Performancing Metrics

آغاز فصل تازه نمایشی در پاییز طلایی+تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 375840
تاریخ انتشار: 25 مهر 1395 - 03:23
فصل پاییز همین‌طور که جای پای خود را در تهران محکم می‌کند، تماشاخانه‌های این شهر نیز با نمایش جدید و متفاوت رنگ و بویی تازه می‌گیرند.

به گزارش اتاق خبر، با نزدیک شدن به روزهای پایانی اولین ماه از فصل پاییز و دهه نخست ماه محرم بسیاری از نمایش‌های سالن‌های مختلف به کار خود پایان دادند و آثار تازه‌ای جایگزین آنها می‌شوند. آثاری که با نگاهی کوتاه به آنها می‌توان متوجه حضور کارگردانان و بازیگران صاحب نامی شد که به واسطه اجرای کارهای‌شان به دومین فصل زیبای پاییز و اجراهای روی صحنه تئاتر رنگ و بویی متفاوت خواهند داد.

نکته قابل توجه در این میان آنست که بیشتر این آثار نمایش‌هایی هستند که توسط کارگردانان جوان این عرصه اجرا خواهند شد؛ کارگردان‌هایی که در طی مدت کوتاه فعالیت خود توانسته‌اند مخاطبان خاص خود را به دست آورند و گاه گاهی با کارهای‌شان آنها را سوپرایز می‌کنند.

تالار وحدت

شاید یکی از نمایش‌هایی که بسیاری منتظر تماشای آن باشند تازه‌ترین اثر همایون غنی‌زاده است که از 27 مهرماه در یکی از مهمترین تالارهای کشور یعنی تالار وحدت به صحنه می‌رود. تالاری که طی یکسال گذشته تنها برخی اوقات توانسته رضایت تماشاگران خود را از نمایش‌هایی که به صحنه داشته به دست آورد. به نظر می‌رسد اجرای نمایشی از همایون غنی‌زاده اگر بتواند به مانند کار گذشته این هنرمند در این تالار موفق عمل کند، بعد از مدت‌ها مجددا شور و حال متفاوتی را در این مکان اجرایی ایجاد خواهد کرد.

همایون غنی‌زاده در طول دوران فعالیت خود آثار موفقی مانند "ددالوس ایکاروس"، "در انتظار گودو"، "ملکه زیبای لی نین" و ... را به صحنه برده که بیشتر آنها مورد توجه تماشاگران تئاتر واقع شده است. آخرین کار این هنرمند در تالار وحدت "کالیگولا" با بازی صابر ابر بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و حال باید دید آیا تازه‌ترین نمایش این کارگردان و بازیگر جوان هم می‌تواند اقبال گذشته منتقدان و مخاطبان را به دست بیاورد یا نه؟

نمایش "می سی سی پی نشسته می‌میرد" عنوان تازه‌ترین اثر غنی‌زاده است که با حضور بازیگران صاحب نامی چون ویشکا آسایش، سجاد افشاریان، بابک حمیدیان، سیامک صفری، داریوش موفق و... به صحنه می‌رود. این نمایش 25 مهر تا 20 آبان ماه ساعت 19:30 به مدت دو ساعت و ده دقیقه اجرا خواهد شد.

تالار حافظ

با فاصله کمی از تالار وحدت در تالار حافظ کارگردان جوان دیگری نمایش تازه خود را به صحنه خواهد برد. نمایش "پنج ثانیه برف" کاری از مرتضی میرمنتظمی، که از 25 مهرماه کار خود را در این تالار آغاز خواهد کرد.

میرمنتظمی در تازه‌ترین اثر خود داستان پنج زن در تهران را روایت می‌کند که حادثه مشترکی برای تمام آنها رخ می‌دهد. نمایشی که بستر شکل‌گیری ایده آن از جنایات "مرد ژله‌ای" در شیراز وام گرفته شده است.

رویا تیموریان، فرشته صدرعرفایی، آزاده صمدی، سپیده صباغ، سارا لاهوت، عباس جمالی بازیگران این نمایش هستند که از 25 مهر تا 25 آبان ماه ساعت 20:30 در تالار حافظ اجرا می‌شود.

تئاتر شهر

قلب تپنده تئاتر تهران، یعنی مجموعه تئاترشهر نیز ضمن ادامه تعدادی از اجراهای گذشته خود، میزبان چند نمایش جدید می‌شود. سالن اصلی نمایش "سردار" نوشته و کار نادر برهانی مرند را در ژانر دفاع مقدس را بر صحنه دارد که با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، نداکوهی، سید علی صالحی، فریدون محرابی، حسین پاکدل، ناهید مسلمی و میرطاهر مظلومی اجرا می‌شود.

مرکز مطالعات اجرایی قشقایی نیز برای نخستین بار بعد از بازسازی این مجموعه میزبان سه گروه اجرایی خواهد بود؛ به نظر می‌رسد کارکرد این مرکز اجرایی در حال تغییر است. نخستین اجرا کاری از گروه نمایش "بزرگ‌راه" است که تنها 15 شب بر صحنه خواهد بود؛ نمایش "بریدگی" به نویسندگی و کارگردانی رضا شاه‌بداغی از 25 مهر تا 11 آبان‌ماه با هنرمندی رامونا شاه، پریسا صبورنژاد، ژیلا آل رشاد، نیوشا رحمانیان در این سالن اجرا می‌شود.

نمایش "زمستان" نوشته و کار باقر سروش نیز از 25 مهر تا 11 آبان ماه سالن 19:15 در این سالن اجرا می‌شود. شهروز دل افکار، فرزانه سهیلی، سعید زارعی، نسیم اسدپور بازیگران این اثرند.

همچنین نمایش "گور به گور" به کارگردانی حمید مرادویسی دیگر نمایشی است که ساعت 20:30 در این سالن به صحنه می‌رود. محمد صادق ملک، الهه شه‌پرست، نازنین بابایی، رضا سلیمان تاش در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

سالن سایه این مجموعه هم از 25 مهرماه میزبان نمایش "آخرین انار دنیا" جدیدترین اثر گروه تئاتر "تی‌تووک" بندرعباس به سرپرستی ابراهیم پشت‌کوهی می‌شود.  در این اثر نمایشی محمدسایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، بهنام پانیزه، ساراشاهی، میراث پریدار، سعید عیسایی، وحید فراهانی، النازامینی، فاطمه احسانفر به ایفای نقش می‌پردازند.

شاید یکی از جالب‌ترین اجراهای تازه این مجموعه "آنکه گفت آری آنکه گفت نه" باشد که با حضور تعدادی از کودکان کار در کارگاه نمایش به صحنه خواهد رفت. کارگردانی این نمایش برعهده مجید رحمتی است.

تماشاخانه سنگلج

قدیمی‌ترین تماشاخانه فعال تهران تماشاخانه سنگلج، نیز در روزهای آغازین سالروز تولدش،میزبان نمایش "خسوف" به کارگردانی مشترک شقایق فتحی و ابوالفضل حاجی علی خانی می‌شود. این نمایش از 25 مهرماه ساعت 19 با بازی شقایق فتحی، ابوالفضل حاجی علی خانی، بهروز سروعلیشاهی، افشین غیاثی و سعید دولتی به صحنه خواهد رفت.

 تماشاخانه ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر بدون شک یکی از مهمترین مجموعه‌های نمایشی است که در طول سال و به شکل مستمر میزبان گروه‌های اجرایی مختلف است. "افسون معبد سوخته" به کارگردانی کیومرث مرادی و "حکومت نظامی" کاری از تینو صالحی دو اجرای تازه این مجموعه‌اند.

"افسون معبد سوخته" عنوان نمایشی از کیومرث مرادی است که سال‌ها پیش در مجموعه تئاترشهر توسط همین هنرمند به صحنه رفته بود، اما او معتقد است که اجرای مجدد این اثر بازتولید نیست و مخاطبان با اجرایی دیگر روبه رو خواهند شد چراکه تفکر و نگاه او نسبت به گذشته تغییر کرده است.

او معتقد است این نمایش که افسانه باستانی درباره مفهوم عشق و زیبایی است، زمان و مکان ندارد و کارگردانی آن تجربه‌ای متفاوت برایش به شمار می‌رود.

نمایش "افسون معبد سوخته" با بازی پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ و مهدی پاکدل تا 13 آبان ماه هر شب ساعت 20:30 به مدت یک ساعت و پنج دقیقه در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود.

نمایش "حکومت نظامی" کاری از تینو صالحی است که این روزها در تماشاخانه سمندریان اجرا می‌شود. این نمایش اثری سیاسی است که اگر این مقوله را از آن بگیرید دیگر نمایشی باقی نمی‌ماند. این کار در دایره روز خاورمیانه است و به هجوم و رشد داعش در منطقه اشاره می‌کند و در این میان جامعه فعلی ایران را هم به تصویر می‌کشد.

رومینا اشجاری، سحرناز افتاده، احسان بنی سعید، پژمان جمشیدی، توماج دانش بهزادی، ارغوان راستی، پریسا روز بهانی، مسعود سالاری، هومن سلطانی، علیرضا شریفی، حسین شفیعی، علی صابری، پدرام عزیزی، آرزو عصاری، زیبا فراهانی، لیدا آقا کبیری، سامان کرمی، نازنین کریمی، مینا گلپایگانی، علیرضا مهران، علیرضا میرزا محمد علی، سینا نصرالهی، نجلا نظریان، علی وکیلی، عماد یوسفی در این نمایش نقش آفرینی می‌کنند که تا 19 آبان ماه ساعت 18:30 به مدت یک ساعت و پنج دقیقه اجرا می‌شود.

سالن استاد ناظرزاده نیز از 25 مهرماه میزبان نمایش "فاوست+++" نوشته و کار میلاد اکبرنژاد می‌شود. این نمایش درباره نویسنده‌ای است که خود را شکست خورده و ناکام یافته و می‌خواهد با گرفتن تصمیمی که ساده نیست ورق را برگرداند و همه چیز را از نو بسازد. در نگارش این اثر نمایشی میلاد اکبرنژاد از ایده مرکزی دو داستانِ "بانوی من کبوتر من" و بیکسبای و کتِ کلنل" اثر رالد دال بهره گرفته است.

کورش سلیمانی، وحید آقاپور، هانیه راد، شراره منصورآبادی، مریم افشار، مسعود میرطاهری، مریم داننده‌فرد، رویا بختیاری بازیگرانی هستند که در تازه‌ترین اثر اکبرنژاد او را همراهی می‌کنند.

کمی آن طرف‌تر از مجموعه ایرانشهر یعنی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان نمایش ˝نان سال‌های جوانی˝ به نویسندگی و کارگردانی احسان عرفانی از 25 مهرماه به صحنه می‌رود. احسان عرفانی این اثر را از رمان "نان سال‌های جوانی" نوشته هاینریش اقتباس کرده و تا 14 آبان ماه با بازی  وحید منتظری و پرستو قربانی به صحنه می‌برد.

تالار مولوی

علی اکبر علیزاد از جمله هنرمندانی است که نام او را بارها به عنوان مولف و مترجم شنیده‌ایم و آثارش را خوانده‌ایم. او نیز به زودی با همراهی تعدادی از دانشجویان‌اش نمایش "زبان کوهستانی / ایمان به خود" را در تالار مولوی به صحنه خواهد برد.

این نمایش ترکیبی از متن کوتاه "زبان کوهستانی" نوشته هارولد پینتر و اپیزود سوم نمایشنامه "سوءقصدهایی به زندگی آن زن" نوشته مارتین کریمپ است که توسط رضا سرور دراماتورژی شده و علیزاد آن را طراحی و کارگردانی کرده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید