Performancing Metrics

مذاکرات ایران-افغانستان بر سر آب‌های مرزی | اتاق خبر
کد خبر: 374948
تاریخ انتشار: 17 مهر 1395 - 12:47
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به مذاکرات ایران و افغانستان بر سر آب‌ رودخانه‌های مرزی به ویژه هیرومد گفت:به زودی با مشارکت دو کشور،رژیم حقوقی رودخانه مرزی و مشترک هریرود تعیین می‌شود.

اتاق خبر: جبار وطن‌فدا در تشریح مهمترین محورهای گفتگوهای آبی ایران و افغانستان، گفت: معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور امضا شده و مبنای همکاری ایران و افغانستان برای جریان آب رودخانه مرزی و مشترک هیرمند قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با اعلام اینکه بر اساس این معاهده، موافقت شده آب رودخانه مرزی و مشترک هیرمند سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب تحویل شود، تصریح کرد: بر اساس اسناد پیوست معاهده ۱۳۵۱، توافق شده که یک کمیته مشترک به ریاست کمیساران آب هیرمند از دو طرف تشکیل شود، بر همین مبنا این کمیته از سال ۸۳ تشکیل شده و تا امروز ۱۷ جلسه برگزار کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون زمینه‌های مشترک متعددی بین دو کشور ایران و افغانستان برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد و به طبع آن، آب هم می‌تواند تسهیل کننده این روابط باشد، اظهار داشت: نشست هفدهم دو کشور همچون جلسات قبلی در فضای صمیمی و دوستانه برگزار شد و امیدواریم این جلسات تداوم پیدا کرده و آب‌های مشترک بتوانند عامل تقویت همکاری‌های بیشتر میان ایران و افغانستان شوند.

وطن‌فدا همچنین با اشاره به رودخانه مرزی و مشترک هریرود، یادآور شد: سرچشمه رودخانه هریرود در افغانستان بوده که در امتداد مسیر خود، بخشی از مرز ایران و افغانستان و همچنین ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: هر سه کشور ایران، افغانستان و ترکمنستان برای سالیان متمادی، بخشی از نیازهای خود را از آب رودخانه هریرود تأمین کرده‌اند.

وطن‌فدا، با یادآوری اینکه بر اساس قرارداد ۱۹۲۶ میان ایران و شوروی سابق، احداث سد دوستی بر روی رودخانه هریرود مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت در سال ۱۳۸۳ این سد به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون با پیگیری‌های انجام شده و توافق مقامات عالی دو کشور ایران و افغانستان در سال گذشته، زمینه‌های همکاری فنی و حقوقی برای تعیین رژیم حقوقی رودخانه مرزی و مشترک هریرود فراهم شده و به زودی می‌توان شاهد به نتیجه رسیدن این امر مهم باشیم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید