Performancing Metrics

کدام کشور آغازگر نقاشی های شهری بود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 375137
تاریخ انتشار: 18 مهر 1395 - 14:29
اولین نقاشی های شهری و دیواری از مکزیک شروع شد.

به گزارش اتاق خبر، زمانیکه برای قدم زدن و فکر کردن در حال عبور از خیابان یا کوچه‌ی مورد نظرمان هستیم با نگاه کردن به دیوارهای آجری و خشتی کثیف و بی‌روح اطرافمان، انگیزه‌مان را برای قدم زدن و فکرکردن از دست می دهیم و فقط خواهان رسیدن به خانه و تمام شدن این آلودگی ها بر روی دیوارها هستیم؛ با این حال تلاش و ایده‌ی بسیاری از هنرمندان با توجه به موضوع فرهنگسازی و زیبا شدن دیوارهای شهرهای اطرافمان برای این کار قابل تقدیر است. همچنین دیوارهای شهر تهران هم این فرصت را در اختیار هنرمندان گذاشته است تا توانایی خود را برای هرچه زیبا شدن شهر به نمایش گذارند. 

 
اگرچه این نقاشی‌ها و طرح‌ها باعث زیبا و جذاب شدن محیط پیرامون می‌شوند ولی بسیاری از نقاشی‌های دیواری که بر خیابان‌ها و کوچه‌ها کشیده می‌شوند بعد از مدتی به دلیل ساختمان سازی و برنامه‌ها‌ی دیگر خراب می‌شود و تمام زحماتی که هنرمند کشیده به راحتی از بین می‌رود. حضور سازمان زیباسازی در این‌جا باید پررنگ‌تر باشد و برنامه‌ای از قبل تعیین شده برای کشیدن نقاشی در مکان مناسب باید ارائه بدهند؛ نه اینکه نقاشی در فضای خالی کشیده شود و آنرا بعد از مدتی به هر دلیلی از بین ببرند. 
 
شهرام بابایی، هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار ما، در خصوص قدمت و اهمیت نقاشی‌های شهری و دیواری گفت: اولین نقاشی های شهری از مکزیک شروع شد و این نقاشی ها ابتدا در این کشور اهمیت پیدا کرد. امروزه برای بیش تر شهرها یک لکه رنگ هم موثر است و باعث زنده شدن شهرها همچنین تاثیر مثبت گذاشتن بر روحیه شهروندان می شود. نباید بگذاریم نقاشی ها‌ی دیواری آرام آرام مفهوم خود را از دست بدهد و فقط به یک ابزار تزئینی تبدیل شود. 
 
وی در ادامه افزود: بسیاری از این نقاشی‌های دیواری با توجه به موضوعی که دارند با وارد شدن به اجتماع و نشان دادن مفهوم آن به عموم  باعث ساختار شکنی شده است؛ همچنین این نقاشی ها علاوه بر جنبه روایتگرانه مانند نقاشی های اصیل ایرانی و نشان دادن واقعیت در عصر معاصر  جنبه شعاری نیز دارند. 
 
باشگاه خبرنگاران جوان 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید