Performancing Metrics

«معمای شاه» را از امشب دوباره ورق می‌زنیم | اتاق خبر
کد خبر: 375843
تاریخ انتشار: 25 مهر 1395 - 04:10
نشان دادن زندگی شخصی و حکومتی خاندان پهلوی از جامع ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» است که از امشب از پخش هفتگی به هر شب تغییر می‌یابد.

به گزارش اتاق خبر، تاکنون یکسال از پخش سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی می‌گذرد و این سریال به طبع داستان‌هایی که در بستر تاریخ روایت می‌کند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است. نشان دادن زندگی شخصی و حکومتی خاندان پهلوی از جامع ترین و پرمخاطب ترین بخش‌های این مجموعه تلویزیونی است که قرار است از تاریخ 24 مهرماه از پخش هفتگی به هر شبی تغییر یابد و البته از قسمت نخست به روی آنتن برود.

 

 

** چگونگی تولید و شکل گیری معمای شاه

سریال تاریخی «معمای شاه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی علی لدنی در دی ماه سال 91 و در موزه ملت کاخ سعدآباد کلید خورد. این سریال که پس از تولید سریال‌های کودتای سیاه، تبریز در مه، سال‌های مشروطه،‌ دوران مشروطه، عمارت فرنگی، کیمیاگر و پدرخوانده هشتمین سریال ورزی محسوب می‌شود، درباره اتفاق‌های تاریخی معاصر کشور و به ویژه دوره پهلوی است. در روز ابتدایی این سریال امیر مهدی کیا و داریوش کاردان مقابل دوربین رفتند.  

**پخش «معمای شاه» از سال 94 آغاز شد

پخش این سریال از جمعه 15 آبان سال 94 در شبکه یک آغاز شد. این سریال در 60 قسمت 60 دقیقه‌ای به صورت هفتگی بروی آنتن شبکه یک می‌رفت و از چندین شبکه به فواصل زمانی مختلف بازپخش می‌شد.

 

 

**زوایای دیده نشده زندگی پهلوی

«معمای شاه» عنوان مجموعه تلویزیونی با ژانر تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی است. این سریال داستان زندگی محمدرضا شاه پهلوی را از زمان بازگشت وی از مصر، پس از ازدواج با ملکه فوزیه تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد. در ساخت این مجموعه 80 بازیگر اصلی، 540 بازیگر فرعی و بیش از 560 نفر از عوامل سینما و تلویزیون ایران حضور داشته‌اند. مجموعه معمای شاه در خصوص جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دوره پادشاهی محمدرضا پهلوی است.

**کدام اتفاق‌های مهم تاریخی سرفصل قرار گرفتند؟

در این سریال با اینکه خط اصلی قصه به زندگی شخصی و حکومتی خاندان پهلوی پرداخته شده بود، اما در کنار آن قصه زندگی محمود وزیری نیز به صورتی پررنگ نشان داده شده بود. از اتفاقات مهمی که در این سریال به آن در باکسی ویژه پرداخته شده بود،‌می‌توان به: دوره حکومت رضا شاه پهلوی و مرگ وی، معرفی محمدرضا به عنوان دومین شاه پهلوی،‌ ازدواج محمدرضا با فوزیه و تولد شهناز،  ورود ثریا به سریال «معمای شاه»، ورود آیت الله طالقانی به سریال، مرگ علیرضا پهلوی،‌ ،‌ ورود نخست وزیران پهلوی از جمله رزم آرا،‌ هژیر، اردشیر،‌مصدق، ورود شعبان جعفری، کودتای 28 مرداد،‌ تبعید مصدق، دستگیری فدائیان اسلام،‌ شهادت نواب صفوی و یاران،‌ شهادت دکتر فاطمی،‌ دستگیری توده‌ای ها، همکاری دو جانبه آیت الله کاشانی با مصدق،‌ سرگرمی‌های اشرف در این دوره و ... اشاره کرد.

 

 

**بازیگران این سریال تاریخی

حسین نورعلی (محمدرضا پهلوی)، سعید نیک‌پور(دکتر احمد وزیری)، امیریل ارجمند (محمود وزیری)، مهراوه شریفی نیا (ثریا اسفندیاری)، حدیث فولادوند (فوزیه)، ساغر عزیزی (فرح دیبا)، گوهر خیر اندیش (طوبی)، رز رضوی (آذر اعتمادی)، آزاده اسماعیل‌خانی (نورآفاق)، نرگس محمدی  (گلنار)، یوسف صیادی (امیر مسعود)، باران زمانی (شهناز پهلوی)، علی فرجام فر (غلامرضا پهلوی)، شیرین ایزدی (شمس پهلوی)، علی شجره‌ (علیرضا پهلوی)، مژگان ربانی (اشرف پهلوی)،گیتی ساعتچی  (تاج الملوک)، جعفر دهقان (رضا شاه)، سپند امیرسلیمانی( اسدالله علم (جوانی)، عبدالرضا اکبری (فضل‌الله زاهدی)، اصغر معینی (دکتر محمد مصدق) و ... تعدادی از بازیگران این سریال تاریخی هستند.

**لوکیشن‌های اصلی «معمای شاه»

کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران،  شهرک سینمایی غزالی، کاخ موزه گلستان، شمس العماره، موزه عبرت، اقدس الدوله، برج میلاد از لوکیشن‌های اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند که هنوز در دست تولید قرار دارد. بخش عمده‌ای از این سریال در کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد مقابل دوربین ورزی رفته است.

 

 

**سه رئیس سازمان صدا و سیما در پشت صحنه «معمای شاه»

در سالهای تولید این سریال تاریخی سه مدیر وقت سازمان صدا و سیما (عزت الله ضرغامی، محمد سرافراز، علی عسگری) از بخش‌هایی از پشت صحنه «معمای شاه» دیدن کردند و نظرهای خودشان را درباره این اثر بیان کردند.

**پخش معمای شاه از ابتدا آغاز می‌شود

بر اساس این گزارش بعد از حضور علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در پشت صحنه این سریال و درخواست مکرر مخاطبان مبنی بر بازپخش قسمت‌های پیشین «معمای شاه» قرار بر این شد تا از روز 24 مهرماه پخش سریال «معمای شاه» از قسمت اول آغاز و تا پایان ادامه ‌یابد که بر همین اساس پخش این مجموعه از امشب آغاز شده و تا جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد.

قسمت 41 این اثر تلویزیونی جمعه دوم مهرماه پخش شد و طی آن مخاطبان شاهد ورود شخصیت «فرح پهلوی» به سریال بودند. فرح در ملاقاتی دانشجویی با محمدرضا شاه ملاقات داشت و طی همان دیدار جرقه‌هایی در ذهن محمدرضا برای ازدواج با وی زده شد.

فارس  

نظرات
ADS
ADS
پربازدید