Performancing Metrics

دعوت دولت از معتبرترین سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای سفر به ایران | اتاق خبر
کد خبر: 376012
تاریخ انتشار: 26 مهر 1395 - 08:55
فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت به دنبال تسهیل محدودیت‌های تجاری پس از اجرایی شدن برجام در ژانویه دولت ایران از یک گروه معتبر از سرمایه‌گذاران بین‌المللی که شامل دفتر خانوادگی هانس، گروه کاپیتال و فیدلیتی هستند دعوت کرد به ایران سفر کنند.

اتاق خبر: انجمن سرمایه‌گذاری ۲۰-۲۰ گروهی از سرمایه‌گذاران با نفوذ بوده که بر دارایی‌هایی به ارزش هفت تریلیون دلار نظارت می‌کنند. این گروه پس از اجرایی شدن برجام در ابتدای سال ۲۰۱۶ از دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران دعوتی برای سفر به ایران دریافت کردند.

جیمز دونالد – مدیر بازارهای نوظهور در شرکت صندوق آمریکایی مدیریت دارایی لازارد که بر ۱۷۴ میلیارد دلار سرمایه نظارت دارد و یکی از اعضای انجمن ۲۰-۲۰ است، اظهار کرد: این دعوت منعکس‌کننده تمایل دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر است.

توافق هسته‌ای که میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان به امضا رسید، رفع تحریم‌هایی را به دنبال داشت که تا پیش از آن مانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در شرکت‌های ایرانی شده بودند.

دونالد به فایننشیال تایمز گفت: این گروه در حال حاضر دعوت مذکور را نپذیرفته است، زیرا شمار زیادی از صندوق‌های بازنشستگی دولتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری‌ در ایران و شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، محدودیت دارند.

صحبت‌هایی از رفع محدودیت‌های باقی‌مانده وجود دارد، اما من تصور می‌کنم باید قانون فدرال تغییراتی پیدا کند تا بانک‌ها و مدیران دارایی بتوانند در بازار ایران سرمایه‌گذاری کنند.

انتظار می‌رفت توافق هسته‌ای افزایش چشم‌گیر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است به دنبال داشته باشد، اما تحریم‌های یکجانبه آمریکا همچنان ادامه داشته و امکان سرمایه‌گذاری در ایران را برای شهروندان آمریکایی محدود کرده‌اند. به این ترتیب بانک‌های غربی و مدیران سرمایه برای همکاری با شرکت‌های ایرانی محتاط مانده‌اند.

با این همه از زمان امضای قرارداد هسته‌ای که اوایل امسال اجرایی شد، چند شرکت غربی بزرگ قراردادهایی با ایران امضاء کردند.

جین دِن، مدیر تحقیقات در شرکت اشمور در این باره اظهار کرد: ما به دقت اوضاع بازار ایران را رصد می‌کنیم. من اخیرا به ایران سفر کردم و دولت ایران مشتاق پیشرفت بوده و به تامین اعتبار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.

به گفته وی، اگرچه تحریمها کاهش پیدا کردند، اما همچنان موانع بزرگی وجود دارند که انجام سرمایه‌گذاری را دشوار می‌کند. اهداف تعیین شده زمانی که مساله مقررات مطرح می‌شود مرتب تغییر می‌کند. ما دریافته‌ایم که حتی اگر طبق قانون، سرمایه‌گذاری در ایران مجاز باشد، بی‌رغبتی فزاینده‌ای در میان بانک‌ها برای مشارکت در هرگونه مبادلات  وجود دارد.

دولت دکتر روحانی مکررا اظهار کرده است: دشواری‌های اقتصادی به ویژه نرخ ۲۶ درصدی بیکاری جوانان، بدون سرمایه‌گذاری خارجی قابل حل شدن نیست. شمار کوچکی از سرمایه‌گذاران اروپایی در حال حاضر حضورشان در ایران را افزایش داده‌اند.

شرکت شارلمان کاپیتال یک صندوق سرمایه‌گذاری ویژه ایران در اواخر سال ۲۰۱۵ تاسیس کرد و ۵۰ میلیون یورو از مدیران سرمایه‌ خصوصی و دفاتر خانوادگی جمع‌آوری کرد.

صندوق نفت نروژ که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی جهان با بیش از ۸۳۰ میلیارد دلار دارایی است، در ابتدای سال جاری از وزارت دارایی نروژ برای سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه ایرانی اجازه دریافت کرد.

اتاق بازرگانی تهران به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر برنامه‌ای ترتیب داد تا شرکت‌های ایرانی در ماه دسامبر در لندن با مدیران دارایی اروپایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی و صندوق‌های بازنشستگی دیدار کنند.

احمد خوانساری، یک آلمانی ایرانی تبار در شرکت حقوقی واتسون فیرلی اند ویلیامز در هامبورگ آلمان در این رابطه گفت: کنفرانس لندن تمایل ایران برای جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی را نشان می‌دهد. ما شاهد علاقه بالایی برای سرمایه‌گذاری در ایران هستیم و من به شخصه تنها بر روی مسائل مربوط به ایران کار می‌کنم، زیرا این کشور پتانسیل زیادی دارد.

در این حال جیمز دونالد خاطرنشان کرد: تسهیل مقررات برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در ایران تحول مثبتی خواهد بود و هرگونه تغییر پیرامون امکان سرمایه‌گذاری شهروندان آمریکایی، فرصت بسیار جالبی به شمار خواهد رفت. دولت ایران و اتاق بازرگانی تهران در خصوص این گزارش به فایننشیال تایمز اظهارنظر نکردند.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید