Performancing Metrics

سرنوشت نیروگاه‌های پشت‌بامی به کجا رسید؟ | اتاق خبر
کد خبر: 375013
تاریخ انتشار: 18 مهر 1395 - 04:16
نصب نیروگاه پشت‌بامی چند سال است که با هدف ارتقای استفاده از انرژی پاک مورد توجه قرار گرفت اما در این مدت آنطور که باید رشد نکرد که یکی از عمده ترین دلیل این مساله نبود خرید تضمینی بود.

اتاق خبر: فناوری انرژی خورشیدی دارای انرژی نا محدودی است که در جهان در دو شاخه حرارتی و تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، در کشورهایی که فاقد منابع انرژی فسیلی زیاد هستند، رویکرد بیشتری به سمت انرژی‌های نو وجود دارد و به‌عنوان یک منبع جدی به آن نگاه می‌کنند.

 رویکرد جهان در افق‌های ۲۰۲۵ میلادی و بیشتر برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و انرژی خورشیدی جدی‌تر می‌شود اما دلیل حرکت کند ایران در زمینه انرژی خورشیدی به اقتصاد انرژی باز می‌گردد، زمانی که هزینه انرژی الکتریکی درمقایسه با دیگر هزینه‌های مردم همچون تلفن همراه کمتر باشد و به شکل بسیار ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، کمتر کسی برای مصرف بهینه٬ صرفه‌جویی در مصرف آن و استفاده از انرژی‌های نو اهتمام می‌ورزد.

بدین منظور حل موضوع اقتصاد انرژی الکتریکی از سال ۱۳۹۱ یکی از دغدغه‌های دست‌اندرکاران صنعت برق کشور شد و وزارت نیرو اقدامات تشویقی گسترده ای برای حل معضل اقتصاد برق در بخش تجدید پذیرها انجام داد.

 یکی از این طرح ها ارائه ۵۰ درصد یارانه به متقاضیان نصب پتل های خورشیدی بود؛ به گونه ای که برای ساختمان های دولتی ۱۰۰ درصد و برای مشترکان شخصی ۵۰ درصد یارانه احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بام پرداخت می شد اما به گفته مدیر عامل سازمان انرژی های نو، مشکلاتی با پرداخت این یارانه ایجاد شد که دستگاه نظارتی نسبت به آن انتقادهایی داشتند بر این اساس این روش کلاً به خرید تضمینی برق تبدیل شده و دیگر به نیروگاه های خورشیدی کوچک یارانه سرمایه گذاری پرداخت نمی شود.

وی اظهار کرد که متقاضیان برای ساخت نیروگاه کوچک دیگر نیاز ندارند به سانا (سازمان انرژی های نو ایران) مراجعه کنند، چراکه این سازمان موافقت نامه هایی با ۳۹ شرکت توزیع برق  امضا کرد تا این شرکت ها از طرف سانا به مشترکان مجوز و پروانه ساخت نیروگاه پشت بامی صادر کنند.

صادق زاده با بیان اینکه احداث این نوع نیروگاه ها نیاز به مجوز زمین، اتصال به شبکه و محیط زیست ندارد و به صورت مستقیم درخواست منجر به انعقاد قرارداد می شود، اعلام کرده که متقاضیان می توانند نشانی شرکت های توزیع برق کشور را از وبسایت سازمان انرژی های نو ایران دریافت و نسبت به تصب نیزوگاه اقدام کنند.

وی  همچنین از خرید مازاد تولید برق نیروگاه های پشت بامی خبر داده و گفته که کل برق تولیدی متقاضیان خریداری می شود، چراکه بانوجه به محاسبه یارانه ای برق  شبکه از نظر اقتصادی برای مشترکان به صرفه تر است که از برق شبکه استفاده کنند چون و برق تولیدی خود را به شبکه بفروشند البته مشترکانی که می خواهند می توانند برق موردنیاز خود را هم از تولید خود تامین کنند.

به گفته مدیر عامل سازمان انرژی های نو، در طول یک ماه گذشته که شرکت های توزیع برق موظف به صدور مجوز پروانه ساخت نیروگاه های خانگی شدند، حدود  ۱۰۰ کیلووات نیروگاه خانگی به بهره برداری رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال دو مگاوات از محل نیروگاه های پشت بامی برق تولید خواهد شد که با اطلاع رسانی بیشتر رسانه ها استقبال مشترکان بیشتر خواهد شد.

هر مشترک ایرانی می تواند برای ساخت پنج کیلووات نیروگاه خورشیدی در پشت بام منزل خود مجوز دریافت کند و این مجوز برای مشترکان غیرخانگی مانند بخش صنعتی تا  ۱۰۰ کیلووات  بسته به نوع انشعاب می تواند احداث شود.

به طور مثال در یک آپارتمان ۱۰ واحدی هم تک تک مشترکان می توانند برای دریافت مجوز برای نصب صفحات خورشیدی به ظرفیت پنج کیلووات اقدام کنند و هم هر ۱۰ واحد می توانند به یک نفر وکالت دهند تا او با مراجعه قرارداد را منعقد و مجوز یک نیروگاه  ۵۰ کیلوواتی در آپارتمان را دریافت کند و برق تولیدی خود را نیز می توانند از طریق انشعابات خود بفروشند.

هزینه احداث هر پنج کیلووات ساعت برق پشت بامی از نوع خورشیدی بدین سان است که متقاضیان با ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان می توانند پنج کیلووات صفحه خورشیدی نصب کنند و قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه ها ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای نیروگاه های کوچک خورشیدی و ۳۷۰ تومان برای نیروگاه های بزرگ در نظر گرفته می شود.

شهروندانی که علاقه مند هستند در منزل خود اقدام به تولید برق کنند سه رقم قیمت برای خرید برق مشترکان تعیین شده است؛ برق خورشیدی ۱۰۰ کیلووات و کمتر از آن حدود  ۷۰۰ تومان، برق خورشیدی ۲۰ کیلووات و بیشتر ۸۰۰ تومان و برق تولیدی نیروگاه بادی کوچک تا یک مگاوات  ۵۷۰ تومان محاسبه می شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید