Performancing Metrics

برخی رفتارهای آسیب زا و نامتعارف در عزاداری حسینی حذف شود | اتاق خبر
کد خبر: 375514
تاریخ انتشار: 21 مهر 1395 - 15:38
یک کارشناس مذهبی گفت: برخی رفتارهای آسیب زا و نامتعارف در مراسم عزاداری و سوگواری حسینی در ایام محرم و صفر باید حذف شود.

اتاق خبر:از جوانان است که به طور یقین آسیب به مذهب و حرکت امام حسین (ع) می زند و مورد قبول کارشناسان حوزه های علمیه و مرجعیت دینی نیست.
وی تصریح کرد: به همین منظور باید عزاداران و سوگواران حسینی از مراجع تقلید تبعیت کنند و از انجام این اقدام غیرمتعارف پرهیز کنند چون موضوعی است که مورد قبول مراجع دینی نیست.
وی یکی از جلوه های نادرست در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را قمه زنی عنوان کرد و گفت: این موضوعات باید مراعات شود و دقت بیشتری روی این مسائل صورت گیرد.
گلزاده یکی از حرکت های نادرست در ایام عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) را بلند کردن علامت ها بیان کرد و اظهار داشت: گاه برخی از علامت ها و نمادهایی نامتعارف در آیین های عزاداری دیده می شود که برای مردم عزادار مشکل آفرینی می شود.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: این علامت ها به راحتی بخشی از خیابان ها را در بر می گیرد و تا حدودی که برخی از علامت ها حتی نیاز به یک خیابان مجزا دارند.
وی با بیان اینکه اما در برداشتن این علامت ها باید مراعات بیشتری شود، اضافه کرد: عزاداری امام حسین اصل عزاداری توصیه پیامبر و اهل بیت (ع) به معنای واقعی است چون یک شعار الهی و فرمان قرآنی است.
گلزاده خاطرنشان کرد: اما این فرمان بزرگ به این شیوه در مقام اجرا با قوت، ها ضعف ها و آسیب های جدی روبه رو می شود که عزاداران حسینی باید بیشتر رعایت کنند.
این کارشناس مذهبی گفت: ما بر مدار حق طلبی و آزادیخواهی، امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و دشمن شناسی در عاشورا حرکت می کنیم و این پیوند بزرگی بین امت اسلام برای عمل به قرآن خواهد بود، پس باید بسیاری از مسائل در آیین های عزاداری و سوگواری در ایام محرم و صفر رعایت شود.
وی ادامه داد: توجه به مظلوم و حرکت در مسیر دفاع از مظلوم از دیگر اقدامات مثبت در راستای برگزاری مراسم عزاداری است که باید مورد توجه عزاداران حسینی باشد.
وی با بیان اینکه ارائه و بیان معارف و موعظه جلوه درخشانی در نوع مراسم و عزاداری حسینی دارد، افزود: اما در این میان یک مستندگویی، مستندخوانی و حرف های غیرمستند و غیرواقعی در سخنرانی ها و مداحی ها وجود دارد که البته باید سعی شود به جز حقایق بر زبان مداحان و سخنرانان این عزاداری ها جاری نشود.
وی تصریح کرد: چون مراسم عزاداری امام حسین (ع) یک برنامه عظیم و بزرگ بشری است دشمنان سعی می کنند خرافه هایی را به اشکال گوناگون به این برنامه وارد کنند.
گلزاده اضافه کرد: اما ما باید شناخت درستی درباره خرافه ها داشته باشیم و به عنوان نمونه تنها از علم و پرچم که نماد عاشورا بوده و پیام فراوانی در نهضت عاشورا دارد، استفاده کنیم نه اینکه علم های بزرگ و سنگین از سوی جوانان در این آیین ها حمل شود.
وی چند توصیه هم به عزاداران کرد و گفت: رعایت حال مردم و اینکه عزاداری ها ، زحمت اضافی برای دیگران ایجاد نکند این توجه ویژه ای را می طلبد.
گلزاده تصریح کرد: در عزاداری ها به گونه ای برنامه ریزی کنند که عزاداری موجب قضا شدن نماز صبح نشوند و عشقان و دلدادگان حسینی نماز ظهر و عصر عاشورا را ترک نکنند.
وی همچنین خطاب به عزاداران و سوگواران گفت: حتی در زمان عزاداری نماز اول وقت و جماعت را جدی بگیرند.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید