Performancing Metrics

نورمن ويزدم، دلقک محبوب چارلی چاپلين +تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 374876
تاریخ انتشار: 17 مهر 1395 - 14:32
نورمن ويزدم در سال 1948 و در سن 31 سالگی با بازی در فيلم کمدی موزيکال قرار ملاقات با يک رويا ساخته کارگردان بریتانیایی ديکی ليمن، وارد حرفه سينما شد.

به گزارش اتاق خبر، نورمن ويزدم در سال 1948 و در سن 31 سالگی با بازی در فيلم کمدی موزيکال قرار ملاقات با يک رويا ساخته کارگردان بریتانیایی ديکی ليمن، وارد حرفه سينما شد.


اوج دوران بازيگری ويزدم، دهه های پنجاه و شصت میلادی بود که در مجموعه ای از فيلم های کمدی کم هزينه کمپانی رنک (Rank) به سبک کمدی های اسلپ استيک چارلی چاپلين و برادران مارکس بازی کرد که کارگردان اغلب آنها رابرت اشر و جان پدی کارستيرز بودند.

 
نورمن ويزدم


در اين دوره وی اغلب نقش شخصيتی کميک به نام نورمن پيت کين را بازی می کرد که موقعيت های کمدی خنده آوری در مقابل رئیس جدی اش گريمز ديل به وجود می آورد.

نورمن ويزدم در سال 1953 به خاطر بازی در فيلم دردسر در فروشگاه ساخته جان پدی کارستيرز، برنده جايزه بفتای بهترين بازيگر تازه کار شد.

 
نورمن ويزدم


قدرت بازيگری ويزدم، ايفای نقش شخصيت های مفلوک و بی پناه در کمدی های موزيکال و اسلپ استيک با چاشنی رمانتيک بود. نوع کمدی او نيز ترکيبی از کمدی زبانی و کمدی رفتاری بود و طرفداران بسیاری در بريتانيا و سراسر دنيا از جمله ايران داشت.

نورمن در سال 2005 در سن 90 سالگی رسما اعلام بازنشستگی کرد.

 
نورمن ويزدم


فشار زمان به کارگردانی رابرت آشر آخرين فيلم کمدی بود که او در سال 1966 برای کمپانی رنگ بازی کرد.

چارلی چاپلين گفته است که نورمن ويزدم دلقک محبوب او بود. ويزدم در سال 2000 از سوی ملکه بريتانيا به لقب "Sir" مفتخر شد.

 
نورمن ويزدم


بازی در سريال آخرين شراب تابستان در نقش بیلی اينگلتون، از آخرين نقش های او در تلويزيون و سينما بود که در سال 2004 از بی بی سی پخش شد.

فيلم کمدی کوتاه اکسپرسو، ساخته مارتين نايجل و کوين پوئيس، آخرين بازی نورمن ويزدم در سينما بود که در سال 2007 ساخته شد. فيلمی ده دقيقه ای درباره هشت شخصيت که در يک کافی شاپ سر يک ميز واحد می نشينند. اين فيلم در فستيوال فيلم کن 2007 به نمایش درآمد و مورد توجه واقع شد.

 
نورمن ويزدم


نورمن ويزدم در سال 1992 اتوبيوگرافی خود را نوشت که با عنوان به من نخند، من يک احمق ام منتشر شد.

وی تنها بازيگر غربی بود که نمایش فيلم هايش در کشور آلبانی در زمان حکومت کمونيستی انور خوجه آزاد بود چرا که او بازيگر محبوب رهبر پیشین آلبانی بود.

 
نورمن ويزدم


نورمن ويزدم در سال های اخير حافظه اش را به کلی از دست داده بود به طوری که به گفته همسرش، ديگر تصوير خود در فيلم هايش را نيز نمی شناخت.

ويزدم در سال 1996 جايزه يک عمر دستاورد سينمايی منتقدان فيلم لندن را به دست آورد.

 
نورمن ويزدم 
 
تا وقتی که خوشحالند، سربزنگاه، در حال انجام وظيفه، به دنبال يک ستاره و سحرخيز (در ايران با نام شيرفروش نمایش داده شد)، از جمله مشهورترين فيلم های نورمن ويزدم در سينماست.
 

نورمن جوزف ويزدم کمدين سرشناس بریتانیایی سال 2010 در سن  95 سالگی در آسايشگاهی در جزيره "من" بريتانيا درگذشت.

 

برترین ها

 

  •   
نظرات
ADS
ADS
پربازدید