Performancing Metrics

دلیل کاهش نرخ تورم | اتاق خبر
کد خبر: 375320
تاریخ انتشار: 19 مهر 1395 - 12:29
محمد قلی یوسفی

اتاق خبر-گروه اقتصادی: اقتصاد ایران همواره با پدیده تورم بالا رو به رو بوده است. در چند ماهه اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که نرخ تورم بنا بر اعلام دولت به زیر 10 درصد رسیده است اما این موضوع همواره مورد بحث کارشناسان و اقتصاددانان برجسته بوده است.

در مورد موضوع تورم می توان به این نکته اشاره کرد که تورم خود نشانه ای از مشکلات اقتصادی است و خود دلیل وجود مشکل نیست. در حقیقت وقتی مشکلاتی در بحث عرضه و تقاضا وجود داشته باشد تورم به وجود می آید. در حقیقت می توان این کاهش نرخ تورم را به کاهش تب یک شخص بیمار توصیف کرد که صرف پائین آمدن آن باعث بهبود شخص نمی شود. در واقع باید در وحله اول عوامل به وجود آورنده این بیماری شناسایی و درمان شود.

علیرغم اینکه دولت در کاهش نرخ تورم موفق عمل کرد اما به نظر نمی رسد که سیاست خاصی برای حل بنیادی این مشکل به کار بسته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور می توان گفت که اقتصاد کشور علاوه بر تورم با رکود نیز مواجه است و به اصطلاح با رکود تورمی رو به رو است.

آنچه که در ایران و اقتصاد آن وجود دارد وجود عوامل تورم زا در اقتصاد کشور است. در حقیقت علیرغم اینکه دولت در کاهش نرخ تورم موفق عمل کرد اما به نظر نمی رسد که سیاست خاصی برای حل بنیادی این مشکل به کار بسته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور می توان گفت که اقتصاد کشور علاوه بر تورم با رکود نیز مواجه است و به اصطلاح با رکود تورمی رو به رو است.

مشکل اصلی که وجود دارد این است که متاسفانه دولت ها در ایران اقدام جدی در مورد کاهش تورم انجام نداده اند و به دلیل نداشتن سیاست های بلند مدت اقتصادی، اقتصاد در کشور تحت تاثیر شرایط روز قرار دارد. علت این امر را می توان در گستردگی هزینه های دولت و بی توجهی به بخش های تولیدی صنعت و کشاورزی دانست. در حقیقت در صورتی که تولید در بخش های صنعت و کشاورزی افزیاش پیدا نکند نمی توان ادعای کاهش تورم را داشت و به همین دلیل رکود باعث شده است که تورم کاهش پیدا کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید