Performancing Metrics

خطوط دفاعی اولیه داعش در اطراف موصل درهم شکست | اتاق خبر
کد خبر: 376189
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 09:17
با گذشت چند ساعت از آغاز عملیات گسترده زمینی در عراق برای بازپس گیری شهر موصل و مناطق اطراف آن، خطوط دفاعی اولیه تروریست‌ها در اطراف موصل به ویژه در مناطق شمالی در هم شکسته و نیروهای عراقی توانسته‌اند به پیشروی‌های چشمگیر دست یابند.

اتاق خبر: عمده پیشروی‌ها به سمت شهر بعشیقه و مناطق اطراف خازر است که توسط پیشمرگ‌های کرد در شمال و شمال شرق و جنوب شرق موصل در حال انجام است. پیشمرگ‌ها می‌گویند با مقاومت سرسختانه داعش مواجه هستند و توانسته‌اند ده‌ها حمله داعش با خودروهای بمب گذاری شده را در محورهای مختلف بی‌اثر کنند.

پیشمرگ‌ها در درگیری‌های صبح امروز توانستند سه روستا در شرق موصل را به کنترل درآورند و هم‌اکنون به سمت شهر الحمدانیه در چند کیلومتری جنوب شرق شهر موصل در حال حرکت هستند. آنها همچنین جاده اصلی موصل-اربیل را که از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین دو شهر و همچنین شمال عراق محسوب می‌شود را مسدود کرده‌اند.

همزمان نیروهای آمریکایی نیز از پایگاه هوایی قیاره، در جنوب موصل با موشک‌های هوشمند مواضع داعش را زیر آتش گرفته‌اند. حملات موشکی آمریکا به مواضع داعش در موصل همزمان با حملات جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آین کشور و گلوله باران توپخانه‌ای داعش در موصل و اطراف آن است.

 نیروهای دولتی عراق نیز در محورهای جنوبی با پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکا و جنگنده‌های نیروی هوایی عراق پیشروی به سوی شهر موصل را آغاز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود عملیات آزادسازی موصل که بامداد امروز (دوشنبه) با دستور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق آغاز شده صدها هزار آواره و بی‌خانمان بر جای بگذارد و همین امر نگرانی‌های زیادی را در سطح داخلی و بین‌المللی ایجاد کرده است.

عملیات زمینی هم اکنون از چهار محور در اطراف موصل در جریان است. دو محور شمالی یعنی محورهای تلعفر و دشت نینوا توسط نیروهای پیشمرگ انجام می‌شود. محور جنوبی از سمت پایگاه قیاره توسط ارتش و پلیس فدرال عراق در دست اجراست و محور چهارم که محور غربی است توسط پیشمرگ‌ها و ارتش عراق اداره می شود و هدف از آن جلوگیری از فرار عناصر داعش به داخل سوریه اعلام شده است.

در عملیات آزادسازی شهر موصل نیروهایی از ارتش عراق، یگان مبارزه با تروریسم ارتش، پلیس فدرال و تیپ واکنش سریع این کشور هسته اصلی نیروها را تشکیل می‌دهند و نیروهای شیعه مردمی "حشد شعبی"، نیروهای سنی "حشد وطنی"، پیشمرگ‌های کرد و شبه نظامیان محلی نیز در این عملیات در کنار نیروهای دولتی عراق بخشی از بار جنگ را بر دوش خواهند کشید. گرچه بنابر تاکید مسئولان عراقی تنها نیروهای رسمی دولتی وارد شهر خواهند شد.

بنا بر اعلام منابع مختلف عراقی نزدیک به 60 هزار نیرو اعم از نظامیان دولتی، پیشمرگ‌های کرد و شبه نظامیان شیعه و سنی در این عملیات حضور دارند و بزرگترین عملیات نظامی در خاورمیانه از سال 2003 تاکنون محسوب می شود. شمار نیروهای دولتی شرکت کننده در این عملیات نزدیک به 30 هزار نیرو اعلام شده است.

در طرف مقابل نیز داعش خندق‌های مملو از نفت خام موجود در خطوط اولیه دفاعی را به آتش کشیده است. داعش سه لایه خندق پر از مواد نفتی را در مناطق مختلف در اطراف شهر موصل حفر کرده که از آنها در کنار دیگر شگردهای دفاعی مانند بمب‌گذاری جاده‌ها و خانه‌ها و حفر تونل برای جلوگیری از پیشروی به سمت موصل استفاده می‌کند.

 فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق که نیروهای تحت امرش مشارکتی فعال ئدر این جنگ دارند، پیش بینی کرده که عملیات برای آزادسازی شهر دو میلیون نفری موصل دست کم چند هفته به طول بینجامد.

او گفت که آمریکا در حملات هوایی، توپخانه‌ای و موشکی به مواضع داعش و دادن اطلاعات به نیروهای عراقی مشارکت مستقیم دارد و در کنار آن کارشناسان نظامی و نیروهای آمریکایی در این جنگ در کنار عراقی‌ها در محورهای درگیری حضور دارند.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید