را آغازگر جنگ تحمیلی علیه ایران خواند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در ارتباط با اهمیت و ویژگی های دومین نشست سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا ( ACD  ) خاطرنشان کرد : مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) بعنوان یک ابتکار تایلندی که از سوی کشورهای منطقه بخوبی استقبال شده است، هدف کمک به توسعه اقتصادی و فراهم سازی بسترهای رسیدن به صلحی پایدار از طریق گفتگو و تعامل درون منطقه ای میان دولت ها در وهله اول و سایر بازیگران در وهله دوم را دنبال می کند.


وی ادامه داد:در واقع وجه تمایز این نهاد با سایر نهادهای مشابه تلاش برای درگیر ساختن همه بازیگران در سطوح مختلف در فرآیندی از دیالوگ و همکاری است تا از طریق آن تفاهم و درک متقابل بیشتری فراهم شده و در نتیجه با تقویت زمینه های همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی؛ فضای سیاسی نیز برای دست یابی به توافق و تفاهم جهت دستیابی به منطقه ای با ثبات تر و به لحاظ سیاسی  پیش بینی پذیر تر فراهم شود. به عبارت دیگر ، گفتگو، رسیدن به صلحی پایدار از طریق توسعه و گسترش حوزه های همکاری را تسهیل می کند.  
محمدی بابیان اینکه مجمع گفتگوی آسیایی هنوز در حال تکامل و شکل گیری است،افزود: تلاش های زیادی شده است تا ساختاری دایمی برای آن ایجاد شود. کویت خواستار تبدیل دبیرخانه موقت مستقر در این کشور به یک دبیرخانه دایمی است و مذاکره پیرامون نحوه و کم و کیف آن در جریان است و مجمع همچنین جلسات دوره ای سران ، وزرا و سایر جلسات تخصصی را در کشورهای مختلف برگزار می کند.  

سفیر کشورمان در بانکوک گفت: مجمع گفتگوی آسیایی دستور کار خود را بر دو بخش مجزا متمرکز کرده است. یکی گفتگو که در چارچوب نشست های وزرا و سران صورت می گیرد و دیگری پروژه ها یا حوزه های موضوعی است که به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارند. این حوزه ها عبارتند از: انرژی، موسسه استاندارد آسیایی، توسعه منابع انسانی، فقر زدایی، صنایع کوچک و متوسط، آموزش محیط زیست، کشاورزی، فنآوری اطلاعات، محیط زیست، حمل و نقل،‌آموزش مجازی، زیرساخت های حقوقی، امنیت جاده ای، بیوتکنولوژی، بلایای طبیعی، تجارت الکترونیک، گردشگری، مسائل فرهنگی و مالی.

وی با اشاره به تکثر پروژه های پیشنهادی، نشست چهاردهم وزرای امور خارجه که در اسفند ماه ۹۴ با حضور جناب آقای دکتر ظریف در بانکوک برگزار شد، افزود: تصمیم گرفت شد تا این پروژه ها را در شش حوزه موضوعی دسته بندی کنند که عبارتند از: اتصالات، علم و تکنولوژی و فناوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، غذا،‌انرژی، و امنیت آب، گردشگری و فرهنگ، راه های جایگزین برای توسعه پایدار و فراگیر. تا کنون ۳۴ کشور به عضویت این مجموعه درآمده اند. کشورهای مهم منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران ، روسیه،‌چین، هند، ژاپن،‌کره جنوبی،‌پاکستان، ترکیه، عربستان،‌ اندونزی و مالزی عضو این نهاد منطقه ای هستند.


این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از همان سال های آغازین شکل گیری مجمع گفتگوی آسیایی به عضویت ناظر این مجموعه درآمد،افزود: از سال ۲۰۰۴ به عضویت مجمع درآمد. جمهوری اسلامی ایران در نشست های مجمع بخصوص در سال های اخیر در سطح وزیر و رییس جمهور شرکت کرده است که بیانگر اهمیتی است که ایران برای گفتگو و همکاری در سطح منطقه ای و جهانی قائل است.

  وی ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران همچنین پیشنهاد دهنده قرار گرفتن حوزه موضوعی فعالیت های فرهنگی در دستور مجمع گفتگوی آسیایی  است و در این راستا اولین نشست وزرای فرهنگ کشورهای عضو مجمع در سال ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد که در نتیجه آن ایجاد مرکز همکاری های فرهنگی در تهران مورد تصویب قرار گرفته و تاسیس شد. همچنین به میزبانی و ابتکار ایران اولین نشست وزرای گردشگری مجمع در مرداد ماه ۱۳۹۵ در تبریز برگزار شد که وزیر گردشگری و ورزش تایلند هم در آن شرکت کردند.  

سفیر کشورمان در بانکوک در رابطه با چگونگی برگزاری نشست های وزرای خارجه و سران افزود: تا کنون ۱۴ دور نشست وزرای خارجه برگزار شده است که در آخرین دور آن که در بانکوک برگزار شد همانگونه که قبلا اشاره شد آقای دکتر ظریف هم در این نشست شرکت کردند. همچنین در اولین نشست سران در سال ۲۰۱۲ که در کویت برگزار شد هم جمهوری اسلامی ایران در سطح رییس جمهور  شرکت کرد و در دومین نشست سران که  قرار است  در فاصله ۱۶ تا ۱۸ مهرماه به میزبانی تایلند در بانکوک برگزار شود نیز جناب آقای دکتر روحانی شرکت خواهند کرد.  

محمدی در پایان در رابطه با ریاست مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) گفت:ریاست بر مجمع، سالانه و داوطلبانه است. عربستان سعودی در سال۲۰۱۵ و ‌تایلند در سال ۲۰۱۶ رییس بودند. ‌امارات در سال جاری میلادی یعنی ۲۰۱۷ ریاست را بر عهده دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز ریاست سال ۲۰۱۸  را برعهده خواهد داشت.

مبنع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید