Performancing Metrics

گزارش وب سایت سازمان جهانی کار ILO درباره مجتمع تعاونی راه رشد | اتاق خبر
کد خبر: 375244
تاریخ انتشار: 18 مهر 1395 - 16:06
وب سایت سازمان جهانی کار ILO به مناسبت 5 اکتبر -روز جهانی معلم- گزارشی درباره مجتمع تعاونی راه رشد منتشر کرده است.

اتاق خبر: بتسی دریبن Betsy Dribben-وکیل و یکی از سیاستگذاران سابق سازمان جهانی تعاونی‌ها ICA – نویسنده گزارش که اکتبر سال گذشته در جریان کنفرانس سالانه تعاونی‌ها در آنتالیای ترکیه با سه تن از اعضای هیئت مدیرۀ راه رشد دیدار و گفتگو کرده بود، ماحصل این گفتگو را در قالب یک گزارش تنظیم کرده است که همان طور که اشاره شد در وب سایت سازمان جهانی کار منتشر شد.

گزارش دریبن به  پیشینه و اهداف و چشم انداز این مجتمع تعاونی سی ساله می پردازد و با این جمله شروع می شود که هدف مجتمع راه رشد « پرورش شهروند جهان» است. او در ادامه دربارۀ پیشنیۀ تعاونی راه رشد می‌نویسد، سال 1985 در دورانی که ایران درگیر جنگ با عراق بود و ارتقای امر آموزش در اولویت دولت و مردم نبود، هفت مادر تصمیم گرفتند در شرایط سخت جنگ، مهدکودکی تأسیس کنند که اولویت در آن آموزش باشد و نه صرفاً نگهداری فرزندان. این مهدکودک خیلی زود با اقبال عمومی مواجه شد و تعداد قابل توجهی از پدر و مادرهایی که می‌خواستند کودکان‌شان تجربۀ آموزش پیش‌دبستانی متفاوتی داشته باشند، در کودکستان راه رشد که آن زمان راه رشد نامیده می‌شد، ثبت‌نام کردند. پس از یک دهه فعالیت و در نیمۀ دوم دهه 90 میلادی گردانندگان کودکستان تصمیم گرفتند دبستان تأسیس کنند و در همین راستا سرمایه‌های خُردشان را روی هم گذاشتند و دبستانی در قالب تعاونی تأسیس کردند. تعاونی راه رشد امروز 20 ساله است و مجتمع بزرگی شامل 2 کودکستان، 2 دبستان‌ و 2 مدرسه متوسطۀ دخترانه و پسرانه، بیش از 150 عضو تعاونی و ششصد همکار و 2000 دانش‌آموز.

دریبن از یکی از اعضای هیئت مدیره نقل می‌کند: « به عنوان یک تعاونی آموزشی ما در ایران یگانه هستیم راه رشد طی سی سال گذشته همواره توسط زنان اداره شده است و در بخش اشتغال‌زایی هم عملکرد چشمگیری داشتیم. در راه رشد سود حاصله میان اعضای تعاونی تقسیم نمیشود و دوباره در بخش آموزش سرمایه‌گذاری می‌شود».

دریبن در پایان می‌گوید امروز فرزندان نسل اول دانش‌آموختگان راه رشد در این مجتمع تحصیل می‌کنند و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره گفت‌وگو را چنین جمع‌بندی می‌کند:« هدف ما اینست که در حوزۀ آموزش کار متفاوتی انجام دهیم و طرحی نو دراندازیم».  

نظرات
ADS
ADS
پربازدید