Performancing Metrics

15 مترمکعب آب گم شده است | اتاق خبر
کد خبر: 375224
تاریخ انتشار: 19 مهر 1395 - 00:05
مدیر حفاظت شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: شش میلیارد مترمکعب در کل کشور اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است که 400 میلیون مترمکعب آن در استان اصفهان بوده است.

اتاق خبر: غلامرضا نعمتی در همایش نکوداشت زاینده رود، اظهار کرد: کاهش منابع آبی زیرزمینی را باید جدی بگیریم. زاینده رود از آن دست رودخانه‌هایی است که توسط آبهای زیرزمینی دشتهای اطرافش سیراب می‌شد و تا سال 1360 زایندگی در همه آب‌های زیرزمینی موجود بوده و قنات‌های منطقه دارای آب بوده‌اند. برای مثال در منطقه جرقویه 56 رشته قنات آبدار داشته‌ایم که حالا همه آن‌ها خشک شده‌اند.

وی گفت: دشت برخوار، دشت کوشک نجف آباد که همگی به زایندگی زاینده رود کمک می‌کردند امروز دچار مشکل آب‌های زیرزمینی هستند و در همین شرایط نیز 15 مترمکعب آب در این میان گم شده است. باید همه ابعاد را پیدا و همه قسمت‌ها را بررسی و سهم هر بخش را در کاهش آب‌های زیرزمینی بررسی کنیم.

مدیر حفاظت شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان افزود: 60 تا 70 درصد آب اصفهان توسط آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و بحث آب‌های زیرزمینی باید مورد مطالعه و آسیب شناسی جدی قرار گیرد. بخش قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی توسط خود ما از دست رفته است. پروژه‌های مداوم بهره برداری از آب، چاه‌های غیر مجاز همگی از عوامل کاهش آب‌های زیرزمینی بوده‌اند.

نعمتی اضافه کرد: شش میلیارد مترمکعب در کل کشور اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی صورت گرفته که 400 میلیون مترمکعب آن در استان اصفهان بوده است. 

وی ادامه داد: مطالعات و محاسبات تبادلات آبی رودخانه و چاه‌ها نشان می‌دهد که تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی به هم خورده و باید به این نتیجه برسیم که با مطالعه میزان ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی چه میزان است و به همان طریق و به همان میزان از آب‌های زیرزمینی برداشت کنیم تا بتوانیم تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را اجرایی کنیم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید